مدیرکل مطبوعات داخلی:
9300 رسانه در ایران دارای مجوز هستند
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 9 هزار و 300 رسانه مجوز دار اعم از پایگاه خبری، خبرگزاری و نشریه در کشور وجود دارد که دو هزار و 300 مورد آن در فضای مجازی فعال و بقیه مکتوب هستند.
به گزارش ایرنا محمدرضا دربندی در نشست با مدیران مطبوعات و رسانههای سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: از مجموع دو هزار و 300 خبرگزاری موجود در کشور هزار مورد آنها غیر فعال هستند.
وی ادامه داد: هم اینک هزار و 270 پایگاه خبری در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه از مجموع هفت هزار مطبوعات مکتوب کشور سه هزار و 200 مورد آنها فعال هستند گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات آن دسته از مطبوعاتی که زیر 10 عدد نظم انتشار دارند را لغو مجوز میکند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی براساس برنامهریزیها مقرر شده به تمام کسانی که مجوز جدید نشریه میگیرند تا سه سال آگهی و یارانه تعلق نگیرد.
دربندی گفت: از سه هزار و 800 نشریه فعال کشور 300 مورد آنها روزنامه، هزار و 800 مورد هفته نامه و هزار و 900 مورد آنها ماهنامه هستند.
وی افزود: همچنین از مجموع سه هزار و 800 نشریه فعال کشور 280 مورد آنها در حوزه دین، معارف و قرآن، 350 مورد در حوزه ورزش، 100 مورد حوزه سینما و هنر، 75 مورد کودک و نوجوان، 90 مورد خانواده و سرگرمی، 10 مورد حوزه معلولان، 12 مورد حوزه اقلیتها و بقیه در سایر حوزهها فعالیت میکنند.
دربندی افزود: همچنین هزار و 400 مدیر مسئول نشریه در کشور خانم هستند و 150 نشریه به اهل سنت تعلق دارد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهبود وضعیت خبرنگاران و نشریات گفت: این نهاد با تاکید ویژه به خبرنگاران اخیرا سه هزار سهمیه بیمه خبرنگاری در صندوق هنر و سه هزار سهمیه بیمه تکمیلی این قشر را گرفته است.
وی مدنظر قرار دادن وامهای محدود و کلان، مشاوره حقوقی و بیمهای رایگان، ارائه اینترنت بدون فیلتر، ساده سازی صدور کارت خبرنگاری، برنامهریزی برای انجام آزمایشهای کامل پزشکی خبرنگاران با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران را از جمله اقدامات اخیر برای کمک به وضعیت این قشر از جامعه عنوان کرد.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ساماندهی پرداخت یارانه، توسعه رسانه در فضای مجازی، حداقل کردن تذکرات به مطبوعات و تکریم ارباب رجوع را از جمله مهمترین رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه عنوان کرد.