زمينههاى شكلگيرى كودتاى سبز! (پاورقی)
در حالى كه روند شمارش آرا حكايت از پيروزى احمدىنژاد در انتخابات دهمين دوره رياستجمهورى داشت، صبح روز شنبه 23 خرداد و پس از اعلام نتايج اوّليه جلسه بسيار مهمى با ميزبانى هاشمى رفسنجانى و با حضور ميرحسين موسوى، سيد محمد خاتمی برگزار گرديد. به گفته هاشمى رفسنجانى، خواسته اين سه تن در ديدار ظهر 23 خرداد ابطال انتخابات بود و راههاى قانونى را نيز قبول نداشتند.659
امّا محمدعلى ابطحى (عضو مجمع روحانيون مبارز) درباره اين جلسه در دادگاه رسيدگى به اتهاماتش مىگويد :
«پس از انتخابات، در جلسه مشتركى هاشمى رفسنجانى، موسوى و خاتمى باهم همقسم شدند كه پشت يكديگر را خالى نكنند و بنده نمىدانم كه اين تنها نگذاشتن و يارى كردن يكديگر پس از 11 ميليون فاصله براى چه بود!»660
هرچند اظهارات ابطحى از سوى دفتر هاشمى رفسنجانى رد شد ولى اصل جلسه تأييد گرديد در تكذيبيه آن دفتر آمده بود: «با توجه به اظهارات يكى از بازداشتشدگان اخير در خصوص همقسم شدن آيتالله هاشمى رفسنجانى با آقايان خاتمى و موسوى در جهت پشتيبانى از همديگر، به اطلاع مىرساند اين خبر از اساس كذب محض است و معلوم نيست در چه شرايط و ملاحظاتى بيان شده است. جهت تنوير افكار عمومى به اطلاع مىرساند در ديدارى كه بعدازظهر شنبه و بعد از جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام و نه روز دوشنبه با حضور آقايان خاتمى، موسوى و حاج حسن خمينى انجام شده بود، آقاى خاتمى اعلام مواضع خود را به تشكيل جلسه مجمع روحانيون مبارز موكول كرده و آقاى موسوى نيز مواضع خود را با صدور بيانيهاى كه قبلا منتشر شده اعلام كرده و آيتالله هاشمى رفسنجانى نيز در آن جلسه بر رعايت موازين قانونى در اعلام مواضع و پيگيرى خواستهها تأكيد كرده
بودند».661
پس از اين جلسه بود كه ميرحسين موسوى در بيانيهاى كه بعدازظهر منتشر شد مدعى صحنهآرايى و شعبدهبازى در انتخابات شد. او در بيانيه خود آورد: «اينجانب ضمن اعتراض شديد به روند موجود و تخلّفات آشكار و فراوان روز انتخابات هشدار مىدهم كه تسليم اين صحنهآرايى خطرناك نخواهم شد».662
هركس بيانيه موسوى را مىخوانْد، فكر نمىكرد وى اينگونه اسير بازى دشمن شده باشد و ماهها و سالها بر حرف خود بماند و بر خواسته غيرقانونى خود پا فشرد. ولى ادامه اين بيانيه كه بىشباهت به بخشهايى از نامه هاشمى رفسنجانى به مقام معظّم رهبرى نبود، خبر از فتنهاى عميق مىداد: «خائنين به آراى مردم ابايى از آن ندارند كه اين خانه پارسيان به آتش كشيده شود».663 او عملا با اين جملات اردوكشى خيابانى و آشوب را راهكار مقابله با نظام دانست و با حضور در تجمعات غيرقانونى هواداران، به تحريك آنان
پرداخت.
مجمع روحانيون مبارز كه تمام قامت به حمايت از موسوى برخاسته بود، با صدور بيانيهاى سخن كانديداى ناكام خود را مبنى بر ابطال انتخابات تكرار كرد: «در اين انتخابات صرف نظر از نتيجهاى كه معلوم شد؛ آنچه موجب تأسف و نگرانى بيشتر است اعمال نوعى مهندسى آراء گسترده در اين دوره است . . . مجمع روحانيون مبارز در جلسهاى فوقالعاده به اين نتيجه رسيد كه براى دفاع از جمهورى اسلامى، نظام و بازگرداندن اعتماد عمومى و نگاهبانى از موج آشتى ملى با صندوقهاى رأى، ابطال اين انتخابات و تجديد آن در فضايى عادلانهتر و منطقىتر راهكار مناسب است، يا دست كم تعيين هيأتى بىطرف و كاردان و شجاع براى حقيقتيابى و اعلام نظر نهايى به ملت و رهبرى، تصميمى درست در جهت آرمانهاى والاى انقلاب و انديشههاى حضرت امام(ره) و تقويت اعتماد ملى است. ما و هواداران پرشور و باشعور جناب ميرحسين موسوى ضمن حفظ هوشيارى و پرهيز از هر عملى كه به تشنج بينجامد و به سركوبگران بهانه دهد، مهندس موسوى عزيز را تنها نخواهيم گذاشت».664
از اين پس، تقلب و مهندسى آرا و درنتيجه درخواست ابطال انتخابات، رويكرد ثابت اين تشكل در بيانيهها و اعلاميهها بود. آنها در گام بعدى و در بيانيه سوم، قدم در راهى گذاردند كه بيگانگان از آن به شعف آمدند. مجمع روحانيون مبارز در بيانيه دشمن شادكن خود آورد : «ميليونها انسان در سراسر كشور مىخواهند و حق دارند فرياد اعتراض خود را به صورت راهپيمايى و اجتماعات آرام به گوش طرفداران حق و عدالت برسانند. آيا پاسخ اين فريادهاى حقطلبانه صفير گلولههايى است كه سينه فرزندانشان را بشكافد و پير و جوان و زن و مرد را به خاك و خون بكشد؟»665
______________________________________________________
659- سوداى سكولاريسم، ص 347.
660- روزنامه ايران، به تاريخ 11/5/1388.
661- خبرگزارى مهر، به تاريخ 11/5/1388.
662- تاريخ وقايع انتخابات هشتاد و هشت، جلد اوّل، ص 609.
663- همان.
664- روزنامه كيهان، به تاريخ 25/3/1388.
665- تاريخ وقايع انتخابات هشتاد و هشت، جلد دوم، ص 583.