kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
وزیر جهاد کشاورزی:

تبدیل اراضی شالیزار به ویلا نگران‌کننده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در استان مازندران و گیلان نباید تنها به یک کشت محصول اقدام شود و برای حفظ بستر تولید و بهره‌برداری بالا چاره‌ای جز افزایش تراکم کشت از یک به دو نداریم.

محمود حجتی در جمع اعضای هیئت‌مدیره مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج مازندران در آمل گفت: اکنون نباید در استان‌های مازندران و گیلان که دارای خاک حاصلخیز و منابع آبی مناسبی نسبت به دیگر استانهای کشور است، به یک کشت محصول اقدام شود.
وی، توسعه آب بندانها و لایروبی آنها را برای افزایش تراکم کشت حائز اهمیت خواند و ادامه داد: به دنبال خشکسالی‌های اخیر در کشور، دولت برای حفظ بستر کشاورزی و تامین منابع آبی کشاورزی، لایروبی آب بندانها پس از برداشت محصول را شروع کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت به دنبال کاهش هزینه‌های بخش تولید کشاورزی در کشور است، گفت: یکی از راهکارهای وزارت جهادکشاورزی برنامه‌های ترویجی برای تغییر الگوهای کشت و حتی توسعه تراکم کشت در برخی استانها است.
حجتی، با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با حمایت دولت در بخش تجهیز، تامین آب، کشت و برداشت کشاورزی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: به صورت ویژه در این سال‌ها مکانیزاسیون بخش کشت و برداشت محصولات کشاورزی ازجمله توزیع دستگاه‌های نشاکار و کمباین‌های مخصوص برداشت برنج افزایش داشته است.
وزیر جهادکشاورزی با ‌اشاره به اینکه تغییرکاربری زمین تنها در مازندران نیست و این مشکل در کل کشور است، گفت: اینکه اکنون به دلایلی کشاورز عنوان می‌کند که تولید حمایت نمی‌شود و اقدام به تغییرکاربری و فروش زمین انجام می‌دهد، موضوع نگران‌کننده‌ای است.
حجتی افزود: وقتی شالیزارها تبدیل به ویلا شود، نسل آینده و فرزندان این استان نمی‌توانند بستر کشاورزی نسل‌های قدیمی را شاهد باشند و باید سرایدار ویلای میهمان‌های ناخوانده شوند.
وی گفت: دولت در سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلات سعی زیادی داشته تا کشاورز را متقاعد به حفظ بستر کشاورزی کند.
مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در زمینی به مساحت بیش از 170 هزار مترمربع در حال ساخت است که 50 هزار مترمربع آن انبار برنج و 6 هزار متر مربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است.
تاکنون بیش از 800میلیارد ریال توسط بیش از 430 سهامدار برای فازنخست این مرکز هزینه شده است.
با بهره‌برداری از فاز نخست این پایانه سالانه برای حدود 350 هزار تن برنج و در فاز نهایی تا 700 هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید، فروش و صادرات ایجاد می‌شود.
ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر اهداف مهم ساخت مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است.