kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
رئيس اتاق بازرگانی دبی در تهران:

روابط اقتصادی ایران و امارات به روال عادی بازگشته است

گردهمایی تجار و بازرگانان ایران و امارات در تهران برگزار شد.
هیئت تجاری امارات که به دعوت اتاق بازرگانی تهران به ایران آمده قرار است ملاقات‌هایی با بخش خصوصی و دولتی کشورمان داشته باشد.
این هیئت دیروز در اتاق تهران حضور یافت. یحیی آل اسحاق رئیس این اتاق ابتدا طی سخنانی رابطه ایران و امارات را تاریخی توصیف کرد و گفت: نوسانات مهم روی این رابطه تاثیر نداشته و آماده‌ایم در زمینه‌های نفتی، گردشگری و صنعتی از سرمایه‌گذاری امارات استفاده کنیم.
وی افزود: رابطه بین ایران و امارات حتما ادامه خواهد داشت، اما باید تلاش کنیم تا از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بهره بجوییم هرچند تاکنون ارزش مبادلات تجاری بین ایران و امارات به کمتر از 10 میلیارد دلار  نرسیده است.
رئيس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمادگی تهران برای جذب سرمایه‌های خارجی اظهار داشت: بر اساس برنامه 5 ساله توسعه، ایران آمادگی جذب 900 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و سایر حوزه‌‌های اقتصادی را دارد که با توجه به مهیا شدن دسترسی به بازارهای 300 میلیون نفری از سوی ایران برای کشورهای سرمایه‌گذار این می‌تواند یک فرصت ایده‌ال باشد.
آل اسحاق با بیان این مطلب که بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران تضمین شده است، افزود: قطعا مشکلات ما دیر یا زود حل خواهد شد، اما؛  امیدواریم دوستان و همکاران قدیمی ما بیشتر و زودتر از سایر کشورها نسبت به بهبود روابط اقتصادی خود با ایران اقدام کنند.
رئيس اتاق تهران با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر روابط تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: برخی از این مشکلات ناشی از مسائل و دیدگاه‌‌های سلیقه‌ای است. اما عزم دو دولت بر رفع این مشکلات و توسعه روابط دو کشور است.
وی در پایان متذکر شد: ما گمان می‌‌کنیم امارات نیز به دنبال توسعه روابط خود با ایران است و اگر در این مسیر صرفا به جنبه‌‌های اقتصادی نیز توجه کنیم در می‌یابیم که توسعه روابط به نفع هر دو طرف است.
رئیس اتاق بازرگانی امارات نیز در سخنانی به سطح روابط دیرینه ایران و امارات اشاره کرد و گفت: ارتباط دو کشورهمواره مبتنی بر احترام متقابل و بر پایه‌هایی محکم استوار بوده است. محمد ثانی مرشد الرمیثی ادامه داد:  ما به توسعه این روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری و افزایش رفت‌وآمدها امیدوار هستیم. او افزود: روابط ایران و امارات طی قرن‌‌های اخیر، در زمینه املاک، مبادلات تجاری و در حوزه لجستیک و سایر زمینه‌ها بوده است و ما بسیار علاقمند هستیم که سرمایه‌گذاری خود را در ایران افزایش دهیم. این یکی از استراتژی‌های امارات در بلندمدت خواهد بود. رئیس اتاق بازرگانی امارات همچنین نسبت به فراهم شدن فرصت‌های بیشتر برای همکاری اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد و گفت: امارات می‌تواند پلی برای ارتباط ایران با جهان باشد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که سطح روابط تجاری ایران و امارات از سطح انتظارات فراتر رود.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت دبی نیز در این نشست به نزدیکی مناسبات و روابط تجاری این امیرنشین با ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 50 هزار شرکت و موسسه از بخش خصوصی و دولتی ایران در دبی فعالیت می‌کنند. عبدالرحمن سیف الغریر با اشاره به اینکه حجم مناسبات بازرگانی امیرنشین دبی و ایران طی چند سال اخیر کاهش یافته بود، از بازگشت به دوران رونق و رشد داد و ستدهای تجاری میان دو طرف خبر داد و یادآور شد که در حال حاضر تعاملات اقتصادی دو طرف به روال عادی خود بازگشته است.رئیس اتاق بازرگانی و صنعت دبی بر کاهش مشکلات در روابط اقتصادی دبی با ایران تاکید و تصریح کرد: در مناسبات دو طرف کمتر از 5 درصد مشکلات وجود دارد. به گفته وی، موانع و مشکلات بر سر راه تجارت دو طرف به قدری اندک است که موفقیت‌ها را در این زمینه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.