به یاد پرتوی
در نگاه اول همه فکر می کنند عکسی که تاثیر گذار و ذهن را در گیر می کند بطوری که نتوان از آن به سادگی گذر کرد ، مثل تمامی عکسهایی که مردم می گیرند خیلی ساده و فقط با فشردن دکمه شاتر گرفته می شود .اما در واقع میزان آگاهی فنی و شناخت هر چه بیشتر از واقعه وموضوع مورد نظر می تواند قدرت تاثیرگذاری، محدوده مخاطب ، گستره انتشار و ماندگاری عکس را تعیین نماید .
داریوش عسکری
عکاسی خبری جزو آن معدود مشاغلی است که هر چه مسلط بر ابزار و قواعد هنری باشی باز هم اگر شجاع ، با هوش، تیزبین، خلاق، چالاک و آگاه بر اخبار سیاسی، اجتماعی ، جریانات و اتفاقات روز خود نباشی – که بتوانی در صدمی از ثانیه تمامی این پیش نیازها را در ذهن خود آنالیز کنی و بهترین لحظه را شکار کنی چیزی جز یک ناظر تنها و گیرنده یک عکس عادی وبدون اطلاعات و پتانسیل بالقوه نخواهی بود.
هنر عکاس خبری این است که با پشتوانه دانش و آگاهی، همراه با تعهد حرفهای و اخلاقی خود با بیانی ساده بتواند در کسری از زمان بهترین لحظه را از واقعیت جاری ثبت نماید ، به طوری که حداکثر اطلاعات را بالقوه در خود داشته باشد و به بیننده انتقال دهد و عکسی ماندگار خواهد بود که موضوع آن مردم وتمامی اتفاقات خوب و بد بشریت باشد .
مرحوم عبدالحسین پرتوی جزو آن معدود عکاس خبرنگارانی بود که چنین ویژگی را در خود داشت و به همین دلیل در زمان خروش مردم انقلابی ایران و وقایع مهم انقلاب اسلامی توانست لحظات ماندگار و تاثیرگذاری از انقلاب مردم رادر سال 1357ثبت نماید که جزو بهترین و ماندگارترین آثار وی است . مانند تظاهرات مردم در ماه مبارک رمضان در محله چهار مردان قم، راهپیمایی معروف و مهم عید سعید فطر از قیطریه درگیری نیروهای ستم شاهی با مردم در اطراف میدان ژاله سابق در هفده شهریور، راهپیمایی بزرگ تاسوعا وعاشورا، بستن فرودگاه به هنگام ورود امام پنجم بهمن، ورود امام دوازدهم بهمن، بیعت همافرها در نوزدهم بهمن با حضرت امام(ره)، اعدام سران رژیم شاهنشاهی درپشت بام مدرسه رفاه، آغاز جنگ تحمیلی ........و رحلت امام(ره ) در چهاردهم خرداد 1368.از جمله دیگر آثار ویژه مرحوم عبدالحسین پرتوی عکس های جذاب و زیبای ورزشی است که در مجله کیهان ورزشی و همچنین پرتره شخصیت ها و مفاخر علمی و فرهنگی است که در مجله کیهان فرهنگی به چاپ رسانده است. ایشان پس از 30 سال تلاش به عنوان عکاس خبرنگار در سال 1368 از روزنامه کیهان بازنشسته شد. خداوند روحش را قرین رحمت خود نماید .
عکاسی خبری جزو آن معدود مشاغلی است که هر چه مسلط بر ابزار و قواعد هنری باشی باز هم اگر شجاع ، با هوش، تیزبین، خلاق، چالاک و آگاه بر اخبار سیاسی، اجتماعی ، جریانات و اتفاقات روز خود نباشی – که بتوانی در صدمی از ثانیه تمامی این پیش نیازها را در ذهن خود آنالیز کنی و بهترین لحظه را شکار کنی چیزی جز یک ناظر تنها و گیرنده یک عکس عادی وبدون اطلاعات و پتانسیل بالقوه نخواهی بود.
هنر عکاس خبری این است که با پشتوانه دانش و آگاهی، همراه با تعهد حرفهای و اخلاقی خود با بیانی ساده بتواند در کسری از زمان بهترین لحظه را از واقعیت جاری ثبت نماید ، به طوری که حداکثر اطلاعات را بالقوه در خود داشته باشد و به بیننده انتقال دهد و عکسی ماندگار خواهد بود که موضوع آن مردم وتمامی اتفاقات خوب و بد بشریت باشد .
مرحوم عبدالحسین پرتوی جزو آن معدود عکاس خبرنگارانی بود که چنین ویژگی را در خود داشت و به همین دلیل در زمان خروش مردم انقلابی ایران و وقایع مهم انقلاب اسلامی توانست لحظات ماندگار و تاثیرگذاری از انقلاب مردم رادر سال 1357ثبت نماید که جزو بهترین و ماندگارترین آثار وی است . مانند تظاهرات مردم در ماه مبارک رمضان در محله چهار مردان قم، راهپیمایی معروف و مهم عید سعید فطر از قیطریه درگیری نیروهای ستم شاهی با مردم در اطراف میدان ژاله سابق در هفده شهریور، راهپیمایی بزرگ تاسوعا وعاشورا، بستن فرودگاه به هنگام ورود امام پنجم بهمن، ورود امام دوازدهم بهمن، بیعت همافرها در نوزدهم بهمن با حضرت امام(ره)، اعدام سران رژیم شاهنشاهی درپشت بام مدرسه رفاه، آغاز جنگ تحمیلی ........و رحلت امام(ره ) در چهاردهم خرداد 1368.از جمله دیگر آثار ویژه مرحوم عبدالحسین پرتوی عکس های جذاب و زیبای ورزشی است که در مجله کیهان ورزشی و همچنین پرتره شخصیت ها و مفاخر علمی و فرهنگی است که در مجله کیهان فرهنگی به چاپ رسانده است. ایشان پس از 30 سال تلاش به عنوان عکاس خبرنگار در سال 1368 از روزنامه کیهان بازنشسته شد. خداوند روحش را قرین رحمت خود نماید .