نسبت میان هالیوود و جریان سازش در ایران
تجربه نشان می دهد، آنچه در هالیوود می گذرد، بازتابی است از منافع طبقه حاکم بر کشور آمریکا. چه، همواره میتوان ترجمانی از سیاست ها و سخنهای سیاستمدارهای غالب بر آن دیار را در اغلب آثار و همچنین جوایز سینمایی دید. از فیلم های انتقادی منزوی و خلاف جریان که بگذریم، بیشتر آثار هالیوودی، چنین وضعی دارند.
آرش فهیم
خودنمایی روزافزون فیلم های ضداسلامی و ضدایرانی در آمریکا نیز یکی از نمودهای چنین ادعایی است. درواقع، می توان با افزایش هر روزه این طیف از فیلم ها، فهمید که دولتمردهای آمریکا و به خصوص هدایت کننده های پشت صحنه کاخ سفید درباره ما چه در سر دارند.
اما مسئله ای که کمتر درباره آن بحث شده، نسبت میان فیلم های ضدایرانی هالیوود و جریان موسوم به طرفدار سازش با آمریکا در ایران است. با اندکی تأمل می توان دریافت، هر بار در ایران بحث نزدیکی و برقراری ارتباط با آمریکا از سوی برخی بوقهای سیاسی بیشتر مطرح می شود، آتش تولید فیلم های ضدایرانی در آمریکا نیز شعله ورتر می شود.
همچنان که جریان فیلم های توهین آمیز درباره ملت ایران، درست از دوران موسوم به سازندگی شروع شد. دو فیلم «دلتا فورس» و «بدون دخترم هرگز» هر دو در مقطعی ساخته شدند که اتفاقا زمزمه هایی مبنی بر لزوم تنش زدایی در ارتباط با آمریکا شنیده می شد. اما گرایش هالیوود به تولید آثار موهن علیه کشور ما، همزمان با روی کار آمدن دولت موسوم به اصلاحات پر حجم تر شد. در این دوران که علاقه به سازش با آمریکا نزد برخی دولتمردهای ارشد ما نیز پررنگ شده بود، نه تنها دولت آمریکا لقب محور شرارت را به کشور ما نسبت داد که سینمای وابسته به دولت آمریکا نیز موج جسارت به تاریخ و مردم ایران را به راه انداخت. در همین دوران است که فیلم هایی چون «مریم» (محصول 2002) ، «خانهای از شن و مه»(محصول 2003)، «اسکندر»(محصول 2004) با رویکرد تخطئه ملت ایران هم در قالب تاریخ کهن و هم تاریخ معاصر ساخته شد. حتی عقبه و فکر کلید خوردن ساخت فیلم هایی چون «شبی با پادشاه» و «300» نیز به اواخر همان دوران
بر می گردد که اکران آن ها به دولت بعدی موکول شد. اتفاق قابل تأمل این است که موج فیلم های ضدایرانی هالیوود پس از شکست کودتای ضدملی سال 88 از مردم ایران و در حمایت از این کودتا بیشتر شد. از آن مقطع، جشنواره های غربی به محل تاخت و تاز فیلم های مبتذل و زیرزمینی علیه ملت ایران تبدیل
میشود. فیلم های سخیف و نازلی چون «شرایط» ، «کسی از گربه های ایرانی خبر نداره»، «تهران من حراج» ، «مرغ با آلو»، «فصل کرگدن»، «زنان بدون مردان» و ... در آن جشنواره ها مطرح و به نمایش درآمدند. در همان شرایط که گروه مشهور به جریان انحرافی نیز سیاست نزدیکی با آمریکا را در پیش گرفته بود، هالیوود فیلم «آرگو» را علیه انقلاب مردم ایران و افتخار بزرگی برای ما به نام فتح لانه جاسوسی آمریکا ساخت و به آن جایزه اسکار هم داده شد. اما طی ماه های اخیر و همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، موج تولید فیلم های ضدایرانی در آمریکا به اوج خودش رسیده است. در حالی که طی این مدت، برخی از جریانهای سیاسی داخل ایران، به وسیله رسانهها و تریبون های مختلف، درحال بزک کردن چهره آمریکا بوده اند، آمریکایی ها در آن سوی جهان توهین آمیز ترین فیلم ها و سریالها را علیه ملت ایران ساختهاند. به طوری که در این مدت علاوه بر پخش سریال «هوملند»(میهن) در تلویزیون آمریکا که بخش هایی از آن به ایران اختصاص داشت ، فیلم های «حمله به کاخ سفید» (با اشاراتی محدود به ایران) و «300؛ خیزش یک امپراطوری» نیز اکران شدند. از آغاز سال 2014 نیز فیلم «پلیس آهنی» روی پرده سینماهای آمریکای شمالی رفت که آن هم یک فیلم ضدایرانی محسوب می شود. چندی پیش نیز در فیلم «ترانفورمرز3» درباره لزوم نابودی تأسیسات هستهای ایران توسط ربات ها صحبت میشد! اما همزمان با نمایش این آثار، یک فیلم ضدایرانی دیگر با عنوان «گلاب» نیز در حال تولید است که به زودی روی پرده سینماهای جهان خواهد رفت و البته، ساخت یک فیلم ضدایرانی دیگر با نام «سپتامبرهای شیراز» در هالیوود کلید خورده است! به جدیدترین فیلم ضدایرانی هالیوود توجه فرمایید: داستان فیلم «پلیس آهنی(RoboCop ) به کارگردانی خوزه پدیلها در سال 2028 می گذرد. گروهی از ربات های انسان نمای ارتش آمریکا در ایران حضور می یابند. آنها در خیابان های تهران پرسه میزنند و از مردم دعوت می کنند که از خانههای خود بیرون بیایند. ایرانی ها یک به یک خود را تسلیم پلیس های آهنی می کنند. در این حین، تعدادی از ایرانیان که ظاهری انقلابی دارند، اسلحه به دست به ربات های نظامی آمریکا حمله میکنند، اما رباتها آنها را شکست می دهند. سپس، مجری تلویزیون آمریکا خطاب به مردم جهان می گوید که «ایرانیها از این پس میتوانند بزرگ شدن فرزندان خود را در محیطی امن و آرام مشاهده کنند!» نکته جالب این است که این فیلم هالیوودی، حتی در سال 2028، یعنی 14 سال بعد از زمان حال هم کشور ایران را عقب افتاده تر از اکنون نشان می دهد! قبل از این هم فیلم، «300؛ خیزش یک امپراطوری» به تاریخ ایران حمله کرده و مردم سرزمین ما را از دیرباز آدمهایی خطرناک و جنگ طلب نمایش داده بود؛ به قدری خطرناک که حتی قابل مذاکره و گفت وگو هم نیستند! در موقعیتی که سینمای آمریکا روز به روز در حال افزایش اهانت های خودش به ملت ایران است، مدیریت فرهنگی دولت ما در اوج انفعال به سر می برد. در نتیجه ، آمریکاییها تصمیم دارند تا با دو فیلم جدید خود؛ «گلاب» و «سپتامبرهای شیراز» باز هم ایران را متهم کنند. در فیلم «گلاب» شاهد تحریف واقعیتهای کشورمان در سال88 خواهیم بود. فیلمی که براساس خاطرات یک جاسوس فراری از ایران ساخته خواهد شد و به زودی روی پرده سینماهای جهان خواهد رفت. در «سپتامبرهای شیراز» هم دروغ بزرگ ظلم به اقلیتهای مذهبی در ایران پس از انقلاب اسلامی به نمایش درخواهد آمد!