kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
رئیس ‌کمیسیون حمایت از تولیدات ملی:

ستاد تنظیم بازار شرایط آشفته فعلی را درک نمی‌کند

رئیس‌کمیسیون حمایت از تولیدات ملی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار باید برای مهار گرانی‌ها پررنگ‌تر عمل کند، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار، شرایط این روزهای آشفته بازار را درک نمی‌کند.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرانی‌های اخیر اظهار داشت: در قانون ذکر شده برای تنظیم بازار، قیمت‌های نجومی و بی‌قانون، نهادی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی تشکیل شده که موظف است هر روزه بازار را رصد کند. در واقع تمرکز ویژه این ستاد جلوگیری از بروز چنین وضعیتی است و به طور قطع باید گفت مسئول اصلی این روزها و نوسانات بازار ارز وسکه ستاد تنظیم بازار است.
وی با‌ اشاره به همه گیر بودن شیوع گرانی در تمام بازارها، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار باید پررنگ‌تر عمل کند، بازرسان خود را افزایش دهد تا با خاطیانی که در حاشیه بازار مردم را نگران می‌کنند برخورد شود.
رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی با ‌اشاره به گزارش‌های مردمی از تخلفات بازارها، افزود: ستاد تنظیم بازار، شرایط این روزهای آشفته بازار را درک نمی‌کند زیرا بازاریان این روزها به دقت بیشتر بازرسان این نهاد چشم امید بسته‌اند.
فولادگر ادامه داد: در هفته‌های اخیر، کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جلساتی را با وزیر برگزار کرد که وی غالبا در نقش وزارتی خود ماند و به تعیین قیمت‌ها و تعیین تعرفه واردات خودروها پرداخت. او نقش رئیس‌ ستاد تنظیم بازار را نیز بر عهده ‌دارد و این مسئولیت در این برهه از زمان فعالیت پررنگ‌تری را می‌طلبد.
همچنین به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر قیمت انواع میوه نسبت به گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه گروه میوه‌های تازه با ۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل و 37/3 درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه شده است. که در این میان گیلاس با 46/4 درصد، پرتقال درجه یک با 56/2 درصد، موز با 60/3 درصد و هندوانه با 75/4 درصد بیشترین افزایش قیمت را در بازار میوه تجربه کرده‌اند.خبرگزاری حامی دولت افزود: در چنین وضعیتی قیمت میوه‌ها از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر و از کوچه‌ و خیابانی به کوچه‌ و خیابان دیگر متفاوت است که البته به گفته رئیس ‌اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، این فاصله قیمت میوه ارتباطی با فروشندگان میوه ندارد و آنها فقط توزیع‌کننده این محصولات هستند و خودشان در تهیه بار با چنین مشکلی مواجه هستند و انواع میوه را از مرکز میوه و تره‌بار با قیمت‌های مختلفی خریداری می‌کنند.به گفته اسدالله کارگر، نظم و نظامی در فروش میوه میدان مرکزی میوه و تره‌بار به عنوان مرکز عمده‌فروشی وجود ندارد؛ به گونه‌ای که از ساعت ۲۱ هر شب تا پاسی از نیمه شب که خرید و فروش میوه در میدان مرکزی آغاز می‌شود، فروشندگان عمده هر ساعت یک قیمت را در میدان مرکزی عرضه می‌کنند و میوه‌فروشان مجبورند میوه را ساعتی خریداری کنند؛ یعنی هر قدر از این ساعات می‌گذرد قیمت میوه‌ها بیشتر می‌شود.
وی اظهار کرد که در چنین شرایطی فروشندگان میوه به غیر از هزینه‌های تبعی مغازه‌های خود که از منطقه‌ای به منطقه دیگر فرق می‌کند، عمدتا به دلیل ساعتی بودن قیمت‌ها، مجبورند میوه‌های خریداری شده خود را با قیمت‌های متفاوتی در بازار مصرف عرضه کنند.