kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
روحانی در دیدار سفیر جدید انگلیس در تهران:

توپ برجام در زمین اروپا و فرصت محدود است

رئیس‌ جمهور در دیدار سفیر جدید انگلیس در تهران گفت: اکنون پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، در فرصت محدود باقیمانده توپ در زمین اروپا قرار دارد.

روحانی صبح سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه «رابرت مک‌ایر» سفیر جدید انگلیس در تهران، ملاقات‌ها و مذاکرات مسئولان دو کشور در مسائل دوجانبه و بین المللی را سازنده توصیف کرد و افزود: امروز در مقطع تاریخی بسیار مهمی در رابطه با برجام قرار داریم و بیان شفاف موضع اروپا نسبت به اقداماتی که باید برای جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام انجام دهد، برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.
رئیس جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تنش در منطقه نبوده و نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود، اما هیچ‌گاه از حق خود در صادرات نفت نیز به راحتی نمی‌گذرد. روحانی با انتقاد از عدم اجرای کامل برجام در بخش‌های تجاری و اقتصادی و روابط بانکی از سوی برخی از اعضا، اظهار داشت: ایران همواره برای توسعه مناسبات و حسن رابطه با کشورهای اروپایی آماده است و اکنون پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، در فرصت محدود باقیمانده توپ در زمین اروپا قرار دارد. «رابرت مک‌ایر» سفیر جدید انگلیس نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به اینکه دولت انگلیس از اجرا و تداوم برجام حمایت می‌کند، گفت: امروز تلاش گسترده‌ای میان کشورهای اروپایی برای حفظ برجام به ویژه در زمینه اقتصادی برقرار است که بی‌سابقه بوده است.
تأمین انرژی کره جنوبی
رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید کره جنوبی در تهران، گفت: ایران همواره می‌تواند منبع پایدار و مطمئنی برای تأمین انرژی کره جنوبی باشد.
روحانی هنگام دریافت استوارنامه «یو جانگ هیان» سفیر جدید کره جنوبی در تهران، با بیان اینکه همواره روابط خوب و دوستانه‌ای میان ایران و کره جنوبی برقرار بوده و در سال‌های اخیر نیز شاهد گسترش مناسبات بوده‌ایم، گفت: ارتباط و گفتگوهای مسئولان دو کشور در بخش‌های مختلف همواره دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته است.
تقویت روابط کارگزاری
به گزارش مهر، رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه «نوین مان هی ین» سفیر جدید ویتنام در تهران،  با اشاره به توافقات خوبی که بین دو کشور در جریان سفر به ویتنام منعقد شده است، گفت: دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای تأمین نیازهای یکدیگر برخوردار هستند و با تسریع در اجرای توافقات انجام شده، می‌توان گام‌های مهمی در این راستا به نفع دو ملت برداشت.
روحانی لزوم تقویت روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور را در مسیر توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی حائز اهمیت دانست و گفت: امیدواریم شاهد تحولات خوبی در زمینه روابط بانکی بین دو کشور و تعمیق همکاری‌های اقتصادی تهران – هانوی باشیم و جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط و مناسبات اقتصادی – سیاسی و فرهنگی بین دو کشور کاملاً آمادگی دارد.
تبدیل تهدیدها به فرصت
رئیس جمهور در دیدار سفرای جدید ایران در ۱۴ کشور جهان گفت: باید شرایط کنونی و تهدید و فشار موجود از سوی دولت آمریکا را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت روزافزون تبدیل کنیم.
رئیس‌ جمهور سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در لهستان، ژاپن، واتیکان، ایتالیا، ایرلند، اسلوونی، فنلاند، لبنان، قزاقستان، اوکراین، مالی، ‌کلمبیا، بلغارستان و سفیر و نماینده دائم کشورمان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، را به تلاش مضاعف به منظور تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورمان در عرصه بین‌المللی توصیه کرد.