معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:
استان تهران داراي رتبه نخست مرگ و مير ناشي از اعتياد است
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر، از وجود يک ميليون و 325 هزار معتاد در کشور خبر داد و گفت: استان تهران داراي رتبه نخست کشوري در مرگ و ميرهاي ناشي از اعتياد است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر، از وجود يک ميليون و 325 هزار معتاد در کشور خبر داد و گفت: استان تهران داراي رتبه نخست کشوري در مرگ و ميرهاي ناشي از اعتياد است.
به گزارش خبرنگار مهر، بابک دينپرست در نخستين جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر غرب استان تهران افزود: 9/3 درصد اين تعداد را زنان تشکيل ميدهند. وي گفت: طبق آخرين طرح شيوعشناسي صورت گرفته در کشور ميانگين کشوري اعتياد بين سنين 15 تا 64 سال، 2/65 درصد است که استان تهران با رقم 2/93 رتبه نهم کشوري را دارد، در مجموع 12 استان کشور داراي ميانگين بالاي 2/65 هستند که استان تهران يکي از آنها است.
وي اعتياد را دومين عامل مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در کشور پس از تصادفات رانندگي اعلام کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار و 56 نفر در اين زمينه فوت شدند که اين آمار نسبت به سال پيش 15 درصد کاهش داشته است. در هفت ماه نخست سال جاري نيز هزار و 627 نفر فوتي وجود داشت که اين رقم نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشي هفت درصدي روبهرو بوده است.
اين مسئول با اشاره به اين که استان تهران داراي رتبه نخست کشوري در مرگوميرهاي ناشي از اعتياد است، افزود: از بين هزار و 627 مورد فوتي معتادين در کشور، 367 مرد و 32 زن در استان تهران بودند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود عنوان کرد: بنا بر قانون، اعتياد در کشور ما جرم محسوب ميشود و درمان اجباري، دستگيري و ارجاع معتادين به مراکز ماده 16 در واقع غلبه وجه انتظامي اطلاعاتي بر وجه درماني و بهداشتي است به همين دليل نيز به بسياري از استانها مجوز راهاندازي مرکز ماده 16 داده نميشود اما تهران از جمله استانهايي است که مجوزها داده شده ولي متاسفانه خوب عمل نشده است.
دينپرست بيان کرد: يکي از مشکلات کنوني ما در حوزه مراکز ماده 16 اين است که تمام افراد بيخانمان معتاد، بيماران رواني مزمن مصرفکننده، زنان ولگرد خياباني، بيماران عفوني و... تحت عنوان معتاد از سطح شهر جمعآوري شده و به اين مراکز ارجاع داده ميشوند اما ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول اين افراد نيست، دستگاههاي مربوطه خودشان را کنار ميکشند و به راحتي وظيفه را بر عهده ماده 16 ميگذارند، مسئوليت ساماندهي افراد بيخانمان و خيابانگرد بر عهده شهرداريها است.
اين مسئول خبر داد: بنا بر تبصره دو ماده 16، ستاد مبارزه با مواد مخدر موظف شد آييننامهاي تحت عنوان «مراقبتهاي پس از خروج» تدوين کرده و به قوه قضائيه ابلاغ کند که اين امر ميتواند تاثيرات بسيار مثبتي به دنبال داشته باشد چرا که الزاماتي قانوني براي دستگاهها و معتادين ايجاب ميکند که ميتواند جلوي بخشي از انحرافات معتادين و بازگشت مجدد آنها را بگيرد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص 30 درصد ظرفيت مرکز اخوان به غرب استان تهران خبر داد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر از راهاندازي مراکز ماده 15 مناسب و مورد تاييد کميته درمان استان در غرب تهران حمايت ميکند و براي شروع نيز حمايتهاي مالي و مجوز راهاندازي دو مرکز ويژه زنان و مردان در شهرستانهاي غرب تهران از سوي ستاد تامين خواهد شد.