kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

ایران حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به بیمارستان و بازاری در الحدیده یمن را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان به بیمارستان و بازاری در بندر الحدیده یمن را محکوم و تکرار و استمرار نسل‌کشی و جنایات هولناک عربستان و هم پیمانانش در یمن خواند.



به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به بیمارستان و بازاری در بندر الحدیده یمن که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها زن و مرد و کودک غیرنظامی و بیگناه شد، آن را تکرار و استمرار نسل کشی و جنایات هولناک عربستان سعودی و هم پیمانانش در یمن خواند. وی گفت: به خاک و خون کشیدن و انتقام از مردم و حمله به اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها، خانه‌ها و اماکن عمومی برای جبران ناکامی‌ها و شکست‌های عربستان و متحدانش در میدان جنگ، چیزی جز جنایت جنگی نیست و استمرار هر روزه آن و سکوت جامعه بین‌المللی در برابر اینگونه اقدامات، وضعیت مردم یمن را به صورت نگران‌کننده‌ای، وخیم کرده است.
قاسمی افزود: بمباران هر روزه اهداف غیرنظامی و کشتار مردم بی‌گناه و بی‌پناه یمنی به دست جنگنده‌های عربستانی و اماراتی نباید در افکار عمومی کشورهای منطقه، جهان و در سطح بین‌المللی موجب عادی شدن جنایات متجاوزان و بی‌توجهی به وضعیت بحرانی و فجیع این کشور شود. در حمله روز پنجشنبه جنگنده‌های ائتلاف سعودی به بیمارستان «الثوره» شهر الحدیده 52 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
همزمان با حمله به بیمارستان شهر الحدیده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی اسکله صیدان یمنی در بندر الحدیده را بمباران کردند که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی شد.
احضار سفیر تاجیکستان به وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار سفیر تاجیکستان در تهران به وزارت خارجه خبر داد و اظهار داشت: روز چهارشنبه سفیر تاجیکستان در تهران توسط مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به رفتار مقامات آن کشور در حادثه ترور دوچرخه‌سواران خارجی در تاجیکستان و وارد آوردن اتهامات کذب و بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: در این دیدار به سفیر تاجیکستان توضیح داده شد که دادن آدرس غلط موجب تهییج و تشویق تروریست‌های تکفیری برای تشدید اقدامات خشونت بار خود شده و به موازات آن تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی و تبلیغ آن از طرف بعضی از محافل و‌اشخاص دینی و رسانه‌ای نتیجه‌ای جز ایجاد تنش، ناامنی و افزایش اقدامات تروریستی برای این کشور نخواهد داشت؛ سیاستی که نتیجه آن در اقدام غیر انسانی اخیر در کشتار دوچرخه‌سواران بی‌گناه به وضوح قابل مشاهده است. بی‌تردید بی‌تفاوتی و تساهل نسبت به تفکر تکفیری سلفی و تشویق افراطگرایی توطئه دشمنان صلح و ثبات و امنیت منطقه است.
یکشنبه 29 ژوئیه (هفتم مرداد ماه) خودرویی هفت دوچرخه‌سوار خارجی را در منطقه «سیبستان» ناحیه «دنغره» استان «ختلان» تاجیکستان زیر گرفت و عاملان این حادثه با چاقو و تبر به گردشگران خارجی حمله کرده و متواری شدند.
وزارت داخله (وزارت کشور) تاجیکستان با انتشار اطلاعیه‌ای، حزب نهضت اسلامی به رهبری حسین عبدالصمدف را مسئول حمله اخیر به گردشگران خارجی در تاجیکستان خواند و مدعی شد که عبدالصمدف چند بار در ایران آموزش دیده است! این ادعا در حالی مطرح شده که محی‌الدین کبیری، رهبر در تبعید حزب نهضت اسلامی دخالت در این حمله را تکذیب کرده است.
داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به این گردشگران را برعهده گرفت و وزارت داخله تاجیکستان یک روز بعد از اعلام داعش اقدام به صدور بیانیه کرد.