kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
یک مامور سابق سیا:

ادعای مقامات آمریکا درباره حمایت از مردم ایران یک جنگ رسانه‌ای است

یک مأمور سابق سیا که سال‌ها به عنوان افسر اطلاعات نظامی فعالیت کرده، می‌گوید: واشنگتن و تل‌آویو در عملیاتی مشترک و با استفاده از تاکتیک‌های دوران جنگ سرد، به دنبال ایجاد ناآرامی در ایران هستند.

در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی دولت آمریکا، «دونالد ترامپ» خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که محتاط باشد و ایالات متحده را تهدید نکند وگرنه با عواقبی مواجه خواهد شد که مشابه آن قبلا سر عده اندکی در تاریخ آمده است. رئیس‌جمهور ایران پیشتر هشدار داده بود که تلاش واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، «بازی کردن با دم شیر» است. دکتر «فیلیپ جیرالدی» از ماموران سابق سیا در توضیح این اظهارات متفاوت ترامپ درباره ایران به فارس گفت: «ترامپ تمایلی برای مذاکره [با ایران] ندارد. وی خواستار تسلیم شدن ایران و تغییرات در برجام و عدم حمایت ایران از سوریه است. اما هیچ یک از این دو اتفاق نخواهد افتاد و تهدید نابودی ایران هم ایده نامعقولی است که نتایج مثبتی به بار خواهد داشت و باعث می‌شود که ایرانی‌ها با قدرت بیشتری از حکومت خود حمایت کنند.»
سخنان ترامپ خطاب به روحانی، بعد از آن مطرح شد که«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه «رونالد ریگان»، از رؤسای جمهور اسبق جمهوری خواه، گفته بود، آمریکا با کشورهای واردکننده نفت خام از ایران همکاری می‌کند تا صادرات نفت از ایران به صفر برسد. وی از دیگر کشورها دعوت کرد به کارزار آمریکا در مقابله با ایران ملحق شوند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: دولت ترامپ در حال راه‌اندازی یک کانال 24 ساعته فارسی‌زبان برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و فعالیت در فضای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی علیه جمهوری اسلامی ایران است.  با تمام این اوصاف، او مدعی شد که دولت آمریکا خواهان گفت‌وگو با ایران است.
دولت آمریکا از یک سو علنا ضدیت خود را با ایران اعلام کرده و حتی از گروهک‌های تروریستی فعال در مرزهای ایران حمایت می‌کند و از سوی دیگر از علاقه به گفت‌وگو با تهران سخن می‌گوید. جیرالدی درباره این موضوع گفت: «ایالات متحده با علم به اینکه تغییرات مد نظرش در برجام، برای ایران غیرقابل قبول هستند و دیگر امضا کنندگان برجام نیز آن را قبول نمی‌کنند، دائما تأکید می‌کند که آماده مذاکره برجام است تا آن را قابل قبول‌تر کند.»
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه به جنگ نرم آمریکا‌اشاره کرد و گفت: «آمریکا تاکید دارد که حامی مردم ایران است، در حالی که همه ما می‌دانیم چنین حرفی درست نیست. شبکه‌های رسانه‌ای سعی دارند مخاطبان ایرانی را تشویق کنند تا در مقابل حکومت کنونی به پا خیزند. این‌ تاکتیک‌ها مشابه تاکتیک‌هایی است که علیه شوروی سابق در دوران جنگ سرد استفاده شدند. آمریکا خواستار تغییر حکومت در ایران است. این هدف آمریکا است و تنها عربستان سعودی و اسرائیل از آن حمایت می‌کنند. آمریکا‌یی‌ها برای یافتن متحد در این راستا، مشکل دارند و غیراز چند کشور حاشیه خلیج‌فارس که متحد عربستان هستند [حامی ندارند.]»