kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
در سال حمایت از کالای ایرانی رخ داد

عرضه بیسکویت آلمانی و پنیر قبرسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور

در حالی که امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «سال حمایت از کالاهای ایرانی» نام‌گذاری شده انواع و اقسام کالاهای خارجی از بیسکویت آلمانی تا پنیر قبرسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در بازدید از چهار فروشگاه زنجیره‌ای مطرح کشور یعنی شهروند، رفاه، سپه و اتکا، متاسفانه مشاهده شد که به غیراز فروشگاه زنجیره‌ای اتکا، سایر فروشگاه‌ها، انواع و اقسام کالاهای وارداتی را عرضه می‌کنند؛ به طوری که در فروشگاه شهروند، در کنار انواع و اقسام بیسکویت‌های ایرانی بیسکویت تولید آلمان و در کنار انواع شکلات‌های تولید داخل، شکلات ساخت آلمان هم دیده شد. با دیدن بیسکویت خارجی در این فروشگاه به یاد اعتراض یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق ایران در یکی از جلسات هیئت نمایندگان این اتاق که در تیرماه سال 96 برگزار شد، افتادم.
براساس مشاهدات خبرنگار ما در سه فروشگاه زنجیره‌ای سپه، شهروند و رفاه در کنار تنوع فراوان مواد شوینده و بهداشتی ایرانی از شامپو، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، مواد شوینده و بهداشتی وارداتی فراوانی وجود دارد، به طوری که بخش زیادی از مواد شوینده مثل شامپوی مو، شامپوی بدن و خمیردندان ساخت کشور ترکیه است.  علاوه‌بر این انواع مواد شوینده وارداتی از کشورهای فیلیپین، هندوستان، لهستان، فرانسه، انگلستان، آلمان و اسپانیا نیز به چشم می‌خورد.
در بخش مواد خوراکی هم اغلب این فروشگاه‌ها روغن‌‌های زیتون‌ و روغن‌های کنجد کشورهای اسپانیا و ایتالیا را در کنار روغن زیتون‌های برند داخلی با قیمت چند برابر قیمت‌های داخلی عرضه می‌کنند.  البته با توجه به اینکه تولید چای داخلی کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهند، بنابراین طبیعی است که چای خارجی در این فروشگاه‌ها عرضه شود و بنابراین در کنار چای مرغوب لاهیجان چای وارداتی از کشور هندوستان بخش بزرگی از قفسه‌های این کالا را به خود اختصاص داده است.
ناگفته نماند که برنج هندی 1121 در اغلب این فروشگاه‌ها عرضه می‌شد، اما فروشگاه زنجیره‌ای اتکا در این زمینه هم به عرضه برنج ایرانی بسنده کرده است و برنج وارداتی عرضه نمی‌کند. در کنار انواع و اقسام کالاهای خارجی، عرضه نوشابه انرژی‌زا ساخت کشور لهستان هم از لیست اقلام فروشگاه شهروند نیفتاده است.
در بخش مواد لبنی فروشگاه شهروند علیرغم تنوع تولیدات داخل انواع پنیر وارداتی از کشور‌های قبرس، فرانسه، برزیل، هلند، آلمان، انگلستان، ایتالیا با قیمت هر کیلو 66 تا 110 هزار تومان وجود دارد.
در بخش لوازم خانگی برقی هم به غیراز برندهای خارجی که تقریبا کل فضا را به خود اختصاص داده‌اند- اگرچه مونتاژ برخی از این برندها مثل سامسونگ در داخل کشور انجام می‌شود- عرضه برندهای لوازم داخلی با برندهای داخلی از جمله صنام و پاکشوما هم بعضا به چشم می‌خورد.
البته در فروشگاه اتکا که در بین این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به غیراز عرضه لوازم خانگی داخلی مثل پاکشوما لوازم خانگی با برندهای خارجی مثل کندی و هاردستون هم مشاهده شد که در گفت‌‌وگویی که با محمد طحان‌پور رئیس  اتحادیه لوازم خانگی صورت گرفت، مشخص شد که برخی کالاهای برند کندی از جمله لوازم برقی کوچک توسط شرکت پاکشوما که یک تولید‌کننده داخلی است، تولید می‌شود و برخی لوازم خانگی برند هاردستون هم توسط تولید‌کنندگان داخلی تولید می‌شود و این تولید‌کنندگان فقط از نام این برند استفاده می‌کنند.
اما علیرغم تولیدات بسیار خوب و با کیفیت در بخش ظروف آشپزخانه، فروشگاه شهروند انواع و اقسام ظروف آشپزخانه را  با برندهای خارجی از کشورهای چین، ایتالیا، فرانسه و انگلستان با قیمت چندین برابر برندهای داخلی عرضه می‌کند.