kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

کوتاه اقتصادی

* مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری از آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا هفتم مرداد ماه سال جاری خبر داد. علی کاظمی‌منش اظهار کرد: پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل97/5/16 لغایت 97/6/31 از روز یکشنبه هفتم مرداد ماه ۹۷ آغاز خواهد شد. وی افزود: پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری ساعت ۱۰ صبح به صورت همزمان از طریق مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور و از طریق اینترنتی انجام می‌شود.

* درحالی‌که سازمان استاندارد از بازرسی ادواری آسانسورهای واحدهای شخصی همچون واحدهای عمومی خبر داده است، رئیس ‌اتحادیه صنف آسانسور معتقد است تا زمانی که درخواستی از سوی صاحبان آسانسورهای واحدهای شخصی وجود نداشته باشد، امکان بازرسی‌های ادواری امکان‌پذیر نیست. در این زمینه علی‌اکبر ایلخانی - رئیس ‌اتحادیه صنف آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران - به ایسنا گفت: بازرسی‌های ادواری آسانسور از گذشته در دستور کار بوده اما بازرسی‌های ادواری آسانسورهای واحدهای مسکونی باید به درخواست صاحبان آسانسور انجام شود.
* صادرات زعفران ایران در سال جاری با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه‌ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از ۵۶ تن انواع زعفران به ارزش ۷۷ میلیون و ۴۰۱ هزار دلار از ایران صادر شده است. زعفران ایران در سال جاری به ۴۶ کشور دنیا صادر شده که در این میان ۲۲ میلیون دلار از آن تنها به امارات متحده عربی صادر شده است.
* بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای تیرماه 97 تا پایان نخستین ماه تابستان، 0.5 میلی‌متر بارش در ایران ثبت شد. به گزارش تسنیم، ثبت 0/5 میلیمتر بارش در تیرماه 97 در حالی است که در تیرماه 96 میزان بارش‌های ثبت شده در کشور 4.1 میلیمتر بود. در واقع میزان بارش‌های تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 88 درصدی داشت. در پایان تیرماه 97، مجموع بارش‌های ایران در سال آبی جاری به 167.2 میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 27.4 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 30/7 درصدی داشت.
* رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به سهم پایین صنعت بیمه در اقتصاد کشور گفت: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بیمه مرکزی باید به گونه‌ای تنظیم شود که شرکت‌های بیمه در اجرا با مشکل مواجه نشوند. غلامرضا سلیمانی امیری در نخستین دیدار خود با کارکنان این مجموعه گفت: سهم صنعت بیمه در اقتصاد کشور چندان مطلوب نیست و با تعامل بین همکاران و شرکت‌های بیمه به نقش‌آفرینی موثرتری در اقتصاد ملی فکر می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: از نقطه نظر تخصصی، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی باید به گونه‌ای تهیه، تنظیم و ابلاغ شود که شرکت‌های بیمه برای پذیرش و اجرای آن با مشکل روبرو نشوند.
* مرکز آمار ایران اعلام کرد:‌ چهل درصد سرقت‌ها در کشور از خودرو و وسایل داخلی آن است. براساس آخرین سالنامه آماری کشور، در سال ١٣٩٥، ٥٨٥٩٠٦ مورد سرقت رخ داده که نسبت به پنج سال پیش، (سال ١٣٩١، ٥٤٥٤٧٦ مورد) ٧ درصد افزایش یافته است. به طور کلی در سال ١٣٩٥ به‌ازای هر ١٣٦ نفر جمعیت یک سرقت در کشور رخ داده است. ٤٠ درصد این سرقت‌ها از لوازم خودرو و وسایل داخل آن و ١٤ درصد از منازل بوده است که بیشترین نوع سرقت محسوب می‌شود.