kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

گوگل و جاسوسی کاربران حتی با خاموشی GPS(اخبار ادبی و هنری)

یک گزارش تحقیقی خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که گوگل مکان کاربران را حتی اگر خود آنها نخواهند و سرویس مکان‌یاب یا GPS موبایل خود را غیرفعال کرده باشند، پیدا و ثبت می‌کند.

این پژوهش تازه نشان می‌دهد که موقعیت جغرافیایی کاربران گوگل، حتی وقتی که بخش مربوط به سابقه مکانی یا Location History دستگاه آنها غیرفعال است، باز هم ثبت می‌شود. برای مثال، وقتی کاربری نقشه‌های گوگل را باز می‌کند، گوگل تصویری را از موقعیت او ثبت می‌کند. در این حالت حتی جستجوهایی که هیچ ارتباطی با مکان کاربران ندارند، طول و عرض جغرافیایی موقعیت آنها را ضبط می‌کنند! یک مجری برنامه‌های اینترنتی و کارشناس فناوری درباره این گزارش می‌گوید: «...به زبان ساده‌تر، گوگل هر چند به شما این امکان را می‌دهد که ذخیره موقعیت مکانی یا جغرافیایی را در گزینه اصلی خاموش کنید، اما از راه اپ‌‌های دیگرش، آن را از شما می‌قاپد!»
گراهام کلولی، پژوهشگر امنیت اینترنت، در وبلاگ خود می‌نویسد: «شاید تصور کنید که وقتی با خاموش کردن گزینه سابقه موقعیت یا همان
Location History به گوگل می‌گویید که نمی‌خواهید موقعیت شما را دنبال کند، غول اینترنت دست از ثبت اطلاعات مکانی‌تان برخواهد داشت. اما گوگل همچنان زیرزیرکی به ثبت اطلاعات مکانی شما ادامه می‌دهد...»
به این ترتیب پرده‌ای دیگر از جاسوسی‌های اینترنتی برداشته می‌شود که امروزه بدون نیاز به جاسوسان فیزیکی و یا ماهواره‌ای به راحتی از طریق گوشی‌های موبایل و پدیده به ظاهر جذابی همچون GPS که گویا به آسانی می‌تواند مسیریابی کند، از مکان و موقعیت افراد مختلف جاسوسی به عمل می‌آید. این واقعیت یک بار دیگر به همه کاربران اینترنت و فضای مجازی گوشزد می‌کند که از طریق وسایلی مانند گوشی‌های هوشمند و ارتباطات فضای مجازی همواره در برابر چشمان نامحرم قرار دارید که اطلاعات شما را بدون اجازه شما می‌دزدند و برای روز مبادا نگهداری می‌کنند.
اما برای آنانی که هنوز به این موارد با شک و تردید نگاه می‌کنند و در مورد ارزش اطلاعاتی که از آنها به سرقت می‌رود، سوال دارند و این موضوع را به مضحکه و تمسخر می‌گیرند، توصیه می‌شود اگر ماجراهای ادوارد اسنودن (کارشناس ارشد سرویس اطلاعاتی آمریکا CIA که به روسیه پناهنده شد) را نخوانده یا مطالعه و تعقیب نکرده و یا اصلا نشنیده‌اند، لااقل فیلم «اسنودن» ساخته الیور استون و همچنین مستند «شهروند چهارم» درباره ادوارد اسنودن را تماشا کنند تا برایشان فقط بخشی از آنچه که به عنوان اطلاعات شخصی و به ظاهر معمولی هر فرد برای سرویس‌های جاسوسی بین‌المللی  ارزشمند است، روشن شود. چندی پیش با اعترافات «مارک زوکربرگ» (موسس و مدیر فیسبوک) روشن شد که یک شرکت اینترنتی واسطه چگونه با خرید اطلاعات شخصی 85 میلیون نفر کاربران فیسبوک، توانست در انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا موثر واقع شود.