قیمتها اندکی کاهش یافت
مردم در انتظار تحقق واقعی وعدههای خودروسازان
طی روزهای اخیر و پس از وعدههای خودروسازان مبنی بر عرضه هزاران خودرو به بازار، قیمت خودروها اندکی کاهش یافته است.
گروه اقتصادی-
البته این کاهش قیمتها هنوز در حدی نیست که بتوان گفت حباب قیمتی در بازار خودرو ترکیده است ولی مردم بر این باورند که اگر وعدههای خودروسازان مبنی بر عرضه خودرو با قیمتهای قبلی محقق شود شاهد کاهش شدید قیمتها خواهد بود. به عبارت دیگر اقدام عملی خودروسازان سبب بازگشت اعتماد و آرامش به مقاضیان خواهد شد.
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمتها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود ۸ میلیون تومان نیز کاهش یافته است.
سعید موتمنی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفتهبازان است.
وی با بیان اینکه با قیمتهای فعلی مصرفکننده واقعی به هیچ وجه اقدام به خرید خودرو نمیکند، خاطرنشان کرد: البته دیده میشود که بعضا برخی افراد به صورت احساسی عمل کرده و فریب نرخبازیه دلالان و گفتههای آنها مبنی بر آنکه قیمتها بیش از این افزایش مییابد را میخورند و با قیمتهای نجومی فعلی هم اقدام به خرید میکنند که البته تعداد آنها بسیار کم است.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: از روز گذشته با انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمتهای غیرواقعی در بازار خودرو هستیم بهگونهای که تا ۸ میلیون تومان نیز قیمتها کاهش یافته است.موتمنی تاکید کرد: «البته قیمتهای فعلی نیز غیرواقعی است و باید کاهش یابد. عملا در بازار خودرو خریدار و مصرفکننده واقعی برای این محصولات با قیمتهای فعلی وجود ندارد و معاملهای در این قیمتها صورت نمیگیرد.»
گفتنی است در چند هفته اخیر قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش شدید و غیرقابل باوری همراه بوده است. به دنبال این وضعیت، برخی نمایندگان مجلس از احتکار هزاران خودرو از سوی خودروسازان خبر دادند که قسمت عرضه بازار را با مشکل روبرو کرد. خبرها و تصاویری هم در رسانهها منتشر شد که صحت این ادعا را تأیید میکرد.
با این وجود، خودروسازان مدعی هستند این خودروها احتکار نشدهاند، بلکه به دلیل کمبود قطعات در پارکینگها معطل ماندهاند.
اما بررسیهای بعدی نشان داد که تعداد زیادی از این خودروها تنها به دلیل نداشتن قطعاتی مانند ضبط به بازار عرضه نشدهاند!
سرانجام روز شنبه، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در حال حاضر شرکت ایرانخودرو، ۲۴ هزار محصول و شرکت سایپا ۱۶ هزار خودرو دارد که برخی از آنها بهدلیل کمبود قطعه، کامل نیستند.وی با اشاره به نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، خبر داد: «مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص شوند و فروش قطعی خودرو از امروز (شنبه) به متقاضیان و مصرفکنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود.»
در همین رابطه شرکت سایپا روز سهشنبه 6 شهریور در بیانیهای از آغاز پیش فروش خودرو از هفته جاری خبر داد. گروه خودروسازی سایپا در این اطلاعیه از هموطنان خواسته بود تا «فقط از نمایندگیهای مجاز و همچنین سایت اینترنتی رسمی این گروه اقدام به ثبتنام و خرید خودرو موردنیاز خود کنند و از پرداخت هرگونه وجه اضافی یا واریز به حسابهای غیرشرکت سایپا و بالاتر از قیمتهای مصوب خودداری کنند.»
با این وجود، تا دیروز با مراجعه به سایت فروش اینترنتی این خودروساز همچنان با این صفحه مواجه میشدیم که «شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا به زودی اعلام میشود».
هفته گذشته هم ایران خودرو خبر پیش فروش محصولات خود را اعلام کرد، اما سایت در مدت کوتاهی بسته شد. ابتدا گفته میشد زمان تحویل این محصولات برای دی ماه 97 است، اما مدتی بعد اعلام شد که تحویل برای سال 98 خواهد بود که البته پس از این اعلام نیز سایت ثبتنام بسته شد.
به این ترتیب وعده عرضه خودروهای سایپا و ایرانخودرو تا اینجا اثر مثبتی بر بازار آشفته خودرو داشته، اما ادامه این وضعیت به عملکرد خودروسازان بستگی دارد.اگر این وعدهها عملی شود، نتیجه مثبت خواهد بود، اما اگر عملی نشود و خودروسازان به سودهای کنونی راضی نشوند، دوباره قیمتها صعودی میشود.بدون شک نهادهای نظارتی باید با دقت و قاطعیت بر عملکرد این دو خودروساز اصلی کشور نظارت کند و اجازه سوءاستفاده از موقعیت انحصاری خود را به آنان ندهد.
البته این کاهش قیمتها هنوز در حدی نیست که بتوان گفت حباب قیمتی در بازار خودرو ترکیده است ولی مردم بر این باورند که اگر وعدههای خودروسازان مبنی بر عرضه خودرو با قیمتهای قبلی محقق شود شاهد کاهش شدید قیمتها خواهد بود. به عبارت دیگر اقدام عملی خودروسازان سبب بازگشت اعتماد و آرامش به مقاضیان خواهد شد.
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمتها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود ۸ میلیون تومان نیز کاهش یافته است.
سعید موتمنی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفتهبازان است.
وی با بیان اینکه با قیمتهای فعلی مصرفکننده واقعی به هیچ وجه اقدام به خرید خودرو نمیکند، خاطرنشان کرد: البته دیده میشود که بعضا برخی افراد به صورت احساسی عمل کرده و فریب نرخبازیه دلالان و گفتههای آنها مبنی بر آنکه قیمتها بیش از این افزایش مییابد را میخورند و با قیمتهای نجومی فعلی هم اقدام به خرید میکنند که البته تعداد آنها بسیار کم است.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: از روز گذشته با انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمتهای غیرواقعی در بازار خودرو هستیم بهگونهای که تا ۸ میلیون تومان نیز قیمتها کاهش یافته است.موتمنی تاکید کرد: «البته قیمتهای فعلی نیز غیرواقعی است و باید کاهش یابد. عملا در بازار خودرو خریدار و مصرفکننده واقعی برای این محصولات با قیمتهای فعلی وجود ندارد و معاملهای در این قیمتها صورت نمیگیرد.»
گفتنی است در چند هفته اخیر قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش شدید و غیرقابل باوری همراه بوده است. به دنبال این وضعیت، برخی نمایندگان مجلس از احتکار هزاران خودرو از سوی خودروسازان خبر دادند که قسمت عرضه بازار را با مشکل روبرو کرد. خبرها و تصاویری هم در رسانهها منتشر شد که صحت این ادعا را تأیید میکرد.
با این وجود، خودروسازان مدعی هستند این خودروها احتکار نشدهاند، بلکه به دلیل کمبود قطعات در پارکینگها معطل ماندهاند.
اما بررسیهای بعدی نشان داد که تعداد زیادی از این خودروها تنها به دلیل نداشتن قطعاتی مانند ضبط به بازار عرضه نشدهاند!
سرانجام روز شنبه، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در حال حاضر شرکت ایرانخودرو، ۲۴ هزار محصول و شرکت سایپا ۱۶ هزار خودرو دارد که برخی از آنها بهدلیل کمبود قطعه، کامل نیستند.وی با اشاره به نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، خبر داد: «مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص شوند و فروش قطعی خودرو از امروز (شنبه) به متقاضیان و مصرفکنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود.»
در همین رابطه شرکت سایپا روز سهشنبه 6 شهریور در بیانیهای از آغاز پیش فروش خودرو از هفته جاری خبر داد. گروه خودروسازی سایپا در این اطلاعیه از هموطنان خواسته بود تا «فقط از نمایندگیهای مجاز و همچنین سایت اینترنتی رسمی این گروه اقدام به ثبتنام و خرید خودرو موردنیاز خود کنند و از پرداخت هرگونه وجه اضافی یا واریز به حسابهای غیرشرکت سایپا و بالاتر از قیمتهای مصوب خودداری کنند.»
با این وجود، تا دیروز با مراجعه به سایت فروش اینترنتی این خودروساز همچنان با این صفحه مواجه میشدیم که «شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا به زودی اعلام میشود».
هفته گذشته هم ایران خودرو خبر پیش فروش محصولات خود را اعلام کرد، اما سایت در مدت کوتاهی بسته شد. ابتدا گفته میشد زمان تحویل این محصولات برای دی ماه 97 است، اما مدتی بعد اعلام شد که تحویل برای سال 98 خواهد بود که البته پس از این اعلام نیز سایت ثبتنام بسته شد.
به این ترتیب وعده عرضه خودروهای سایپا و ایرانخودرو تا اینجا اثر مثبتی بر بازار آشفته خودرو داشته، اما ادامه این وضعیت به عملکرد خودروسازان بستگی دارد.اگر این وعدهها عملی شود، نتیجه مثبت خواهد بود، اما اگر عملی نشود و خودروسازان به سودهای کنونی راضی نشوند، دوباره قیمتها صعودی میشود.بدون شک نهادهای نظارتی باید با دقت و قاطعیت بر عملکرد این دو خودروساز اصلی کشور نظارت کند و اجازه سوءاستفاده از موقعیت انحصاری خود را به آنان ندهد.