kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴

پاسخ سازمان هدفمندی به ابهامات یارانه‌ای مردم

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ابهامات و سوالات متقاضیان دریافت یارانه برای تغییر سرپرست و دیگر موارد پاسخ داد.


نرگس نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد خانوارهایی که به واسطه بروز یکی از وقایع حیاتی (تولد، فوت، ازدواج و طلاق)، اطلاعاتشان نیاز به تغییر دارد توجه به دو نکته ضروری است، اظهار داشت: اول اینکه این موضوع (ثبت تغییرات ناشی از وقایع حیاتی) در مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز به همین ترتیبی که در حال حاضر انجام می‌شود، در تمامی مراکز پلیس +10 صورت می‌گرفت.
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: به عبارت دیگر مراکز پلیس +10 دارای تجربه‌ای بیش از 3 سال در این خصوص هستند و تاکنون نیز مشکل خاصی برای مراجعان و مراکز به وجود نیامده است.
وی افزود: ضمن اینکه همچون مرحله اول هدفمندی، ثبت تغییرات مزبور بطور مستمر در مراکز پلیس +10 امکان‌پذیر است و هیچ‌گونه محدودیت زمانی در این زمینه وجود ندارد، لذا با عنایت به تجربه قبلی سازمان در سهولت اعمال تغییرات مزبور در مراکز پلیس +10 و نیز عدم وجود محدودیت زمانی برای ثبت تغییرات مزبور در سامانه refahi.ir برای خانوارهای مربوطه، به نظر می‌رسد که جای هیچ‌گونه نگرانی در مورد عدم دسترسی‌ها و یا دشوار بودن مکانیزم ثبت تغییرات وجود ندارد.
نجفی درباره مدارک لازم برای افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند، بیان داشت: اصل و تصویر سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی زوج و زوجه. مراکز پلیس +10 موظفند پس از بررسی مدارک ارائه شده، اطلاعات زوجین را در صورتی که در سامانه رفاهی موجود باشد، از خانوارهای قبلی تفکیک و به عنوان یک خانوار جدید در سامانه مزبور ثبت نمایند.
وی ادامه داد: بلافاصله پس از اعمال این تغییرات در پلیس +10، سرپرست خانوار جدید می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانک متبوع، نسبت به ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه اقدام نماید. بدیهی است در صورت عدم ثبت شماره حساب در بانک مربوطه، امکان پرداخت یارانه میسر نیست.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی افراد برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده و کد شناسایی نیز دریافت کردند، اما یارانه اردیبهشت برای آنها واریز نشده است؛ تصریح کرد: دریافت یارانه اردیبهشت ماه سال جاری منوط به انجام ثبت‌نام خانوار در موعد مقرر در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها (بازه زمانی بیستم لغایت 31 فروردین ماه سال جاری) و ثبت شماره حساب در بانک مربوطه (صرفا در مورد خانوارهایی که اسفند ماه سال 92 اطلاعات خود را از خانوار قبلی تفکیک کرده و خانوار جدید را از طریق پلیس +10 ثبت نموده بودند) بوده است حال اگر خانواری علیرغم انجام اقدامات فوق، موفق به دریافت یارانه اردیبهشت‌ماه سال جاری نشده است، احتمالا مشکل از حساب بانکی اوست و باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه جهت رفع مشکل حساب خود اقدام نماید.
به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تقریبا برای اکثر افرادی که ثبت‌‌نام نموده‌اند، کد شناسه به شماره تلفن همراهی که در سامانه درج کرده‌اند، ارسال شده است. لذا در خصوص افرادی که احیانا این کد را دریافت نکرده‌اند، به نظر می‌رسد که خطایی در ثبت شماره تلفن همراه افراد مزبور در سامانه اتفاق افتاده، به نحوی که یا شماره تلفن همراه را اشتباه وارد کرده‌اند و یا اینکه بعضا دیده شده که متاسفانه در برخی کافی‌نت‌ها، صاحب کافی‌نت به منظور تسریع در انجام ثبت‌نام مراجعان، شماره تلفن همراه خود را برای تمامی مراجعین وارد نموده که این منجر به خطا در ارسال پیامک مربوطه شده است.
وی با بیان اینکه بطور کلی تغییر سرپرست خانوار به واسطه یکی از وقایع زیر اتفاق می‌افتد که مدارک مورد نیاز و محل مراجعه خانوارهای مربوطه نیز در ادامه ذکر شده است، عنوان کرد: برای ازدواج اصل و تصویر سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی زوج و زوجه که باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.
نجفی ادامه داد: برای طلاق؛ زوج یا زوجه متقاضی نیازمند دریافت یارانه نقدی می‌تواند با در دست داشتن اصل و تصویر سند طلاق صادر شده  و نیز شناسنامه و کارت ملی خود به دفاتر پلیس +10 مراجعه و تقاضای تفکیک از خانوار همسر قبلی و ایجاد خانوار جدید را بنماید.
این مقام مسئول در خصوص مراحل ثبت سرپرست جدید با فوت سرپرست قبلی در هدفمندی گفت: همسر و در صورت فقدان همسر، فرزند ارشد که به سن قانونی رسیده باشد و یا قیم قانونی باید ضمن ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی خود (سرپرست جدید) و  نیز گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی باطل شده سرپرست متوفی به مراکز پلیس +10 نسبت به تغییر سرپرست اقدام کنند.
وی در مورد خانوارهای بدسرپرست نیز افزود: فرایند تغییر سرپرست در موارد مربوط به خانوارهای بدسرپرست، کفالت، حضانت، قیمومیت و مواردی از این قبیل، کمافی‌السابق در تمامی فرمانداری‌های  سراسر کشور انجام می‌شود و فرمانداری‌ها پس از بررسی مدارک و مستندات مربوطه، در صورت تایید، سرپرست جدید خانوار را به همراه نامه رسمی فرمانداری به دفاتر پلیس +10 جهت اعمال تغییر سرپرست معرفی می‌کنند.
نجفی یادآور شد: سرپرست جدید خانوارهای فوق‌الذکر می‌توانند بلافاصله پس از ثبت تغییرات مربوطه در پلیس +10، با مراجعه  به یکی از شعب بانکی که می‌خواهند حساب یارانه‌ای در آن داشته باشند، نسبت به ثبت شماره حساب سرپرست خانوار جدید در سامانه رفاهی اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم ثبت شماره حساب در بانک مربوطه، امکان پرداخت یارانه میسر نمی‌باشد.سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه وقایع حیاتی همواره و بطور مستمر در طی زمان برای خانوارهای مختلف بروز می‌کند، اظهار داشت: اصلاح اطلاعات قبلی خانوارها در نتیجه وقایع مزبور نیز باید به‌طور مستمر صورت پذیرد.
از این رو به منظور تامین شرایط مطلوب برای هم‌میهنان، مکانیزم ثبت تغییرات مزبور را طوری طرحی نموده که امکان ثبت این‌گونه تغییرات از تاریخ 31 اردیبهشت ماه سال جاری به بعد بطور مستمر فعال است. لذا جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر وجود محدودیت زمانی برای ثبت تغییرات مزبور در سامانه refahi.ir برای خانوارهای مربوطه وجود ندارد.