kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

سود 35 میلیونی هر نفر در کارگاه‌های تولید زیتون پرورده زنجان

در شرایطی که وضعیت ‌اشتغال کشور دارای مشکلات عدیده‌ای شده، برخی نقاط کشور مانند طارم زنجان با تکیه بر کسب و کارهای بومی مانند تولید زیتون، موفق به کسب سود 35 میلیونی برای هر نفر در سال شده‌اند.


  گروه اقتصادی-

با وجود مشکلات زیادی که در عرصه بازار کار وجود دارد و حتی در آمارهای رسمی هم می‌بینیم که نرخ بیکاری جوان‌ها حدود 25 درصد می‌باشد، اما در برخی از نقاط کشور با توجه به استعداد‌های طبیعی و کشاورزی این مناطق می‌بینیم رونق مناسبی در عرصه ‌اشتغال ایجاد شده است.
جوانانی که منتظر شغل دولتی نمانده و آستین همت را بالا زده تا بدون تکیه بر زندگی کارمندی در پی رزق و روزی خود باشند توانسته‌اند شرایط مناسبی از جهت ‌اشتغال برای خود ایجاد کنند؛ یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این موضوع هم تولید زیتون پرورده در زنجان است.
وجود زیتون، باغ‌های زیتون و آب و هوای مناسب در شهرستان طارم زنجان و در کنار آن نیاز روز افزون به فرآوری این محصول، زمینه رشد صنایع تبدیلی و شکل‌گیری بیش از 20 کارگاه فرآوری را در این شهرستان فراهم نموده است تا جایی که بیش از 100 نفر از هزار نفر جمعیت این شهرستان در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. 40 درصد زیتون کشور در شهرستان طارم تولید می‌شود و از همین رو زنجان، قطب تولید زیتون کشور به‌شمار می‌آید. تولید زیتون در زنجان رشد خوبی داشته به نحوی که طی 10 سال آینده پیش‌بینی می‌شود شهرستان طارم بیش از 55 درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص دهد.
در حال حاضر بیش از 70 نوع زیتون در زنجان کشت و برداشت می‌شود که نخستین کلکسیون زیتون کشور هم با بیش از 220 نوع زیتون در این شهرستان قرار دارد.
در همین زمینه، سالانه 108 تن از این محصول (زیتون پرورده) در شهرستان طارم تولید شده که در پی آن سود مناسبی نصیب افراد شاغل و کارگاه‌های تولید‌کننده آن شده است؛ به طوری که سود مالی سالانه برای هر نفر و سود مالی سالانه برای هر کارگاه، به ترتیب 35 میلیون و 115 میلیون تومان بوده است.
همانطور که در بالا هم ‌اشاره شد بیش از 100 نفر در قالب 20 کارگاه در این عرصه کار می‌کنند که در نوع خود آمار خوبی برای این کسب و کار محسوب می‌شود.
لازم به ذکر است، مواردی از این قبیل در ایران زیاد بوده و در صورت توجه و تسهیل فضای کسب‌و‌کار آنها می‌توان علاوه رونق اقتصادی و ‌اشتغالزایی به عبور از شرایط کنونی کشور با اتکا بر توان داخلی امیدوار بود.