kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
آشنایی بیشتر با 8 داعشی محکوم به اعدام

متهمان حلقه دوم حادثه تروریستی تهران چه کسانی بودند؟

کمک به ورود تیم ترور به ایران، تأمین خانه امن، تأمین سلاح و مهمات، شناسایی اهداف تروریستی تا انتقال به تهران از جمله اقدامات 8 متهم داعشی محکوم به اعدام در پرونده حادثه تروریستی16 خرداد مجلس و حرم امام(ره) است که بدون حضور و پشتیبانی آنها هیچ‌گاه این حوادث رقم نمی‌خورد.


به گزارش فارس، پس از گذشت نزدیک به یک سال از حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام (ره)، سرانجام هشتم اردیبهشت 1397 دادگاه متهمین این پرونده به صورت علنی برگزار شد. در جلسات متعدد این دادگاه که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، متهمین فرصت پیدا کردند تا بعد از قرائت کیفرخواست به دفاع از خود بپردازند.
آنچه در این نوشتار قصد بررسی آن را داریم معرفی 8 متهم پرونده و نقش آنها در جریان اقدام تروریستی است که در نهایت منجر به صدور حکم اعدام برای آنها شد.
همه اطلاعات این افراد بر اساس گزارشات وزارت اطلاعات و از طریق تحقیقات پرونده و اعترافات خود متهمین به دست آمده که جهت صدور حکم در دادگاه محاکمه داعش از سوی نماینده دادستان به قاضی ارائه شد.
سلیمان مظفری، متولد 1342، شغل آزاد، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری و متأهل
سلیمان مظفری از سال 1394 از کشور خارج و به داعش می‌پیوندد و در سال 1396 به همراه تیم تروریستی به صورت غیرمجاز در حالی که سلاح و مهمات جنگی به همراه داشته و کمربند انفجاری به خود بسته است به کشور وارد می‌شود و با شناسنامه مجعول به نام امین حسینی به نمایندگی از سوی تیم موفق به اجاره مکانی جهت اقامت اعضای تیم تروریستی در کرمانشاه می‌شود. به نظر می‌رسد علت عدم همراهی وی با تیم عملیاتی اعزامی به تهران طراحی و تدارک عملیات‌های بعدی بوده است. هرچند او در دفاعی غیر قابل باور مدعی است قصد تسلیم شدن و معرفی خود به نظام اسلامی را داشته است!
بعد از حضور افراد گروهک انصارالاسلام که اکثریت آنها عراقی بوده و تشکیل گروه کتائب کردستان، وی به عضویت این گروه درآمده و برای آنها فعالیت نموده و به عنوان امیر کتائب در روانسر در جذب و اعزام افراد به افغانستان فعالیت مداوم داشته و در سال 91 به طالبان پیوسته است.
اسماعیل صوفی، متولد 1364، شغل کشاورز، تابعیت ایرانی
اسماعیل صوفی برادر فریدون صوفی است که در عملیات تهران شرکت کرد و کشته شد. بر اساس محتویات پرونده، او از اعضای قدیمی گروه کتائب کردستان در منطقه ازگله و عامل جذب فریدون صوفی به داعش بوده است. قیوم حق‌پناه امیر تیم تروریستی قبل از ورود به ایران با متهم اسماعیل صوفی در ارتباط بوده و از او می‌خواهد درخصوص وضعیت مرزهای کشور بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهد.
در نهایت گروه با توجه به گفته‌های اسماعیل صوفی مرزهای گیلانغرب را برای ورود به داخل انتخاب می‌کند و پس از ورود تیم اسماعیل صوفی که از قبل حمایت خود را آغاز کرده است، قریب به چهل روز اعضای تیم تروریستی را در مکان‌های امن در سرپل ذهاب و دالاهو اسکان می‌دهد.
در ادامه اسماعیل به دستور قیوم حق‌پناه بار دیگر به همراه برادرش فریدون صوفی از عناصر تیم ترور به سمت مرزهای گیلانغرب رفته و تمامی سلاح‌های تیم را که در مکانی دپو کرده بودند با خودرو خود به مکان دیگری در روستای داری زنگنه انتقال می‌دهند. او به همراه ایوب اسماعیلی مهمات را در مکانی امن پنهان می‌کنند.
رحمان بهروز، متولد 1349، شغل آزاد، تابعیت ایرانی
رحمان بهروز دارای سابقه محکومیت قطعی به خرید و حمل سلاح و مهمات جنگی بوده و بابت همکاری با القاعده به زندان معرفی شده و در بیعت گروه کتائب کردستان نیز بوده است. از بدو ورود تیم تروریستی به خاک ایران همکاری و پشتیبانی‌های موثری در تحقق اهداف تیم داشته است. همچنین تهیه منزل استیجاری، تهیه مدارک جعلی، جابجایی پول برای تیم از عراق به داخل کرمانشاه، تهیه و جابجایی محموله انفجاری و مهمات، تهیه چهار قبضه سلاح کلاشینکف و مهمات مربوطه، هسته‌سازی برای پشتیبانی از تیم، تلاش جهت تهیه دو الی سه کیلو ساچمه جهت به کارگیری در جلیقه انفجاری، تهیه مواد پیش‌سازه جهت ساخت مواد منفجره، حضور در اکثرجلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی و قرارهای ملاقات تیم با مرتبطین، خرید مایحتاج و انجام امور پشتیبانی و جابجایی اعضای تیم از مسیرهای امن درون استان کرمانشاه، تلاش در جهت تهیه خودرو و شناسایی مسیر امن و جلب همکاری افرادی برای جلوداری و اسکورت تیم در مسیر انتقال از کرمانشاه به تهران، تهیه ملزومات جهت استفاده در مواد منفجره و جلیقه انفجاری با هدف ایجاد تلفات بیشتر، شناسایی و معرفی افراد و عناصر با سابقه به تیم تروریستی از جمله اقدامات رحمان بهروز در جریان کمک به انجام اقدام تروریستی در مجلس و مرقد مطهر امام راحل بود.
سیدماجد مرتضایی، متولد 1365، شغل آزاد، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری،‌ متأهل
سید ماجد مرتضایی، بر اساس محتویات پرونده و تحقیقات صورت گرفته و گزارش وزارت اطلاعات از عناصر با سابقه و دارای گرایش به گروه‌های تندرو مذهبی بوده که با اعلام موجودیت داعش در سوریه و عراق از طریق پشتیبانی و تبلیغ و عضوگیری برای گروهک مذکور اقدامات موثری داشته است.
وی در سال 94 با یکی از سرتیم‌های داعش بیعت کرده و با اطلاع از حضور و ماموریت عناصر تیم تروریستی عملیات تهران، اقدام به همکاری با این تیم می‌کند.
میزان اطمینان قیوم حق‌پناه به این متهم به حدی بوده که در دیدار اول ضمن پیگیری وضعیت افرادی که به داعش پیوسته‌اند و آنها که در کشور حضور دارند، او را از قصد خود مبنی بر انجام عملیات تروریستی در ایران مطلع می‌کند و از او می‌خواهد که در عملیات شرکت کند. لکن متهم ابراز می‌دارد قصد ازدواج دارد و نمی‌تواند در عملیات شرکت کند لذا قیوم از او می‌خواهد افراد دیگری را معرفی کند و سید ماجد ضمن معرفی سریاس صادقی عامل انتحاری در حرم حضرت امام (ره) و عامل انتحاری دیگری به نام چیاکو مآلی به واسطه سریاس جذب تیم می‌شوند. ماجد در جهت جذب افراد دیگری نیز تلاش می‌کند.
سیروس عزیزی، متولد 1365، شغل کارمند، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری و متأهل
سیروس عزیزی،‌ مطابق گزارش وزارت اطلاعات چهار سال است که همراه با عناصر گروه‌های تندرو سلفی- تکفیری فعالیت تشکیلاتی دارد و ضمن بیعت با گروهک تروریستی داعش به عنوان خلافت اسلامی با شرکت مستمر و آگاهانه در جلسات تشکیلاتی گروهک داعش در شهرستان پاوه به نفع گروه داعش تبلیغ می‌کرده است.
سیروس عزیزی به واسطه ارتباط با احمد صادقی و سریاس صادقی با عقیده سلفیت تکفیری و گروهک داعش در سال 91 آشنا می‌شود. وی به واسطه ارتباطات زیاد با سریاس و احمد صادقی و شرکت در جلسات تشکیلاتی و سازمان یافته، عقیده‌اش نسبت به این گروه را به عنوان خلافت اسلامی می‌پذیرد و در سال 92 در منزل سریاس صادقی با وی به عنوان امیر گروهک داعش بیعت می‌دهد. وی می‌گوید که تا قبل از دستگیری به حقانیت داعش اعتقاد راسخ داشته است.
ایوب اسماعیلی، متولد 1368، شغل دامدار، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری و متأهل
ایوب اسماعیلی از جمله هواداران داعش و مورد اعتماد اسماعیل صوفی بود که همکاری و پشتیبانی خود را از تیم تروریستی از بدو ورود تیم به همراه اسماعیل صوفی و رحمان بهروز از مرز و حین ورود تیم ترور به خاک کشور آغاز کرده است. به نحوی که با خودروی خود تیم را از مرز و منطقه عمومی گیلان غرب به شهرستان سرپل ذهاب انتقال می‌دهد و در ایام اقامت تیم در امر جابجایی افراد، خرید مهمات جنگی و حمل و مخفی‌کردن چندین قبضه سلاح و مهمات تیم ترور و تهیه پیش‌ساز بمب ایفای نقش کرده است.
خسرو رمضانی ‌میراحمدی، شغل آزاد، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری و متأهل
خسرو رمضانی میراحمدی با نام مستعار محسن که از سوی امیر تیم تروریستی بر او نهاده ‌شده، بر اساس گزارش وزارت اطلاعات از عناصر قدیمی گروهک القاعده بوده و در جریان‌ فعالیت‌های تشکیلاتی گروهک فوق با امیر القاعده روانسر به نام سلیمان مظفری آشنا می‌شود.
با توجه به آشنایی خسرو رمضانی با سلیمان مظفری و پس از حضور و استقرار تیم در منزل فریدون ذاکری نسب از سوی سلیمان نوشته‌ای سربسته که حاوی پیامی بوده از طریق رحمان بهروز به خسرو رمضانی تحویل می‌شود و همین امر سبب ملحق شدن خسرو به تیم تروریستی می‌شود.
با توجه به شناخت خسرو از وضعیت جغرافیایی منطقه و شهرستان‌‌های استان کرمانشاه، ماموریت تهیه خانه امن و همچنین نقل و انتقال ایمن عناصر تروریست به وی محول می‌شود و خسرو در راستای ایفای ماموریت محوله اقدام به مراجعه به محله‌های خاصی که حساسیت برانگیز نباشد می‌کند و نهایتا با بررسی کلیه جوانب به همراه سلیمان مظفری با ارائه شناسنامه مجعول به هویت امین حسینی اقدام به اجاره یک منزل مسکونی در شهرک کرناچی کرمانشاه می‌کند.بعداً این منزل محل اختفا و بیعت عناصر گروهک، اجرای جلسات تشکیلاتی و محل اعزام عناصر تیم تروریستی به تهران می‌شود.
علاوه‌بر این، خسرو منابع مالی گروهک داعش را از تیم ترور تحویل گرفته و به برخی از خانواده‌های مرتبط با گروه پرداخت می‌کرده است.
عثمان بهروز، متولد 1367، شغل دامدار، تابعیت ایرانی، فاقد سابقه کیفری و متأهل
عثمان بهروز با نام مستعار فردین که از سوی امیر تیم ترور برایش انتخاب شده است، برادر رحمان بهروز یکی از متهمین اصلی پرونده می‌باشد که بعد از ورود تیم ترور به کشور به واسطه برادرش با اعضای تیم آشنا و همکاری و پشتیبانی خود را از طریق تهیه سلاح و مهمات جنگی،‌ تهیه مکان امن و اختفای اعضای گروه داعشی در منزل شخصی و سیاه چادر، قریب به 30 روز، تهیه آذوقه و امکانات و مایحتاج اعضای تیم ترور و... به عمل آورده است.
امیر تیم قیوم حق پناه یا مهدی با نام مستعار و تشکیلاتی فردین برای او، جهت رعایت مسائل حفاظتی با او در ارتباط بوده و با توجه به حضور نامبرده در روستای مرزی اکبرآباد و نگهداری احشام در پوشش دامداری از او درخواست شناسایی معابر و مسیرها جهت انتقال اسلحه و مهمات و عناصر تروریست از خاک عراق به داخل کشور داشته است.
آنچه در این نوشتار ارائه شد، معرفی و مرور اقدامات 8 متهم حلقه دوم حادثه تروریستی تهران بود که از مراحل کمک به ورود تیم ترور به ایران، تأمین خانه امن، تأمین سلاح و مهمات، شناسایی اهداف تروریستی تا انتقال به تهران را بر عهده داشته‌اند.
 به عبارت دقیق‌تر این 8 نفر پشتیبانی کامل اقدام تروریستی را بر عهده داشته و بدون حضور آنها هیچ‌گاه حادثه تلخ مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام (ره) رقم نمی‌خورد. با این حال این 8 عضو تروریست داعش بعد از انجام مراحل بازجویی و تحقیق در دادگاهی علنی در پیشگاه عدالت حاضر شدند تا دفاعیات خود را از اقدامی که کرده بودند، ارائه دهند. در نهایت با توجه به مستندات پرونده، اعترافات متهمین و دفاعیات آنها و وکلا در دادگاه، رأی دادگاهی که در مقابل چشم ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد، مجازات اعدام برای قاتلین ملت ایران بود.
گفتنی است، محاکمه تعدادی دیگر از افراد مرتبط با این پرونده در آینده انجام خواهد شد.