اخبار ویژه
واعظی: باید دلیلی داشته باشد تا روحانی از مردم عذرخواهی کند!
رئیس دفتر رئیسجمهور میگوید دولت عذرخواهی از مردم را بد نمیداند اما عذرخواهی دلیل میخواهد(!)
محمود واعظی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در تعامل با دولت تغییر رویه داده گفت: خیر این طور نیست، آقای رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم درباره روابط با مجلس خیلی خوب صحبت کرد و گفت «سیاست ما این است که به جد با مجلس کار کنیم و سران سه قوه مسائل کشور را با هم حل کنند».
وی ادامه داد: در دولت فکر نمیکنیم سئوال از رئیس جمهور، سوال همه مجلس است بالاخره هم در این مجلس و هم در مجلس قبل جبهه پایداری گروهی بود که همواره با دولت مخالفت میکرد،حالا آنها رفتند تعدادی امضا جمع کردند. ما حساب این گروه را از همه مجلس جدا میدانیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور درباره این اظهارنظر که «چرا رئیس جمهور از مردم عذرخواهی نکرد؟» گفت: در دولت یازدهم هم شاهدش بودیم آقای رئیس جمهور هر جا لازم دید از مردم عذرخواهی کرد. یعنی دولت عذرخواهی از مردم را هیچ بد نمی داند بلکه افتخار هم میکند.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور و دولت خود را خدمتگزار مردم و مردم را ولی نعمت خود می دانند بنابراین وقتی از مردم عذر بخواهند کوچک نمی شوند ادامه داد: برای آقای رئیس جمهوری که در همان مصاحبه و سخنان قبلیاش گفت «من خم می شوم و دست مخالفانم را می بوسم برای اینکه به این مردم خدمت کنیم» عذرخواهی کردن مسئله ای نیست اما عذرخواهی کردن دلیل می خواهد.
واعظی یادآور شد: اگر هر زمانی یک دلیلی وجود داشته باشد و اشتباهی در کار دولت رخ دهد، حتما آقای رئیس جمهور و همه اعضای کابینه از مردم عذرخواهی میکنند.
اظهارات رئیس دفتر رئیسجمهور مبنی بر اینکه دولت دلیلی برای عذرخواهی نمیبیند، در حالی است که سوءمدیریت اقتصادی دولت به ویژه در یک سال پس از انتخابات ریاستجمهوری(29 اردیبهشت 96)، موجب تورم 35 تا 150 درصدی در بازارهای ارز و سکه و مسکن و خودرو و گوشی موبایل و... شده است. تصمیم ارزی 5ماه قبل دولت نیز، موجب هدر رفت 30 میلیارد دلار ارز کمیاب در جیب رانتخواران شد و تا حالا که دولت مجبور شد آن مصوبه پرهیاهو را ابطال و تصمیم جدیدی بگیرد. آیا همین رفتار توأم با آزمون و خطا و اذعان عملی به غلط بودن تصمیمات اتخاذ شده که موجب فشار اقتصادی بر مردم شده، دلیل کافی برای عذرخواهی از مردم نیست؟!
مخالفت اروپا با تحریمهای آمریکا فقط نمادین است
در حالی که آقای روحانی اخیرا گفت «اروپا به لحاظ سیاسی، در حمایت از برجام سنگتمام گذاشت»، مقامات اروپایی در عمل چنین اصراری نشان نمیدهند.
همزمان با برخی لفاظیهای مقامات اروپایی، آنچه در عمل اتفاق افتاده به عدم مخالفت و مقابله با تحریمهای آمریکاست که موجب تردید در برخی شرکتها میشود.
در همین زمینه مینا آندریوا سخنگوی کمیسیون اروپا گفت گرچه این نهاد تحریمهای آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمیشناسد، اما قصد دخالت در تصمیمهای تجاری شرکتها را هم ندارد و مدیران کسب و کارهای اروپایی آزادند خود درخصوص همکاری با تهران تصمیمگیری کنند.
وی در یک کنفرانس خبری گفت: بر مبنای قانون مسدودساز تحریمهای آمریکا، نهادهای اروپایی مجازند تا در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و قوانین ملی خود تجارت کنند.
این به معنی آزادی عمل آنها در تصمیمگیری برای آغاز، تداوم یا قطع همکاریهای تجاری با ایران و همچنین فعالیت در حوزه اقتصادی این کشور بر مبنای ارزیابیهای اقتصادی صورت گرفته است.
آندریوا تاکید کرد کمیسیون اروپا حق آزادی انتخاب را محدود نکرده است و مدیران شرکتها برای ماندن یا نماندن در ایران «نیازی به کسب مجوز ندارند».
اظهارات سخنگوی کمیسیون اروپا یک روز پس از آن بیان میشود که «ناتالی توچی» دستیار ویژه مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، از احتمال تحریم شرکتها در صورت پیروی آنها از تحریمهای یکجانبه آمریکا گفته بود.
وی این اقدام را بخشی از تلاشها برای حفاظت از شرکتهای اروپایی در برابر تحریمها دانسته و گفته بود که این نهاد همزمان بیشترین تلاش خود را برای نگهداشتن ایران در توافق هستهای انجام خواهد داد.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: قانون مسدودسازی اروپا علیه تحریمهای واشنگتن علیه ایران، فقط حالت نمادین دارد و در حقیقت اروپا در حمایت از ایران، از آمریکا میترسد.
مجری فرانس 24 پرسید: آیا قوانین مسدودسازی اروپا برای مقابله با تحریمهای واشنگتن علیه ایران نتیجهبخش خواهد بود؟ آرمل شاریه کارشناس شبکه پاسخ داد: خیر. در واقع باید بگویم که این قانون فقط حالت نمادین دارد.
وی در ادامه گفت: باید گفت که کشورهای اروپایی از آمریکا میترسند.
سؤال چه دادیم و چه گرفتیم من را از روحانی جدا کرد
مشاور و سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات 92 میگوید پس از آنکه ایده دادهها و ستاندهها در برجام متوازن نیست، معترض دولت روحانی شده است.
حسین دهباشی در گفتوگو با شرق اظهار داشت: در ماجرای برجام من گفتم که به هيچ وجه با آمريکا مشکل ندارم. من حتي در چارچوب منافع ملي کشور و نظام، با مذاکره با هيچ کشوري مشکل ندارم؛ اما اين نکته وجود دارد که من با عقل خودم سنجيدم چه چيزي به طرف مقابل داديم و چه چيزي گرفتيم! من ميگويم هرکسي سهمي داشت و به اندازه سهمش مسئول است.
وی در پاسخ این سؤال که برخيها در تحليل سخنان شما معتقدند که به دليل اختلافتان در گرفتن مسئوليت در دولت روحاني، حب مسئوليت باعث شده که دچار چنين چرخشهايي شويد. نظرتان چيست؟میگوید: اين افراد شاهدمثال يا دليلي هم براي اين تحليل شتابزده و نادرست خود دارند؟ اولين يادداشتهاي انتقادي من زماني بود که بيشترين مسئوليت را در دولت داشتم. زماني که در مرکز استراتژيک رياست جمهوري و سازمان مناطق آزاد حضور داشتم.
دهباشی در پاسخ این سؤال که با اين نگاه چرا زودهنگام از دولت خارج نشديد؟، گفت:
يعني شما نمي دانيد من در هيچ سمتي برکنار نشده و همه جا و با وجود اصرار مقامات بالاتر خودم استعفا دادم؟ من مدتي را در ابتداي دولت تحمل کردم. چون فکر کردم اگر کمي تحمل کنم، شايد وضعيت بهتر بشود. تا اينکه برجام اتفاق افتاد و براي من حکم تير خلاص داشت. روزي دوست عزيزم، دکتر هادي خانيکي، من را به دفترشان دعوت کردند. آن روز به من گفت: «حسين! آقاي روحاني و اطرافيانش تو را دوست دارند و به همين دليل نگاه به تو مثل نگاه به يک کارمند نيست؛ اما سؤالي از تو دارم: آيا دوست داري روشنفکر باشي يا فعال سياسي؟». پرسيدم که فرق آن دو چيست؟ دکتر گفتند: معني فعال سياسي اين است که شما در يک تيم کار ميکنيد و در قالب آن تيم نظرات خودت را مطرح ميکني.
تا جايي که توانستي از آن دفاع ميکني اما اگر به نظرات تو تمکين نکردند، در نهايت بايد حرف رئيس تيم را گوش دهي. اما روشنفکر يعني داور وسط بازي فوتبال. او به نفع هر کسي که از نظر داوري خودش درست باشد، سوت ميزند. حالا تو ميخواهي کدام يک را انتخاب کني؟ همان موقع گفتم آقاي دکتر بار سنگيني را از دوش من برداشتيد. با اين تعريف شما از واژهها، من مي خواهم روشنفکر باشم. گفت: پس ديگر تو نميتواني داخل تيم باشي. همان موقع کاغذ و قلم برداشتم و از تمام مسئوليتهايم استعفا دادم. خانيکي به من گفت: منظورم اين نبود که استعفا بدهي؛ هدفم اين بود که رفتارت را اصلاح کني. اما من خودم را مي شناسم و نميتوانستم فعال سياسي باشم. آمدم بيرون و کل حقوقم را برگرداندم به جز سکهاي که آقاي روحاني يادگاري به من داده بودند.
مشاور سابق روحانی در پاسخ این سؤال که «از اکثر اصلاحطلبان چه ديدهايد که فکر ميکنيد براندازند؟»، اظهار داشت: من شخصي نيستم که در هسته مرکزي همه جناح هاي سياسي باشم، ولي وقتي به يادداشت هاي آن نگاه ميکنم که منتقد ولايت فقيه، منتقد شوراي نگهبان و به قرائت امروز مخالف حتي ظواهري مثل حجاب اجبارياند، خب نتيجه ميگيرم قائل به نظام جمهوري اسلامي نيستند!
ضرورت عذرخواهی از بسته قبلی و رفع ایرادات بسته ارزی جدید
یک خبرگزاری حامی دولت میگوید: این بار برخلاف سکوت تحمیلی بسته ارزی قبلی جهانگیری به رسانهها و مجلس، بهتر است بسته جدید مورد نقادی و آسیبشناسی قرار گیرد.
خبرگزاری ایلنا در یادداشتی با عنوان «بسته ارزی جدید بدون عذرخواهی از بسته قبلی» مینویسد:
اگرچه دولت تبلیغات فراوانی برای این بسته جدید ارزی کرده است و میکوشد آن را داروی شفابخش التهابات ارزی و سکه قلمداد کند، اما عملاً این بسته جدید ناقض بسته قبلی دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز با قیمت 4200 و بازگشت به قبل از فاجعه بسته ارزی جهانگیری است با تفاوتهای اندک که همین تفاوتهای اندک هم کار را برای موفقیت این بسته جدید سخت خواهد کرد.
کلاً دولتمردان یاد نگرفتهاند از اشتباهات درس بگیرند و وقتی با یک تصمیم یک شبه که چوب حراج به 30 میلیارد دلار سرمایه ارزی زد و به التهابات و رانتخواری دامن زد، حداقل یک عذرخواهی ساده کنند. تصمیمی که یک شبه گرفته میشود، 3 ماه طول میکشد تا اصلاح شود.
در بسته قبلی ارزی دلار با نرخ ثابت 4200 به همه وارد کنندگان و مسافران و دانشجویان داده میشد و فقط به خریداران ارز خانگی توجهی نشده بود و داشتن ارز خانگی را بیش از 10/000 دلار قاچاق اعلام کرده بود و صرافیها رسماً تعطیل شد. بیتوجهی به نیاز بازار آزاد، خریداران خانگی و وارد کنندگان جزء، باعث شد که دلار انفجاری رشد کند و با ثبت قیمت 12000 تومان گپ 8000 تومانی با دلار جهانگیری پیدا کند و حتی دلار محاسبه شده برای هر سکه به 17000 تومان برسد و سکه حباب مثبتی 1/5 میلیون تومانی پیدا کند. از طرفی زمینه رانت خواری و ثبت سفارشهای کاغذی چند برابری نسبت به سال گذشته را باعث شد.
لذا این بار برخلاف سکوت تحمیلی بسته جهانگیری به رسانهها و حتی مجلس، بهتر است که طرح جدید در همان ابتدا نکات ضعف و قوتش شکافته شود و امکان موفقیتش ارزیابی شود.
تفاوت بسته جدید ارزی با بسته جهانگیری در این است که این بار صرافی و بازار آزاد به رسمیت شناخته شده است که نکته مثبتی است و دولت قرار است صرفاً به کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو ارز 4200 تخصیص دهد و واردات و بقیه نیازهای تعریف شده توسط بانک مرکزی از محل ارز صادراتی در بازار ثانویه تأمین شود و مبنای تعیین قیمت ارز بازار ثانویه هم بازار آزاد است. اما در این بسته نیز به خریداران خانگی و واردکنندگان جزء باز بیتوجهی شده است. در این بسته خریداران فقط میتوانند دلار به صراف بفروشند اما امکان خرید ارز به هر تعداد برای خریدار خانگی دیده نشده است که همین میتواند پاشنه آشیل طرح جدید شود.
در بسته جدید ارزی مسافران خارجی میتوانند ارز خود را از صراف با ارایه مدارک معتبر سفر دریافت کننداما چون امکان خرید ارز برای خریدار خانگی وجود ندارد پس قطعاً بازار سوم سیاهی تشکیل میشودکه شکاف قیمتی بالایی نسبت به ثانویه خواهد داشت که همین موضوع زمینه رانتجویی بالایی را از محل ارز مسافرتی بازار ثانویه به وجود میآورد. میتوان سفرهای صوری و مدارک مسافرتی کاغذی زیادی را در این طرح دید. زمانی که دولت کف قیمت را با شرایط فروش خاص در بسته جهانگیری 4200 دید، دلار تا 12000 تومان رشد کرد و حال که کف قیمتی با همان شرایط فروش ارز حدود 8500 تا 9000 در بازار ثانویه بسته شده است، مطمئناً سقف قیمت در بازار سیاه سوم میتواند همانند رشد دو برابری کف به دو برابر قیمت رشد کند و چون بازار سوم سیاه بر روی بازار ثانویه تأثیر دارد این رشد در بازار سیاه، رشد بازار ثانویه را هم همراه داشته باشد.
در تبلیغ بسته جدید ارزی، طوری عنوان میشود که گویا این طرح به تنهایی میتواند بازار ملتهب ارز را متعادل کند و ثبات را به بازار ارز برگرداند و به عوامل برونزای رشد دلار توجهی نمیشود. دولت صرفاً به شیوه تبادل دلار پرداخته و برآورد واقعی از عرضه و تقاضا در آن دیده نشده است. بالاخره ارز صادراتی با وجود تحریم دلار، طلا و ریال به راحتی امکان ورود ندارد و زمانی که عرضه محدود شود، طرف تقاضا تقویت میشود که رشد انفجاری قیمت را باعث میشود.
به طور خلاصه میتوان گفت، تثبیت دلار حول قیمت 9000 تومان موقتی است و با توجه به باقی ماندن عوامل رشد قیمت، حرکت به اندازه مسیر 6 ماهه قبلی در نمودارها مستتر است. مگر آنکه عوامل بنیادی و شتاب دهنده قیمت دلار تغییر کند.
سیاست ترامپ سادهلوحانه است مردم ایران، ضد آمریکایی هستند
یک مدیر «انجمن آلمانی برای سیاست خارجی» تصریح کرد سیاست ترامپ برای شوراندن مردم ایران علیه جمهوری اسلامی سادهلوحانه است.
هنینک ریکه، مدیر برنامه «روابط فرااقیانوسی آلمان و ایالات متحده آمریکا» در اتاق فکر «انجمن آلمانی برای سیاست خارجی» در گفتوگو با دویچهوله گفت: برای آمریکا فعالیتهای اتمی ایران هرگز به تنهایی مهمترین مسئله نبوده است. برای آمریکاییها همواره یک مجموعه اتهامات علیه ایران مطرح بوده است. به عنوان مثال حمایت ایران از گروههای خشونتطلب شیعه در کشورهای همسایه؛ تهدید اسرائیل و به رسمیت نشناختن آن به عنوان یک کشور مستقل؛ وضعیت بد حقوق بشر در ایران؛ تنش با عربستان سعودی؛ نقش ایران در سوریه و عراق که موقعیت استراتژیک ایران را بهبود بخشیده است.
آمریکاییها میخواهند با همه اینها مقابله کنند. توافق اتمی با ایران از دید آمریکا قرار بود ابتدا پاسخی برای برنامه اتمی ایران باشد تا شرایط مذاکره بر سر سایر موضوعات هموار شود. این انتظار اما برآورده نشد.
وی در پاسخ این سوال که سیاستی که ایالات متحده آمریکا درقبال ایران در پیش گرفته چقدر واقعبینانه است؟، تصریح کرد:
این سیاست بسیار سادهلوحانه است. ایرانیان هرچند از دولت خود شکایت دارند، اما در مجموع علیه جمهوری اسلامی نیستند. از آن مهمتر آنها بسیار ملیگرا هستند و از دخالت خارجی در کشور خود متنفرند.
این واقعیت که ایالات متحده و انگلستان سال ۱۹۵۳ میلادی یک نخستوزیر منتخب دموکرات (مصدق) را سرنگون کردند و شاه مستبد را به قدرت برگرداندند، در ایران هرگز فراموش نشده است، این را هر دانشآموز ایرانی میداند.
رئیس دفتر رئیسجمهور میگوید دولت عذرخواهی از مردم را بد نمیداند اما عذرخواهی دلیل میخواهد(!)
محمود واعظی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در تعامل با دولت تغییر رویه داده گفت: خیر این طور نیست، آقای رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم درباره روابط با مجلس خیلی خوب صحبت کرد و گفت «سیاست ما این است که به جد با مجلس کار کنیم و سران سه قوه مسائل کشور را با هم حل کنند».
وی ادامه داد: در دولت فکر نمیکنیم سئوال از رئیس جمهور، سوال همه مجلس است بالاخره هم در این مجلس و هم در مجلس قبل جبهه پایداری گروهی بود که همواره با دولت مخالفت میکرد،حالا آنها رفتند تعدادی امضا جمع کردند. ما حساب این گروه را از همه مجلس جدا میدانیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور درباره این اظهارنظر که «چرا رئیس جمهور از مردم عذرخواهی نکرد؟» گفت: در دولت یازدهم هم شاهدش بودیم آقای رئیس جمهور هر جا لازم دید از مردم عذرخواهی کرد. یعنی دولت عذرخواهی از مردم را هیچ بد نمی داند بلکه افتخار هم میکند.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور و دولت خود را خدمتگزار مردم و مردم را ولی نعمت خود می دانند بنابراین وقتی از مردم عذر بخواهند کوچک نمی شوند ادامه داد: برای آقای رئیس جمهوری که در همان مصاحبه و سخنان قبلیاش گفت «من خم می شوم و دست مخالفانم را می بوسم برای اینکه به این مردم خدمت کنیم» عذرخواهی کردن مسئله ای نیست اما عذرخواهی کردن دلیل می خواهد.
واعظی یادآور شد: اگر هر زمانی یک دلیلی وجود داشته باشد و اشتباهی در کار دولت رخ دهد، حتما آقای رئیس جمهور و همه اعضای کابینه از مردم عذرخواهی میکنند.
اظهارات رئیس دفتر رئیسجمهور مبنی بر اینکه دولت دلیلی برای عذرخواهی نمیبیند، در حالی است که سوءمدیریت اقتصادی دولت به ویژه در یک سال پس از انتخابات ریاستجمهوری(29 اردیبهشت 96)، موجب تورم 35 تا 150 درصدی در بازارهای ارز و سکه و مسکن و خودرو و گوشی موبایل و... شده است. تصمیم ارزی 5ماه قبل دولت نیز، موجب هدر رفت 30 میلیارد دلار ارز کمیاب در جیب رانتخواران شد و تا حالا که دولت مجبور شد آن مصوبه پرهیاهو را ابطال و تصمیم جدیدی بگیرد. آیا همین رفتار توأم با آزمون و خطا و اذعان عملی به غلط بودن تصمیمات اتخاذ شده که موجب فشار اقتصادی بر مردم شده، دلیل کافی برای عذرخواهی از مردم نیست؟!
مخالفت اروپا با تحریمهای آمریکا فقط نمادین است
در حالی که آقای روحانی اخیرا گفت «اروپا به لحاظ سیاسی، در حمایت از برجام سنگتمام گذاشت»، مقامات اروپایی در عمل چنین اصراری نشان نمیدهند.
همزمان با برخی لفاظیهای مقامات اروپایی، آنچه در عمل اتفاق افتاده به عدم مخالفت و مقابله با تحریمهای آمریکاست که موجب تردید در برخی شرکتها میشود.
در همین زمینه مینا آندریوا سخنگوی کمیسیون اروپا گفت گرچه این نهاد تحریمهای آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمیشناسد، اما قصد دخالت در تصمیمهای تجاری شرکتها را هم ندارد و مدیران کسب و کارهای اروپایی آزادند خود درخصوص همکاری با تهران تصمیمگیری کنند.
وی در یک کنفرانس خبری گفت: بر مبنای قانون مسدودساز تحریمهای آمریکا، نهادهای اروپایی مجازند تا در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و قوانین ملی خود تجارت کنند.
این به معنی آزادی عمل آنها در تصمیمگیری برای آغاز، تداوم یا قطع همکاریهای تجاری با ایران و همچنین فعالیت در حوزه اقتصادی این کشور بر مبنای ارزیابیهای اقتصادی صورت گرفته است.
آندریوا تاکید کرد کمیسیون اروپا حق آزادی انتخاب را محدود نکرده است و مدیران شرکتها برای ماندن یا نماندن در ایران «نیازی به کسب مجوز ندارند».
اظهارات سخنگوی کمیسیون اروپا یک روز پس از آن بیان میشود که «ناتالی توچی» دستیار ویژه مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، از احتمال تحریم شرکتها در صورت پیروی آنها از تحریمهای یکجانبه آمریکا گفته بود.
وی این اقدام را بخشی از تلاشها برای حفاظت از شرکتهای اروپایی در برابر تحریمها دانسته و گفته بود که این نهاد همزمان بیشترین تلاش خود را برای نگهداشتن ایران در توافق هستهای انجام خواهد داد.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: قانون مسدودسازی اروپا علیه تحریمهای واشنگتن علیه ایران، فقط حالت نمادین دارد و در حقیقت اروپا در حمایت از ایران، از آمریکا میترسد.
مجری فرانس 24 پرسید: آیا قوانین مسدودسازی اروپا برای مقابله با تحریمهای واشنگتن علیه ایران نتیجهبخش خواهد بود؟ آرمل شاریه کارشناس شبکه پاسخ داد: خیر. در واقع باید بگویم که این قانون فقط حالت نمادین دارد.
وی در ادامه گفت: باید گفت که کشورهای اروپایی از آمریکا میترسند.
سؤال چه دادیم و چه گرفتیم من را از روحانی جدا کرد
مشاور و سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات 92 میگوید پس از آنکه ایده دادهها و ستاندهها در برجام متوازن نیست، معترض دولت روحانی شده است.
حسین دهباشی در گفتوگو با شرق اظهار داشت: در ماجرای برجام من گفتم که به هيچ وجه با آمريکا مشکل ندارم. من حتي در چارچوب منافع ملي کشور و نظام، با مذاکره با هيچ کشوري مشکل ندارم؛ اما اين نکته وجود دارد که من با عقل خودم سنجيدم چه چيزي به طرف مقابل داديم و چه چيزي گرفتيم! من ميگويم هرکسي سهمي داشت و به اندازه سهمش مسئول است.
وی در پاسخ این سؤال که برخيها در تحليل سخنان شما معتقدند که به دليل اختلافتان در گرفتن مسئوليت در دولت روحاني، حب مسئوليت باعث شده که دچار چنين چرخشهايي شويد. نظرتان چيست؟میگوید: اين افراد شاهدمثال يا دليلي هم براي اين تحليل شتابزده و نادرست خود دارند؟ اولين يادداشتهاي انتقادي من زماني بود که بيشترين مسئوليت را در دولت داشتم. زماني که در مرکز استراتژيک رياست جمهوري و سازمان مناطق آزاد حضور داشتم.
دهباشی در پاسخ این سؤال که با اين نگاه چرا زودهنگام از دولت خارج نشديد؟، گفت:
يعني شما نمي دانيد من در هيچ سمتي برکنار نشده و همه جا و با وجود اصرار مقامات بالاتر خودم استعفا دادم؟ من مدتي را در ابتداي دولت تحمل کردم. چون فکر کردم اگر کمي تحمل کنم، شايد وضعيت بهتر بشود. تا اينکه برجام اتفاق افتاد و براي من حکم تير خلاص داشت. روزي دوست عزيزم، دکتر هادي خانيکي، من را به دفترشان دعوت کردند. آن روز به من گفت: «حسين! آقاي روحاني و اطرافيانش تو را دوست دارند و به همين دليل نگاه به تو مثل نگاه به يک کارمند نيست؛ اما سؤالي از تو دارم: آيا دوست داري روشنفکر باشي يا فعال سياسي؟». پرسيدم که فرق آن دو چيست؟ دکتر گفتند: معني فعال سياسي اين است که شما در يک تيم کار ميکنيد و در قالب آن تيم نظرات خودت را مطرح ميکني.
تا جايي که توانستي از آن دفاع ميکني اما اگر به نظرات تو تمکين نکردند، در نهايت بايد حرف رئيس تيم را گوش دهي. اما روشنفکر يعني داور وسط بازي فوتبال. او به نفع هر کسي که از نظر داوري خودش درست باشد، سوت ميزند. حالا تو ميخواهي کدام يک را انتخاب کني؟ همان موقع گفتم آقاي دکتر بار سنگيني را از دوش من برداشتيد. با اين تعريف شما از واژهها، من مي خواهم روشنفکر باشم. گفت: پس ديگر تو نميتواني داخل تيم باشي. همان موقع کاغذ و قلم برداشتم و از تمام مسئوليتهايم استعفا دادم. خانيکي به من گفت: منظورم اين نبود که استعفا بدهي؛ هدفم اين بود که رفتارت را اصلاح کني. اما من خودم را مي شناسم و نميتوانستم فعال سياسي باشم. آمدم بيرون و کل حقوقم را برگرداندم به جز سکهاي که آقاي روحاني يادگاري به من داده بودند.
مشاور سابق روحانی در پاسخ این سؤال که «از اکثر اصلاحطلبان چه ديدهايد که فکر ميکنيد براندازند؟»، اظهار داشت: من شخصي نيستم که در هسته مرکزي همه جناح هاي سياسي باشم، ولي وقتي به يادداشت هاي آن نگاه ميکنم که منتقد ولايت فقيه، منتقد شوراي نگهبان و به قرائت امروز مخالف حتي ظواهري مثل حجاب اجبارياند، خب نتيجه ميگيرم قائل به نظام جمهوري اسلامي نيستند!
ضرورت عذرخواهی از بسته قبلی و رفع ایرادات بسته ارزی جدید
یک خبرگزاری حامی دولت میگوید: این بار برخلاف سکوت تحمیلی بسته ارزی قبلی جهانگیری به رسانهها و مجلس، بهتر است بسته جدید مورد نقادی و آسیبشناسی قرار گیرد.
خبرگزاری ایلنا در یادداشتی با عنوان «بسته ارزی جدید بدون عذرخواهی از بسته قبلی» مینویسد:
اگرچه دولت تبلیغات فراوانی برای این بسته جدید ارزی کرده است و میکوشد آن را داروی شفابخش التهابات ارزی و سکه قلمداد کند، اما عملاً این بسته جدید ناقض بسته قبلی دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز با قیمت 4200 و بازگشت به قبل از فاجعه بسته ارزی جهانگیری است با تفاوتهای اندک که همین تفاوتهای اندک هم کار را برای موفقیت این بسته جدید سخت خواهد کرد.
کلاً دولتمردان یاد نگرفتهاند از اشتباهات درس بگیرند و وقتی با یک تصمیم یک شبه که چوب حراج به 30 میلیارد دلار سرمایه ارزی زد و به التهابات و رانتخواری دامن زد، حداقل یک عذرخواهی ساده کنند. تصمیمی که یک شبه گرفته میشود، 3 ماه طول میکشد تا اصلاح شود.
در بسته قبلی ارزی دلار با نرخ ثابت 4200 به همه وارد کنندگان و مسافران و دانشجویان داده میشد و فقط به خریداران ارز خانگی توجهی نشده بود و داشتن ارز خانگی را بیش از 10/000 دلار قاچاق اعلام کرده بود و صرافیها رسماً تعطیل شد. بیتوجهی به نیاز بازار آزاد، خریداران خانگی و وارد کنندگان جزء، باعث شد که دلار انفجاری رشد کند و با ثبت قیمت 12000 تومان گپ 8000 تومانی با دلار جهانگیری پیدا کند و حتی دلار محاسبه شده برای هر سکه به 17000 تومان برسد و سکه حباب مثبتی 1/5 میلیون تومانی پیدا کند. از طرفی زمینه رانت خواری و ثبت سفارشهای کاغذی چند برابری نسبت به سال گذشته را باعث شد.
لذا این بار برخلاف سکوت تحمیلی بسته جهانگیری به رسانهها و حتی مجلس، بهتر است که طرح جدید در همان ابتدا نکات ضعف و قوتش شکافته شود و امکان موفقیتش ارزیابی شود.
تفاوت بسته جدید ارزی با بسته جهانگیری در این است که این بار صرافی و بازار آزاد به رسمیت شناخته شده است که نکته مثبتی است و دولت قرار است صرفاً به کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو ارز 4200 تخصیص دهد و واردات و بقیه نیازهای تعریف شده توسط بانک مرکزی از محل ارز صادراتی در بازار ثانویه تأمین شود و مبنای تعیین قیمت ارز بازار ثانویه هم بازار آزاد است. اما در این بسته نیز به خریداران خانگی و واردکنندگان جزء باز بیتوجهی شده است. در این بسته خریداران فقط میتوانند دلار به صراف بفروشند اما امکان خرید ارز به هر تعداد برای خریدار خانگی دیده نشده است که همین میتواند پاشنه آشیل طرح جدید شود.
در بسته جدید ارزی مسافران خارجی میتوانند ارز خود را از صراف با ارایه مدارک معتبر سفر دریافت کننداما چون امکان خرید ارز برای خریدار خانگی وجود ندارد پس قطعاً بازار سوم سیاهی تشکیل میشودکه شکاف قیمتی بالایی نسبت به ثانویه خواهد داشت که همین موضوع زمینه رانتجویی بالایی را از محل ارز مسافرتی بازار ثانویه به وجود میآورد. میتوان سفرهای صوری و مدارک مسافرتی کاغذی زیادی را در این طرح دید. زمانی که دولت کف قیمت را با شرایط فروش خاص در بسته جهانگیری 4200 دید، دلار تا 12000 تومان رشد کرد و حال که کف قیمتی با همان شرایط فروش ارز حدود 8500 تا 9000 در بازار ثانویه بسته شده است، مطمئناً سقف قیمت در بازار سیاه سوم میتواند همانند رشد دو برابری کف به دو برابر قیمت رشد کند و چون بازار سوم سیاه بر روی بازار ثانویه تأثیر دارد این رشد در بازار سیاه، رشد بازار ثانویه را هم همراه داشته باشد.
در تبلیغ بسته جدید ارزی، طوری عنوان میشود که گویا این طرح به تنهایی میتواند بازار ملتهب ارز را متعادل کند و ثبات را به بازار ارز برگرداند و به عوامل برونزای رشد دلار توجهی نمیشود. دولت صرفاً به شیوه تبادل دلار پرداخته و برآورد واقعی از عرضه و تقاضا در آن دیده نشده است. بالاخره ارز صادراتی با وجود تحریم دلار، طلا و ریال به راحتی امکان ورود ندارد و زمانی که عرضه محدود شود، طرف تقاضا تقویت میشود که رشد انفجاری قیمت را باعث میشود.
به طور خلاصه میتوان گفت، تثبیت دلار حول قیمت 9000 تومان موقتی است و با توجه به باقی ماندن عوامل رشد قیمت، حرکت به اندازه مسیر 6 ماهه قبلی در نمودارها مستتر است. مگر آنکه عوامل بنیادی و شتاب دهنده قیمت دلار تغییر کند.
سیاست ترامپ سادهلوحانه است مردم ایران، ضد آمریکایی هستند
یک مدیر «انجمن آلمانی برای سیاست خارجی» تصریح کرد سیاست ترامپ برای شوراندن مردم ایران علیه جمهوری اسلامی سادهلوحانه است.
هنینک ریکه، مدیر برنامه «روابط فرااقیانوسی آلمان و ایالات متحده آمریکا» در اتاق فکر «انجمن آلمانی برای سیاست خارجی» در گفتوگو با دویچهوله گفت: برای آمریکا فعالیتهای اتمی ایران هرگز به تنهایی مهمترین مسئله نبوده است. برای آمریکاییها همواره یک مجموعه اتهامات علیه ایران مطرح بوده است. به عنوان مثال حمایت ایران از گروههای خشونتطلب شیعه در کشورهای همسایه؛ تهدید اسرائیل و به رسمیت نشناختن آن به عنوان یک کشور مستقل؛ وضعیت بد حقوق بشر در ایران؛ تنش با عربستان سعودی؛ نقش ایران در سوریه و عراق که موقعیت استراتژیک ایران را بهبود بخشیده است.
آمریکاییها میخواهند با همه اینها مقابله کنند. توافق اتمی با ایران از دید آمریکا قرار بود ابتدا پاسخی برای برنامه اتمی ایران باشد تا شرایط مذاکره بر سر سایر موضوعات هموار شود. این انتظار اما برآورده نشد.
وی در پاسخ این سوال که سیاستی که ایالات متحده آمریکا درقبال ایران در پیش گرفته چقدر واقعبینانه است؟، تصریح کرد:
این سیاست بسیار سادهلوحانه است. ایرانیان هرچند از دولت خود شکایت دارند، اما در مجموع علیه جمهوری اسلامی نیستند. از آن مهمتر آنها بسیار ملیگرا هستند و از دخالت خارجی در کشور خود متنفرند.
این واقعیت که ایالات متحده و انگلستان سال ۱۹۵۳ میلادی یک نخستوزیر منتخب دموکرات (مصدق) را سرنگون کردند و شاه مستبد را به قدرت برگرداندند، در ایران هرگز فراموش نشده است، این را هر دانشآموز ایرانی میداند.