ماجرای تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور
این روزها موج اعتراض به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دانشآموزان در کنکور گسترده شده است؛ دانشآموزانی که معتقدند با این روش، عدالت از بین میرود.
این روزها موج اعتراض گستردهای به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در سطح کشور مشاهده میشود؛ دانشآموزان و داوطلبان کنکور سال آینده با ایجاد پویشهای متعدد و از طریق کانالهای شبکههای مجازی و ارتباطگیری با نمایندگان مجلس و رسانهها به دنبال آن هستند تا تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور را لغو کنند.
طی چند سال گذشته سوابق تحصیلی در کنکور تأثیر داشت اما این تأثیر همواره مثبت بود، اما امسال شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبهای داشت که این تأثیر مثبت به تأثیر قطعی تبدیل میشد.
رئیسسازمان سنجش آموزش کشور، ۲۰ تیرماه درباره نتیجه جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که درخصوص میزان تأثیر سوابق تحصیلی و شیوه برگزاری کنکور سال ۹۸ برگزار شد، گفت: «شواری سنجش و پذیرش دانشجو دو مصوبه را مورد تصویب قرار داد. مصوبه اول این بود که در سال ۹۸، تأثیر سوابق تحصیلی ۳۰ درصد قطعی در نظر گرفته شود و مصوبه دوم هم این بود که برای کنکوریهای سال ۹۸ دو نوع سؤال تستی برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید در نظر گرفته خواهد شد.»
ابراهیم خدایی افزود: «تأثیر سوابق تحصیلی برای کنکور در سال ۹۷، مثبت است، ولی در سال ۹۸، شیوه به صورت تاثیر قطعی خواهد شد.»
تأثیر مثبت یا قطعی؟
وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص تأثیر معدل در کنکور ، اظهار داشت: «بر اساس قانون مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاهها شود؛ این رقم در سالگذشته معادل 25 درصد با تأثیر مثبت بود.»
سید محمد بطحایی با بیان اینکه تأثیر مثبت یعنی اگر امتیاز بالا باشد در رتبه کنکور دخالت داده میشود و اگر این امتیاز پایین باشد در رتبه کنکور دخالت داده نمیشود، گفت: «تأثیر مثبت به این معناست که اگر کسی تحصیل دوره متوسطه را کنار بگذارد و درس نخواند و همه انرژی را برای کنکور هزینه کند، پیشینه تحصیل تأثیر نخواهد داشت.»
بطحایی افزود: «امسال بر اساس بررسیهای طولانی و مشترک بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش در شورای برنامهریزی آزمون ورودی دانشگاه و مراکز آموزش عالی گزارشی ارائه شد و مقرر شد برای سال تحصیلی 98 تأثیر سوابق تحصیلی به 30 درصد قطعی برسد.»
وی درخصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: «دانشآموز در حال حاضر انرژی خود را برای آماده کردن در کنکور صرف میکند و به عبارتی خود را دوپینگ میکند یعنی هماکنون شرایط و سنوات تحصیلی تأثیری ندارد و اگر همه نمرات تحصیلیاش 10 باشد و فقط 6 ماهه آخر سال را برای کنکور بخواند، قبول میشود و این موضوع با نفس قانون مجلس متغایر است.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال 98 دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه میشود، ادامه داد: «با برطرف کردن محدودیتها در پایه دهم و یازدهم نیز با برگزاری امتحان نهایی به این سمت میرویم که با شیب ملایم، سهم کنکور کاهش یابد و سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا کند.»
بطحایی در پاسخ به این پرسش که «تعداد زیادی از دانشآموزان با این موضوع مخالف هستند؟»، افزود: «متخصصان ارزشیابی تحصیلی یک اصل دارند و اینکه ارزشیابی نباید آنی باشد بلکه باید مستمر و تدریجی باشد؛ اینکه دانشآموز در جلسه سه ساعته که دهها عامل تأثیر دارد بخواهد برای ورود به دانشگاه تعیین تکلیف شود، ارزشیابی درستی نیست».
ایراد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی
در کنکور
اما دانشآموزان عنوان میکنند که این تأثیر قطعی سوابق تحصیلی با عدالت سازگاری ندارد. یکی از دانشآموزان دوره دوم متوسطه در این خصوص گفت: «ما ۳ میلیون نفریم که قرار است این طرح اجرا شود و معتقدیم این طرح، نخبهکُشی هست. ما دانشآموزان مخالف این طرح هستیم مگر عدالت آموزشی در کشور ما وجود دارد؟ مگر امتحانات نهایی میتواند دانشآموزان خوب را از بد غربال کند؟»
دانشآموز دیگری گفت: «معتقدم تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، قانونی است که همه آرزوهای جوانان کشور را بر باد میدهد و حتی با معدل 19 باید با هدفشان خداحافظی کنند. دانشآموز منطقه محروم با سیستم آموزشی کاملاً متفاوت درس خوانده است و تمام امیدش به کنکور است که خودش را نشان بدهد در حالی که سؤالات امتحان نهایی به راحتی در تلگرام پخش شد.»
تعدادی از دانشآموزان پویشی را با عنوان لغو سوابق تحصیلی قطعی در کنکور ایجاد کردند و برخی هم به ارسال ایراد طرح تأثیر قطعی معدل در کنکور پرداختند از جمله:
۱- تصحیح سلیقهای سؤالات توسط مصححان.
۲- انتشار گسترده سؤالات قبل از برگزاری امتحانات.
۳- حد نصابی بودن امتحانات نهایی و رقابتی بودن کنکور.
۴- عدم قدرت امتحانات نهایی در تفکیک عادلانه دانشآموزان.
۵- تباه شدن آینده دانشآموزان با معدل کمتر از 19/75.
۶- گستردهتر شدن سود مؤسسات و انتشاراتها.
توجه به مناطق محروم
در تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه اخیر شورای پذیرش دانشجو در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: «بر اساس قانون سال 92، پذیرش در دانشگاهها سه روش دارد که اولین روش، صرفا بر اساس سابقه تحصیلی باشد، دومین روش شامل سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و سومین روش سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و تخصصی است.»
علی زرافشان افزود: «باید ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها از طریق روش اول تأمین شود که تحقق یافته است و ۸۵ درصد با اعمال صد درصدی سابقه تحصیلی به دانشگاه راه مییایند. برای دو روش دیگر تأثیر سابقه تحصیلی ۲۵ درصد بود؛ برای سال آینده قرار شد سهم سابقه تحصیلی برای نظام جدید و قدیم ۳۰ درصد باشد که برای نظام جدید صرفاً دروس پایه دوازدهم و برای نظام قدیم ۲۵ درصد دروس پایه سوم و ۵ درصد دروس پیش دانشگاهی لحاظ میشود.»
زرافشان درباره تفاوت مناطق به جهت کیفیت و دسترسی به آموزش گفت: «در برگزاری کنکور هم این موضوع مطرح بود که برای حل این مشکل، مناطق در کنکور به 3 گروه تقسیم شد و ضریب در نظر گرفته شد که در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است.»
امکان افشای سؤالات
به حد صفر رسیده است
وزیر آموزش و پرورش، روز یکشنبه درخصوص افزایش ضریب امنیت در امتحانات نهایی دانشآموزان، گفت: «در سال جاری فرآیند 40-50 ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شد که امکان افشای سؤالات به حد صفر رسیده است و بهجز یکپایه که سازوکار جدید را استفاده نکرده بودیم در سایر امتحانات امکان سوءاستفاده و لو رفتن به صفر رسید و امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند که تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمرهگذاری هم به صفر برسد.»
بطحایی درباره تأثیر قطعی 30 درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده، افزود: «صاحبنظران میگویند کنکور یک ارزشیابی آنی است درحالیکه ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد و سازمان سنجش به عنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی مطالعه طولانی که همگام با آموزش پرورش بوده است به این نتیجه رسید که تأثیر معدل را قطعی کنیم.»
وی ادامه داد: «بهعنوان کسی که مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم امتحانات نهایی و سؤالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات کنکور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری میکنیم اما این تأثیر 30 درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو بهعنوان قانون مطرح شده است و برای کنکور 98 الزام اجرایی پیدا میکند و در توسعه سهم آزمون تا زمانی که امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت.»
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت، سهم این پایه تحصیلی در کنکور را به 30 درصد رسانده است، گفت: سالهای گذشته 25 درصد سهم سوم دبیرستان و 5 درصد سهم دوره پیشدانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم بهتنهایی سهم 30 درصدی دارد.»
وی با تأکید بر اینکه درصدد افزایش ضریب تمییز امتحانات نهایی هستیم، گفت: «اگر محدودیتهای معلم ساخته در فرآیند امتحانات نهایی را رفع کنیم، ارزشیابی امتحانات نهایی بهمراتب از آزمون سراسری شرایط بهتری را برای دانشآموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد.»
بطحایی افزود: «به گواهی همه افرادی که در زمینه علوم تربیتی تجربه دارند، تأثیر سؤالات امتحانات نهایی به کنکور را بیشتر میدانند؛ چراکه داوطلب بهجای آنکه در جلسه امتحانی دو یا سهساعته و تحتفشار عصبی برای تحصیل در رشته موردنظر خود تلاش میکند بهتدریج و در طول سالهای تحصیل میتواند به رشته تحصیلی موردنظر خود بنا بر توانمندیهایش دست پیدا کند.»
به گزارش فارس، آموزش و پرورش تلاش دارد که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور را اجرا کند و عنوان میکند ایرادهایی که دانشآموزان به مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گرفتهاند را حل کرده است؛ حالا باید دید آیا عدالت با اجرای این مصوبه زیر سؤال خواهد رفت یا راهی برای حل مشکل کنکور در کشور خواهد بود؟