kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
مطالبات مهریه در دادگاه کاهش یافت

صرفه‌جویی 400 میلیاردی قوه قضائیه با استفاده از ابلاغ الکترونیکی

رئیس‌مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه گفت: در مدتی که سامانه ابلاغ بر اساس سامانه ثنا راه‌اندازی شده است 40 میلیون و 205 هزار ابلاغ الکترونیکی صادر کرده‌ایم.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری، در ارتباط با 10 اتهام اول کشور گفت: سرقت مستوجب تعزیر،‌ضرب و جرح عمدی، توهین به‌اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی بر اثر رانندگی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه، خیانت در امانت، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، 10 اتهام نخست آماری در کشور است.
شهریاری افزود: مطالبه وجه بابت انواع مختلف درخواست‌ها از جمله مطالبه وجه چک، اعسار از محکوم به، طلاق توافقی، مطالبه مهریه، مطالبه خسارت، الزام به تمکین، درخواست اجراییه مربوط به اختلاف کارگر و کارفرما، طلاق به درخواست زوجه والزام به تنظیم سند نیز 10 خواسته‌ای است که بالاترین خواسته‌ها در کشور به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: به دلیل افزایش یک میلیونی پرونده‌ها افزایش در این موارد نیز طبیعی است اما آمارها نشان می‌دهد مطالبه مهریه از 130 هزار به 128 هزار کاهش داشته است، البته منظور از مطالبه مهریه مطالبه عادی خانوادگی نیست بلکه مواردی است که به دادگاه مراجعه می‌کنند و از سال 93 مرتب این آمار کاهش پیدا کرده است.
معاون رئیس‌قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت سکه و نوسانات آن تاثیری بر روند افزایش زندانیان مهریه داشته است، گفت: بله، داشته است اما مسئولان در حوزه قضایی تدابیر جدیدی را دارند و امیدواریم حکم اعسار بتواند جریان بیشتری داشته باشد تا شاهد افزایش ورودی زندانیان به دلیل سکه و مهریه نباشیم.
شهریاری اظهارداشت: یکی از توفیقات دستگاه قضا در سال 96، اجرای موفقیت آمیز ابلاغ الکترونیک و سامانه ثبت‌نام الکترونیک بوده است که برای آن حتما لازم بود سامانه ثبت‌نام برای احراز هویت شبکه‌ای راه‌اندازی شود که سامانه ثنا برای این مورد از ابتکارات قوه قضائیه بود.
وی بیان کرد: در حوزه دولت الکترونیک احراز هویت شبکه‌ای برای اولین بار در قوه قضائیه راه‌اندازی شد و بعد از آن موفق شدیم ذی نفعان پرونده و مردم را احراز هویت کنیم و از این طریق ابلاغ و موارد مختلف را به آنها برسانیم.
رئیس‌ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: از ابتدای راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک (مهر 95 تاکنون) بیش از 10 میلیون و 377 هزار نفر از شهروندان به این سامانه اعتماد و ثبت‌نام کرده‌اند که در پی آن پیام‌های ما به تلفن همراه شهروندان ارسال می‌شود.
شهریاری گفت: در مدتی که سامانه ابلاغ بر اساس سامانه ثنا راه‌اندازی شده است 40 میلیون و 205 هزار ابلاغ الکترونیکی صادر کردیم که در مقایسه با روش سنتی اگر در هر سال هر ابلاغ به طور میانگین 10 هزار تومان هزینه داشته باشد در این روش 400 میلیارد و 205 میلیون تومان صرفه‌جویی اقتصادی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان اعتماد خوبی به سامانه ثنا داشتند، ادامه داد: در هر ساعت به طور میانگین 601 نفر در این سامانه از ابتدای طرح ثبت‌نام کردند و هر ساعت دو هزار و 330 ابلاغ الکترونیکی صادر کردیم.
معاون رئیس‌قوه قضائیه با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد از ابلاغ‌های دستگاه قضا را به صورت الکترونیکی صادر می‌کنیم، اظهار داشت: این خدمت علاوه‌بر فواید اقتصادی باعث جلوگیری از تضییع حقوق و حفظ حریم خصوصی می‌شود.
شهریاری گفت: برای کاهش زمان رسیدگی بهتر است شهروندان با مراجعه به سامانه adliran.ir در منزل اطلاعات خود را دراین سامانه وارد کنند و ثبت دادخواست انجام بدهند تا در دفاتر کار آنها سریع‌تر انجام شود.
وی افزود: درحال حاضر ثبت دادخواست، رأی، احکام، فرآیندها، ثبت سه گانه سازی‌ها و ابلاغ، الکترونیکی است که امیدواریم کارشناسی و شکوائیه هم در این سال الکترونیکی شود تا کاغذ آن منتفی گردد.