kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
در نامه‌هایی به رئیس ‌مجلس مطرح شد

انتقاد شدید تشکل‌های صنفی و دانشجویی از لایحه افزایش مناطق آزاد

تشکل‌های دانشجویی و صنفی درنامه‌هایی جداگانه به رئیس ‌مجلس، از لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در شرایط حساس کنونی به شدت انتقاد کردند.




به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام شهریاری، نائب رئیس ‌هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی ایران در نامه‌ای به رئیس ‌مجلس شورای اسلامی با ابراز تعجب از اینکه لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در شرایط خاص کنونی، به عنوان اولویت اقتصاد ایران، در دستور کار صحن علنی مجلس قرارگرفته است، نوشت: تصویب ایجاد مناطق آزاد جدید‌اشتباهی فاحش و خطایی استراتژیک است و در واقع موجب تشدید بحران ‌اشتغال، آسیب بیشتر به اقشار زحمتکش کارگر و خانواده‌هایشان و فشار بیشتر به بدنه تولیدکنندگان و صنعتگران خواهد شد.
در این نامه آمده است: نگاهی به عملکرد ۲۵ ساله مناطق آزاد نشان می‌دهد این مناطق که در ابتدا با هدف تولید و صادرات تشکیل شده بودند، نه تنها به رسالت خود عمل نکرده‌اند بلکه بر خلاف ماهیت خود به محملی برای قاچاق و واردات بی‌رویه تبدیل شدند.
در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از تولید ملی و با توجه به آنکه ایشان امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود جدی کرده و با استفاده از ظرفیت نظارتی خود اقدام به اصلاح مناطق آزاد کند و مرهمی باشد بر زخم‌های عمیق صنعت پوشاک‌ و سایر اصناف آسیب دیده، اما در کمال تعجب شاهد آن هستیم که نه تنها این مهم اتفاق نمی‌افتد بلکه بیم آن می‌رود که برخی از نمایندگان مجلس با نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای اقدام به تصویب این مناطق کرده و خواسته یا ناخواسته منافع ملی را قربانی منافع منطقه‌ای خود کنند.
در این نامه خطاب به لاریجانی تاکید شده است: در زمانی که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و دشمن‌ زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی ما را هدف قرار داده، آیا اهتمام مجلس به چنین لایحه‌ای زیبنده است؟ آیا در شرایط اقتصادی فعلی به صلاح کشور و جز اولویت‌هاست؟
در همین رابطه، تشکل‌های دانشجویی هم در نامه‌ای به رئیس ‌مجلس، لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی، برنامه ششم توسعه و آمایش سرزمین معرفی کردند و خواستار تامل بیشتر مجلس روی این لایحه شدند.
در این نامه که از به امضای اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی رسیده، آمده است: مناطق آزاد با هدف بهبود معیشت و ‌اشتغال مردم و کمک به تولید و صادرات و آبادانی ایجاد شده بود که با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اهداف آن انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج در نظر گرفته شد که به جرات می‌توان شکست و انحراف این مناطق از اهدافشان را اعلام کرد و مشاهده کرد که مناطق آزاد نقش ویژه‌ای در افزایش قاچاق کالا و ارز داشته و تبدیل به مناطق قاچاق شده‌اند که تصویب این لایحه در سال حمایت از کالای ایرانی و شرایط کنونی کشور ضربه‌ای مهلک بر پیکر نیمه‌جان تولید داخلی نیز می‌باشد.
گفتنی است اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران روز گذشته در واکنش به مخاطرات این لایحه برای صنعت پوشاک و کفش کشور و گسترش بیش از پیش واردات بی‌رویه و غیرقانونی پوشاک، در نامه‌ای به فرماندار تهران درخواست کرد برای برگزاری تجمع اعتراضی به بررسی لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در مجلس، مجوز صادر شود.
گفتنی است در حالی احتمال افزایش تعداد مناطق آزاد در دستور کار مجلس قرار گرفته که کشور از نظر درآمدهای ارزی در شرایط حساسی قرار دارد و در این وضعیت، واردات و قاچاق انواع کالا از این مناطق، فشار مضاعفی بر منابع ارزی کشور وارد می‌کند