kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
پیوند عمیق نسل سوم و چهارم انقلاب با ارزش‌های دفاع مقدس - بخش نخست

دفاع مقدس، ترجمان عشق به میهن و فرهنگ عاشورایی

هدیه آقاپور

«برای معرفی قهرمانانمان باید فیلم بسازیم، دنیا باید عظمت قهرمانان ما را بداند.»
 اینها بخش‌های مهمی از سخنان امام خامنه‌ای است که پنجشنبه گذشته در مراسم شب خاطره هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی(ره) بیان فرمودند.
دفاع مقدس ترجمان عشق به میهن وفرهنگ عاشورایی است،هشت سال جنگ تحمیلی، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله‌های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت.
تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت‌های بی‌شمار جنگ، ارزش‌هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت. مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربانگاه پاک‌ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آنجا موج می‌زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.
هر روز کربلا بود
صحنه‌های معنوی ارتباط با خدا، اوجگیری ایمان، همگانی شدن فرهنگ ایثار و شهادت و شکل گیری فرهنگ توسلات و دعاهای همگانی و سرایت آن به شهرها از زیبایی‌های مستدام دفاع مقدس است.
قیام‌ عاشورا مهم‌ترین‌ حادثه‌ درتاریخ‌ تشیع‌ است‌ به‌طوری‌ كه‌ صورت‌ وسیرت‌شیعه‌ رادگرگون‌ كرد وبه‌ آن‌ پشتوانه‌ حماسی‌ و عاطفی‌ داد و تشیع‌ رابه‌ مذهب‌ حماسه‌ وخون‌ مبدل‌ نمود. یكی‌ ازمورخان‌ می‌گوید: «تشیع‌ پس‌ از رویداد عاشورا باخون‌ شیعه‌آمیخت‌ و در ژرفای‌ جان‌هایشان‌ جوشش‌ زد و اعتقادی‌ راسخ‌ در درونشان‌ پدید آورد. بنابراین‌ كربلا و شهادت‌ برای‌ شیعه‌ از قالب‌ لفظ‌ ومكان‌ خاص‌ به‌ یك‌ مفهوم‌مقدس‌ وایجاد كننده‌ حماسه‌‌ها درطول‌ تاریخ‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. حماسه‌ عاشورا در طول‌تاریخ‌ سرمشقی‌ برای‌ تشكیل‌ حكومت‌ مبارزه‌ باظلم‌ بوده‌ است‌. در تاریخ‌ معاصر ما نیز امام‌ حسین‌(ع) كربلا و شهادت‌ نقش‌ الهام‌ بخش‌ خود را به‌ خوبی‌ ایفا كرده‌ است‌. درانقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ كه‌ بی‌ شك‌ بزرگ‌ترین‌ حادثه‌ قرن‌ و شاید بعد از زمان‌ ائمه‌(ع) بزرگ‌ترین‌ حادثه‌ تاریخ‌ تشیع‌، نقش‌ حماسه‌ كربلا كاملاً واضح‌ است‌.»
وی تصریح می‌کند: «در مثالی گویا؛ یكی‌ از بزرگ‌ترین‌ عملیات‌های‌ رزمندگان‌ در طول‌ جنگ‌ تحمیلی‌ عملیات‌ خیبربود كه‌ در منطقه‌ هورالهویزه‌ با وسعت‌ عمل‌ بسیار زیاد اجرا شد. به‌ خاطر آبی‌ - خاكی‌بودن‌ منطقه‌، جنگیدن‌ و حفظ‌ موقعیت‌ بسیار مشكل‌ بود. یكی‌ از محورهای‌ عملیاتی‌ این‌منطقه‌ طلائیه‌ بود. تمركز آتش‌ دشمن‌ در طلائیه‌ كه‌ زمینی‌ محدود است‌ بسیار زیاد بود، ازدست‌ دادن‌ این‌ منطقه‌ منجر به‌ از بین‌ رفتن‌ تمام‌ زحمات‌ در این‌ عملیات‌ می‌شد. فرماندهی‌ این‌ قسمت‌ به‌ شهید حاج‌ حسین‌ خرازی‌ سپرده‌ شد، او تمام‌ نیروهای‌ تحت‌امر را جمع‌ كرده‌ می‌گوید: «امشب‌ شب‌ عاشورا است‌، امام‌ دستور داده‌اند در طلائیه‌ عمل‌كنیم‌، ما با تمام‌ توان‌ لشكر به‌ دشمن‌ خواهیم‌ زد، هركس‌ می‌تواند بماند و هركس‌نمی‌تواند آزاد است‌ برود».
سردار حمید حسام نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «می‌فرمایند شهادت سیدالشهدا گرمی و حرارتی است که مکان آن قلب مومنین است، این پیام تاریخی در همه زمان‌ها و مکان‌ها جاری است یعنی انرژی‌ای که از رهگذر تولی به سیدالشهدا و مکتب عاشورا به وجود می‌آید لا یزال است.»
وی ادامه می‌دهد: «دفاع مقدس ما یک تابلو تمام عیار و یک نمایش خیلی زیبا از عمل رزمندگانمان به آموزه‌های عاشورا بود، به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ ما، نمی‌از دریای عاشورا بود و این خود مفهوم عمیقی دارد به این معنی که جنس یک قطره از جنس همان دریاست.»
سردار حسام می‌افزاید: «آنچه در عاشورا در سال 61 هجری در سرزمین کربلا اتفاق افتاد در طول 8 سال دفاع مقدس ما جاری بود اما به اندازه یک قطره و قطعا دلیل آن اعتقاد رزمندگان میان خودشان و ظهر عاشورا بوده است، یک رزمنده درست است که در محاصره استکبار جهانی بود اما خودش را در ظهر عاشورا می‌دید و لبیک به امام حسین(ع) می‌گفت.»
نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» تصریح می‌کند: «وقتی اتصال میان رزمندگان ما با اباعبدالله برقرار شد همه سختی‌ها برایشان سهل گردید و جنگ ما نیز یک جنگ مظلومانه بود طرف مقابل متکی به سلاح‌ها و حمایت‌ها از شرق و غرب بود و رزمندگان ما متکی به اعتقاداتشان و اصلی‌ترین منبعی که از آن ارتزاق می‌کردند فرهگ عاشورا بود.»
وی تاکید می‌کند: «اگر ما بگوییم شناسنامه دفاع مقدس ما عاشوراست حرف گزافی نگفته‌ایم و اگر عاشورا را از این دفاع مقدس جدا کنیم گویی هویتش را از آن گرفته ایم، در شب عملیات رزمنده‌ای می‌داند که می‌خواهد به خط دشمن بزند شاید فردا که آفتاب بالا بیاید در دنیا نباشد، گفتن این حرف در شرایطی که ما در آرامش هستیم آسان است اما در همان لحظه اگر فرد معتقد به یک اندیشه محکم مانند عاشورا نباشد در استقامت کم می‌آورد.»
سردار حسام پیرامون ماهیت پیروزی‌های کشورمان در طول دفاع مقدس می‌گوید: «ماهیت این پیروزی‌ها تماما به خاطر اتصال به نیرویی لایزال بوده است، کم نبودند کسانی که با تاسی به اصحاب سیدالشهدا حماسه‌های بزرگی خلق کردند، جوان امروز در ادامه جبهه مقاومت در سوریه و عراق نشان داد باز هم تاسی به عاشورا می‌تواند گره‌ها را باز کند.»
نویسنده کتاب وقتی مهتاب گم شد در پایان با ‌اشاره به خاطره‌ای از سردار میرزا محمد سلگی فرمانده گردان حضرت ابوالفضل(ع)، لشگر انصارالحسین(ع) استان همدان اظهار می‌دارد: «سردار میرزا محمد سلگی کسی بود که دوست داشت مانند حضرت ابوالفضل العباس(ع) دو دستش قطع شود، وی بارها و بارها مجروح می‌شود اما در نهایت دو پای خود را از دست می‌دهد، حتی وقتی کار سخت می‌شود درجایی مانند جاده فاو با همان تن مجروح خود مقابل‌تانک‌های دشمن می‌ایستد،این درحالی است که تعدادی از افراد گردانش مجروح و شهید شده بودند اما آنهایی که باقی ماندند با دیدن این صحنه آنچنان انرژی‌ای می‌گیرند که این جاده استراتژیک که سرنوشت جنگ را رقم می‌زد را به خوبی نگه می‌دارند.»
ولایتمداری رزمندگان
در 31 شهریور 1359 رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی ایران، جنگی تمام عیار را علیه کشور ما آغاز کرد و رئیس‌جمهور وقت عراق در برابر دوربین‌های تلویزیونی با پاره کردن قرارداد 1975 دستور تجاوز و حمله گسترده به مرزهای ایران را صادر كرد.
آمریكایی‌ها برای به سازش کشاندن ایران اسلامی و تسلیم آن، از فرصت‌های مختلف استفاده كرده و حمایت‌های پنهان و آشکاری در همه زمینه‌های سیاسی،نظامی و اقتصادی از رژیم بعثی عراق كردند.
ارتش عراق براساس محاسبات عجولانه و غلط فتح یک هفته‌ای تهران را تعقیب کرد، به طوری که در روزهای نخست جنگ تجاوز تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیشروی کرد، بدون آنکه با مانعی برخورد کنند اما امام خمینی(ره) دستور دفاع از كیان نظام اسلامی و كشور را صادر كرد و ملت شجاع ایران نیز مقاومت قهرمانانه حماسه‌های ماندنی را خلق كردند.
یک کارشناس حوزه دفاع مقدس معتقد است یکی از موضوعاتی که جنگ را رونق داد و موجب به پیروزی رسیدن ما شد، عشق رزمندگان به امام خمینی(ره) بود و این از واقعیت‌های جنگ بود، یعنی علاوه‌بر ایمان به خدا، شهادت طلبی، شجاعت و پاکی روح جوانان دفاع مقدس، عشق آنها به امام بود که آنان را جمع می‌کرد، به عبارت دیگر این عشق و ذوب شدن در امام آنها را مقاوم كرده بود.
چند ویژگی از دریای کمالات شهدا
درباره خاطراتی از شهید باکری آمده است: «اولین روز عملیات خیبر بود. از قسمت جنوبی جزیره، با یک ماشین داشتم بر می‌گشتم عقب. توی راه دیدم یک ماشین با چراغ روشن داشت می‌آمد. این طور راه رفتن توی آن جاده، آن هم روز اول عملیات، یعنی خودکشی. جلوی ماشین راگرفتم. راننده آقامهدی بود. به او گفتم: چرا این جوری میری؟ می‌زننت‌ها. گفت: می‌خوام به بچه‌ها روحیه بدم. عراقی‌ها رو هم بترسونم. می‌خوام یه کاری کنم اونا فکر کنن نیروهامون خیلی زیاده!»
شجاعت بی‌نظیر رزمندگان کشورمان در کنار ایمان قوی سلاح قدرتمندی را برایشان درست کرده بود که سرنوشت جنگ را دگرگون کرد.
همچنین استقامت و مقاومت آزادگان سرافراز در اردوگاه‌های مخوف عراق و حفظ روحیه خود و تأثیرگذاری بر دشمن و با روحیه بالا و سلامت روانی و حافظ قرآن برگشتن در مقایسه با سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام و سربازان شرکت‌کننده در جنگ عراق و آگاهی از معضلات و مشکلات روحی و روانی آنان تجلّیگر ایمانی مثال زدنی و دوست داشتنی است.
یک نویسنده حوزه دفاع مقدس به گزارشگر کیهان می‌گوید: «ظهور و بروز فرماندهان و ژنرالهای جوانی که در هیچ دانشگاه نظامی درس نخواندند و به سرعت پله‌های ترقّی را پیمودند و به درجات بالایی از لیاقت، مدیریت، فرماندهی، کاردانی و کارآمدی نائل آمدند، در حالی که اکثر قریب به اتفاق آنان زیر 30سال سن داشتند و پیروزی‌های آنها بر تمامی تئوری‌های نظامی و ژنرالهای کارکشته بعثی، از زیبایی‌های بزرگ دفاع مقدس و مقاومت هشت‌ساله است.»
وی ادامه می‌هد: «رعایت اخلاق در جنگ و عدم استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف و برخورد انسانی با اسرای عراقی و بمباران نکردن مناطق مسکونی مردم عراق، زیباترین و نادرترین جلوه‌های انسان دوستی و رعایت حقوق بشر در دنیای معاصر است که از سوی ایران در جنگ با رژیم بعثی عراق به خوبی رعایت شد.»
بروز توانایی‌ها و سرمایه‌ها و ظرفیت‌های قدسی و ایمانی و روحی و فکری و مدیریتی ملت ایران پس از سال‌ها تحقیرشدن و سرکوب کردن استعدادهای او توسط استعمارگران شرق و غرب یکی دیگر از جلوه‌های دفاع مقدس بود و در نهایت شکستن معادلات حاکم بر مسائل نظامی جهان به اعتراف رسانه‌های غربی و انجام کارهای به ظاهر نشدنی با تکیه بر قدرت ایمان و مذهب و فرهنگ ایثار و شهادت طلبی از زیبایی‌های خاص دفاع مقدس است که شاید برجسته‌ترین آن، عبور از وحشی‌ترین رودخانه جهان و فتح فاو- علیرغم اطمینان کارشناسان بزرگ نظامی جهان از غیرقابل عبور بودن این رودخانه- با روحیه توکل بر خدای متعال و اطمینان به امداد و نصرت الهی و توسل به ائمه(علیهم‌السلام) و حضرت صدّیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) از زیباترین اتفاقاتی است که هنوز هم دنیا محو تماشای عظمت، اقتدار و اراده جوانان مؤمن این ملت در آن حماسه باورنکردنی است.
عشق به دفاع مقدس در نسل‌های جدید
آنچه در این بین از هرنظر مهم و ارزشمند است تربیت نسلی انقلابی و مومن و متعهد است که با گذشت 4 نسل از نسل ‏انقلابی ابتدای انقلاب اسلامی بتوانند با حضور خود در صحنه‌های مختلف از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری ‏اسلامی ایران دفاع و پاسداری کنند‎.‎‏
کارشناسان سیاسی معتقدند جوانان ما در جبهه آنقدر پاک دفاع کردند و اسوه در زمینه‌ها مختلف شدند که می‌بینیم با گذشت این همه سال ارتباط عمیقی میان جوانان نسل امروز و رزمندگان دیروز برقرار است. «مجتبی شاکری» فعال سیاسی و از جانبازان دفاع مقدس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «ما اکنون با نسلی مواجه هستیم که با توجه به آرایش جهانی و وجود نظام سلطه، نگاه دفاع مقدسی در طول سال‌های پس از جنگ برایشان بازخوانی شده است.» وی ادامه می‌دهد: «هرآنچه ما در نسل اول انقلاب تجربه کردیم از جمله بی‌رحمی آمریکا، همدستی اروپایی‌ها و طرفداری که از ضد انقلاب داخلی کردند، اکنون همان روحیه استکبار ستیزی در وضعیت نسل سوم و چهارم ما تکرار شده است.»
شاکری تصریح می‌کند: «کاری که آمریکا و هم پیمانانش در سوریه، عراق، یمن و فلسطین انجام می‌دهند برای نسل سوم ما عینیت دارد، چرا که اکنون هم می‌توانند چهره واقعی استکبار را ببینند.»
این جانباز دفاع مقدس خاطرنشان می‌کند: «انتقال فرهنگ مقاومت در برابر ظلم و زیاده خواهی مطلبی است که همین الان هم نسل سوم و چهارم با آن روبه‌رو هستند. همانطور که دیدید از نسل سوم ما حججی‌ها بیرون می‌آیند، نسلی که متولدین دهه اول و دوم انقلاب هستند و اگر در خط مقدم مبارزه با اتحاد عبری، عربی، غربی قرار بگیرند همان روحیه ایثار در وجودشان متبلور است و می‌بینیم انتقال فرهنگ دفاع مقدس در گذر زمان به نسل‌های بعد منتقل شده است.»