انتقاد دو سینماگر از مدیران بخش بینالملل بنیاد فارابی(اخبار ادبی و هنری)
دو سینماگر از مدیریت بخش بینالملل فارابی انتقاد کردند و اعتقاد دارند که این مدیریت بیش از مصالح ملی در پی منافع فردی و گروهی است.
سیدضیاء هاشمی تهیهکننده و رئیسجامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در برنامه زنده رادیویی «سینما معیار» گفت که بنیاد سینمایی فارابی بودجههای کلان میگیرد تا برای اسکار نماینده انتخاب کند یا اینکه مدیرانش مرتب به سفرهای عجیب و غریب میروند؟! مدیران فاربی تا حالا همگی بلااستثنا مارکوپولو شدهاند! این قدر که به بهانههای مختلف به سفر رفتهاند!
وی با تأکید براشتباه بودن انتخاب فیلم برای اسکار توسط فارابی، تصریح کرد: انتخاب اخیر فارابی را برای اسکار مناسب نمیدانم، فیلمهای اینچنینی فیلمهای پیش پا افتادهای برای اسکار هستند، برای اسکار فیلمی میخواهیم که تصویر درستی از ایران ارائه دهد، امسال گزینههای بهتری از این فیلم برای ارائه به اسکار داشتیم.
وی درخصوص نقش معاون بینالملل بنیاد فارابی نیز گفت: امیر اسفندیاری یک مدیر مادامالعمر است و ما همچنان در انتظار گزارشهای شفاف از عملکرد ایشان هستیم که بدانیم خروجی عملکرد تمام این سالهای ایشان در حوزه بینالملل چیست که همچنان در کمیته انتخاب فیلم برای اسکار حضور دارد؟! ایشان معمولا در جلسات هیئت انتخاب گزارشی از شانس فیلمها برای موفقیت در اسکار ارائه میدهند که صرفا یک سری دیالوگ هستند و صحت یا عدم صحت آن مشخص نیست و بسته به نوع افراد حاضر در هیئت، در برخی مواقع افراد صرفا مرعوب آن اطلاعات میشوند و در برخی مواقع هم افراد با توجه به سوابق سالهای گذشته توجهی به این اطلاعات ندارند.
همچنین مسعود اطیابی کارگردان و تهیهکننده نیز با بیان اینکه باید در انتخاب فیلم برای اسکار تجدید نظر کلی کنیم، به جوان گفت: متأسفانه مدتهاست تنها چند نفر از یک حلقه خاص برای سینمای ایران تصمیمگیری میکنند که به نظرم وقت آن رسیده تا این افراد تغییر کنند.
این تهیهکننده و کارگردان سینما، خاطرنشان کرد: در واقع ابتدا باید درباره افرادی که سالهاست درباره انتخاب فیلمهای ایرانی به جشنوارههای خارجی تصمیمگیری میکنند تجدید نظر کنیم تا بعد درباره معیارهای فیلم خوب برای معرفی به اسکار بحث شود.
اطیابی بااشاره به اینکه این افراد متأسفانه نگاه ملی ندارند، گفت: بطور کلی اگر قصد داریم چیزی را در سینما حل کنیم ابتدا باید تصمیمگیران برای سینمای کشور را تغییر دهیم.