رئیسانجمن شرکتهای حملونقل ریلی:
افزایش قیمت بلیت قطار برای مردم قابل قبول نیست
رئیسانجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی گفت: افزایش قیمت بلیت قطار برای اقشار مردم قابل قبول نیست، بنابراین باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایتهای دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.
به گزارش فارس، محمد رجبی دیروز در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حملونقل ریلی مسافری با بیان اینکه ضرورت دارد از ناوگان ریلی حمایت شود، اظهار داشت: امروز میانگین عمر ناوگان در بخش مسافری ریلی به 29 سال رسیده است.
رجبی ادامه داد: حدود 11 شرکت ریلی شامل 8 شرکت سفیرریل، رجا و فدک در حال حاضر هزینههای نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام میدهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است.
وی با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمیشود، وابستگی ارزی داریم، از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم بابت مواد اولیه یا قطعات کوچکتر، وابستگی ارزی وجود دارد.
رئیسانجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی بیان کرد: در دو سال گذشته برخی از قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد، امروز به سمت سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کردهایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود.
رجبی افزود: پس از نوسانات ارزی نامهای به وزیر صنعت معدن و تجارت نوشتهایم تا به ما کمک کند تا شرکتهای ریلی مسافری بیش از این دچار مشکل نشوند.
وی اظهار داشت: سهم ارزبری واگنهای قدیمی 15 تا 25 درصد، خودکششها 45 درصد و واگنهای هایتک بیش از 45 درصد است و البته در واگنهای نو از نظر قطعات مصرفی و تعمیرات، وابستگی ارزی وجود دارد.رئیسانجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی گفت: در حال حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایینشاسی، ترمز، چرخها، موتور و گیربکس (در خودکششها) است، تعمیرات گیربکس خودکششها با احتساب هزینه رفت و برگشت به آلمان حدود 110 تا 150 هزار یورو است.
وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت سوخت هم مشکل داریم، اضافه کرد: متاسفانه گازوئیل در کشور ما استاندارد لازم را ندارد، میزان گوگرد در گازوئیل بالاست و همین امر موجب میشود، هزینه تعمیراتی موتور و سیلندر ما افزایش یابد.
رئیسانجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با بیان اینکه نوسانات ارزی بر فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل هم اثر گذاشته است، گفت: متاسفانه شرکتهای تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رئیسقطار شرکت نکردند و اعلام کردند که قیمت نخ و پارچه دو برابر شده است و برای آنها صرفه ندارد.
رجبی ادامه داد: ما پیش از این ارز مبادلهای به قیمت دلار 3 هزار تومانی میگرفتیم، حتی امروز دلار 4200 تومانی هم برای ما گران است و باید برای نگه داشتن این صنعت فکری شود.
وی ادامه داد: تا امروز از قطعات موجود در انبارها استفاده میکردیم، اما از این پس باید وزارت صنعت به داد ما برسد و مباحث مربوط به تامین ارز ما با دلار 4200 تومانی انجام شود.
رجبی با بیان اینکه در ازای هر کیلومتر- صندلی 6 سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد، اضافه کرد: مشتریهای قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایتهای دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.