واردات غیرقانونی 6 هزار خودروی لوکس نتیجه آتش نزدن کالای قاچاق
در شرایطی مسئولان درباره هک شدن یا نشدن سامانه ثبت سفارش خودرو و واردات غیرقانونی حدود 6 هزار خودروی خارجی مناقشه میکنند که اگر دستور فرمان آتش زدن خودروهای قاچاق اجرا میشد، شاهد بروز این تخلفات نبودیم.
چند ماه بعد از واردات غیرقانونی هزاران خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو، روز دوشنبه رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود 6هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد.»
به گفته ناصر سراج، از این تعداد حدود 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیمگیری شود. آنطور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور تخمین زده است، اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان میرسد.
بلافاصله وزارت صنعت، معدن و تجارت «هک شدن سایت ثبت سفارش» را تکذیب کرد و با تایید تخلف صورت گرفته اعلام کرد: در مجموع 6 هزار و 481 دستگاه خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده که از این تعداد، هزار و 900 خودرو ترخیص شده و بقیه آنها همچنان در گمرک مانده است.
با این حال معاون وزیر صنعت دیروز در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران اذعان کرد: ممکن است بعد از رسیدگی به تخلفات انجام شده برای ثبت سفارش واردات خودرو که وزارت صنعت آن را به مراجع مربوطه اعلام کرد، در بررسیها مشخص شده باشد که سیستم ثبت سفارش هک شده است، اما من نمیتوانم برای چگونگی تخلف نامی بگذارم.
مجتبی خسروتاج همچنین در اظهاراتی عجیب گفته است: تعداد متخلفان زیاد است و برای ما هم هنوز این سؤال مطرح است که این ثبت سفارشها چگونه انجام شده است!
متخلفان نظارهگر دعوای مسئولان!
در این شرایط، مناقشه در گرفته بین دو سازمان مسئول درباره روش تخلف در ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو، اصل موضوع را به حاشیه برده و شاید خیال متخلفان این پرونده را نیز راحت کرده باشد؛ زیرا دو سازمان مسئول به جای آنکه با همیاری یکدیگر به دنبال خشکاندن ریشههای فساد در روند واردات خودرو باشند به مجادلات حاشیهای روی آوردهاند؛ ایسنا با بیان این مطلب نوشت: در حالیکه هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع اصلی نیست بلکه مهم این است که در روز روشن چند هزار دستگاه خودرو با ثبت سفارش جعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شده است و با وجود گذشت چندین ماه از کشف این فساد، باید تاکنون مجرمان اصلی در هر جایی که هستند شناسایی، به مردم معرفی و با آنها برخورد میشد؛ نه آنکه مناقشه بر سر حاشیهها و فرعیات، اصل موضوع را به حاشیه ببرد.
همچنین گفتنی است مسئولان در شرایطی بر سر یک موضوع فرعی دعوا دارند که علت اصلی، سهلانگاری در برخورد جدی با عاملان قاچاق کالا است. موضوع اصلی هک شدن یا نشدن سایت وزارت صنعت نیست، بلکه مماشات با متخلفان در سالهای گذشته است.
رهبر انقلاب مرداد 95 تصریح کردند: «[در موضوع] قاچاق، بنده به مسئولین گفتهام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور میکنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی.» اما اولین زمزمههای چشمپوشی از برخورد با قاچاقچیان، تنها هفت ماه پس از اعلام ضرورت آتش زدن کالاهای قاچاق صورت گرفت، به این ترتیب که یک مسئول دولتی امحای خودروهای لوکس کشف شده را مشروط کرد.
در آن زمان که تعدادی خودرو لوکس قاچاق در گمرکات کشور توقیف شده بود، حبیبالله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: اگر شرایط صادرات پورشه ها و دیگر خودروهای لوکس قاچاق به کشورهای دیگر فراهم شود، آنها را صادر کرده و در غیر این صورت، باید امحاء شوند.
در حقیقت برخورد غیرقاطع مسئولان باعث شده قاچاقچیان احساس امنیت کنند و حالا اتفاقاتی همچون واردات غیرقانونی هزاران خودرو، نتیجه آن مماشات است.
چشمپوشی مسئولان کشورمان از امحای برخی کالاهای قاچاق در حالی است که برخی کشورها محمولههای کالاهای قاچاق را امحا میکنند.
به عنوان مثال سال گذشته «رودریگو دوترته»، رئیسجمهور فیلیپین در اقدامی قاطع دستور داد ۳۰ خودروی گرانبهای قاچاق در این کشور به وسیله بولدوزر منهدم شوند. کشور چین هم برای حمایت از تولید ملی و به دلیل نگرانیهای بهداشتی چندی پیش یک محموله بزرگ گوشت قاچاق از آمریکا را امحا کرد و در سایر کشورها نیز چنین برخوردهایی مشاهده میگردد.
اگر مسئولان یکبار خودروهای لوکس را آتش بزنند قاچاقچیها متوجه می شوند که برخوردها جدی است و دیگر بعید است شاهد قاچاق دوباره این خودروها
باشیم.