kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸

تفکیک وزارت کار از رفاه بحث انحرافی است

یک فعال کارگری می‌گوید دولت، ناکارآمدی‌اش را با پریدن از این شاخه به آن شاخه می‌پوشاند.

حسن صادقی که به خانه کارگر و اصلاح‌طلبان نزدیک است، در گفت‌وگو با ایلنا ضمن ‌اشاره به لایحه تفکیک وزارت کار و تعاون از وزارت رفاه و تأمین اجتماعی گفت: این موضوع، یک بحث انحرافی است.
وی تاکید کرد: من معتقد بودم و هستم کشور باید ضابطه‌مند اداره شود نه رابطه‌مند. آنچه که در حوزه مدیریت اتفاق افتاده، این بوده که آدم‌های ناکارآمدی سمت‌های مدیریتی و وزارتخانه‌ای را برعهده می‌گیرند و برای توجیه ناکارآمدی خود راهکارهایی مشکل‌زا و نادرست ارائه می‌دهند که شامل همین ادغام و تفکیک‌‌ها می‌شود. آنها ساختار را به ناکارآمدی متهم می‌کنند در حالی که‌ خود مدیرانی ناکارآمد هستند. آن بحث انحرافی‌ای که به آن ‌اشاره کردم، به همین موضوع بازمی‌گردد.
صادقی با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌ها چاره مشکلات کنونی دولت نیست، تصریح کرد: اگر سوءمدیریت را در جایی می‌بینیم نباید با عدم هدفمندی و برنامه‌ریزی، هزینه انباشته‌ای را به جامعه‌ تحمیل کنیم. ما نباید یک ناکارآمدی جدید را در حوزه مدیریت اجرایی کشور تزریق کنیم. اصلاح ساختار دولت نه با تفکیک وزارتخانه‌ها (علی‌الخصوص وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی)، بلکه اصلاح سوءمدیریت‌ها ممکن می‌شود. مشکلات اقتصادی امروز با ادغام و تفکیک به شکل پیشنهاد شده از سوی دولت، قابل حل نیست. این امر نه اصلاح ساختار دولت، بلکه تخریب آن است. وی با طرح این انتقاد که اگر دولت در پرداخت مطالبات تامین اجتماعی تعلل نمی‌کرد این سازمان تعهداتش را به روز انجام می‌داد، گفت: دولت ناکارآمدی‌اش را با از این شاخه به آن شاخه پریدن پوشش می‌دهد. چه ضرورتی دارد که تفکیک را به‌عنوان راه‌حل معضلات موجود مطرح کند؟ دولت امروز می‌گوید تفکیک، فردا می‌گوید ادغام. شرایط امروز ما، مستلزم مدیریت یکپارچه و نظارت موثر در حوزه دستگاه‌های اجرایی است.
رئیس ‌اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با ‌اشاره به هزینه‌بر بودن تفکیک در شرایط حاضر، بیان داشت: تفکیک حداقل دوسال زمان می‌برد و در مقطع فعلی، به صلاح کشور نیست که این تفکیک صورت گیرد چراکه چیدمان جدید ایجاد هزینه و مشکل می‌کند. در هر ادغام و تفکیک شاهد ریزش و بازنشستگی مدیران کارآمد و جایگزینی آنها با مدیران ناکارآمد هستیم که چوب آن را در بلندمدت مردم می‌خورند. اگر مسئولان و مدیران حاضر اهمیتی برای بهبود وضعیت تامین اجتماعی می‌دادند می‌بایستی نظارت و کنترل و پاسخگویی خود را افزایش دهند.