kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
تغییر موضع سرنوشت‌ساز

اعلام آمادگی شبه‌نظامیان کرد برای نبرد با تروریست‌ها در کنار ارتش سوریه

شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» یک روز پس از اعلام جدایی از آمریکا، اعلام کردند در کنار ارتش سوریه، با تروریسم خواهند جنگید.

«ریاض دراز» از رهبران «نیروهای دموکراتیک سوریه» در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» اعلام کرد، شبه‌نظامیان کرد از این پس با ارتش سوریه در هرگونه نبرد علیه تروریسم همکاری خواهد کرد.
وی گفت: «میان نیروهای دموکراتیک سوریه و ارتش سوریه هیچ‌گونه خونخواهی وجود ندارد. اخیرا هیئتی از نیروهای دموکراتیک سوریه به دمشق رفته و با مقامات سوریه درباره تحویل دادن شهرها و مناطق تحت کنترل خود به ارتش سوریه توافق کرده بودند. ریاض دراز درباره علت تمایل کردهای سوریه به همکاری با دمشق نیز گفت: «عاملی که باعث شد با دولت دمشق توافق کنیم، سخنان بشاراسد رئیس‌جمهوری است، که گفته ما دو گزینه داریم، جنگ یا گفت‌وگو.»
البته، ناگفته نماند که خیانت آمریکا به تروریست‌ها در جنوب سوریه نیز کردها را متقاعد کرد که واشنگتن اصلا مورد اعتماد نیست و نمی‌توان با اتکای به آمریکا، مقابل دمشق و ارتش سوریه ایستاد. آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر چندین پایگاه و فرودگاه در مناطق کردنشین سوریه ایجاد کرده بودند و برای اینکه شهر «رقه» به دست نیروهای دموکراتیک سوریه بیفتد، حملات هوایی گسترده‌ای را علیه غیرنظامیان در این شهر انجام داده بودند. ولی الان به نظر می‌رسد که تیر آمریکا به سنگ خورده است و واشنگتن باید پایگاه‌های خود را در شمال و شمال‌شرق سوریه، جمع کند. آمریکایی‌ها علاوه بر مناطق کردنشین در منطقه مرزی سوریه، عراق و اردن، پایگاه بزرگی موسوم به «التنف» را در اختیار دارند. در این پایگاه تروریست‌های داعش نیز حضور دارند.
نشست سوچی
خبر دیگر اینکه نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه امروز در شهر «سوچی» روسیه گردهم می‌آیند تا درباره سرنوشت شهر «ادلب» تصمیم بگیرند. پیش از این، «بشار اسد» اعلام کرده بود که پس از آزادسازی قنیطره در جنوب سوریه از اشغال تروریست‌ها، ارتش سوریه برای آزادسازی شهر «ادلب» در شمال این کشور، وارد عمل خواهد شد.
در حال حاضر، هزاران تروریست رانده شده از دیگر مناطق سوریه، در شهر «ادلب» حضور دارند. ترکیه و آمریکا مخالف عملیات ارتش سوریه در ادلب هستند.
به اعتقاد کارشناسان، نشست امروز سوچی، به نتیجه‌ای درباره سرنوشت ادلب نخواهد رسید و لاجرم، ارتش سوریه برای آزادسازی این شهر، وارد عمل خواهد شد. ادلب تنها شهر باقی‌مانده در کنترل تروریست‌هاست.
سایر رویدادها
* پدافند ارتش روسیه در نزدیکی پایگاه «الحمیمم»، یک فروند پهپاد تروریست‌ها را ساقط کرد.
* شیخ «نصرالدین الغریب»، شیخ طایفه دروزیان سوریه اظهار داشت: توطئه علیه سوریه هرچند بزرگ بود، اما بشاراسد و همپیمانانش از جمله ایران، سوریه را آزاد کردند.
* گروه تروریستی داعش طی حملات چند روز گذشته در استان السویدا، 14 زن را ربود.