kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
برای چندمین بار طی یک‌سال اخیر

خودروسازان باز هم به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند

با وجود افزایش چندباره قیمت خودرو در یک‌سال اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت‌ها بعد از جلسه شورای رقابت در آخر خردادماه شنیده می‌شود.




در چند ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی کشور بوده‌ایم. به نظر می‌رسد نه تنها قیمت‌گذاری بر روی خودروهای بازار از هیچ نظامی پیروی نمی‌کند بلکه این موضوع به مرحله افسارگسیختگی نیز رسیده است.
در تیر ماه 96 بود که شورای رقابت با افزایش حداکثر 1 تا 1/5 درصدی قیمت خودروهای پراید و تیبا و رشد 2/5 درصدی قیمت سمند و پژو موافقت کرد اما این تمام افزایش قیمت‌ها در سال 96 نبود.
در آبان ماه نیز لیست جدید قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو منتشر شد که براساس آن، قیمت برخی از خودروها افزایش پیدا کرد، افزایش قیمتی که شامل 12 مدل از خودروها را شامل می‌شد.
سایپا هم در یک سال گذشته در چند نوبت محصولات خود را گران کرده است. این شرکت در سال جاری لیست جدید قیمت محصولات پارس خودرو را اعلام کرد که براساس آن قیمت خودروهای این شرکت از 500 هزار تومان تا 5 میلیون و 200 هزار تومان با افزایش قیمت روبه رو شد.
سایپا حدود یک هفته بعد هم محصولاتش را بطور میانگین تا حدود ۱۰ میلیون تومان، گران کرد.
سعید موتمنی رئیس‌اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو می‌گوید «بازار خودرو به شدت در زمینه قیمت آشفته است و هر کسی قیمت مورد نظر خود را بر روی خودرو می‌گذارد.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه در این میان نگران‌کننده است، خبر افزایش مجدد قیمت خودروهایی با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان است؛ موضوعی که تاثیر مستقیمی بر زندگی طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت. علی‌رغم اینکه هنوز شورای رقابت قیمت خودرو در سال جاری را مشخص نکرده وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش قیمت 9/6 درصدی برای قیمت خودرو را اعلان کرده است. البته بعضی خودروسازان حتی پیش از این بخشنامه نیز قیمت خودروهای خود را افزایش داده بودند.در همین رابطه ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت این موضوع به فارس گفته است: وزیر صنعت مجوز افزایش قیمت خودرو براساس تورم را برای خودروهایی که قیمت آنها بیش از 45 میلیون تومان است صادر کرده است.
عضو شورای رقابت در مورد جلسه این شورا برای قیمت‌گذاری خودرو نیز اعلام کرد: احتمالا تا پایان خرداد 97 این کار انجام می‌شود.
محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از سوء مدیریت در شرکتهای خودروسازی، به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو‌اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت به میزانی که خودروسازان می‌گویند درست نیست و به منظور یافتن عدد درستی در این رابطه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است که درباره این موضوع بررسی بیشتری کند.
وی افزود: درست است که قیمت نهاده‌های اولیه افزایش یافته اما مطلبی که خودروسازان به آن توجه نمی‌کنند بهبود بهره‌وری در واحدهای تولیدیشان است.این نماینده مجلس با ‌اشاره به جلسه هفته گذشته مجلس با خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌های اولیه مجبور به افزایش قیمت خودرو هستند و در صورتی که افزایش قیمت اتفاق نیفتد، زیان سنگینی متحمل می‌شوند.عزیزی ادامه داد: باید محاسبه شود چند درصد از قطعات خودرو وارداتی و وابسته به ارز است و چند درصد قیمت ارز برای خودروسازان بالا رفته است، زیرا دولت اکنون به خودروسازان ارز 4 هزار و 200 تومانی پرداخت می‌کند.
وی اظهار کرد: مدیران خودروسازی ادعا می‌کنند که به دلیل دریافت وام‌هایی با بهره بالا نمی‌توانند با سودهای کنونی اقساط خود را پرداخت کنند، اما این موضوع به گذشته باز می‌گردد و از آنجایی که خودروسازان بازار کشور را در اختیار داشتند می‌بایست در گذشته به میزان لازم خودروهای خود را پیش فروش می‌کردند تا چنین مشکلی نداشته باشند.
این نماینده مجلس افزود: به رغم سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های بسیاری که در سال‌های گذشته از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفته است، این صنعت نتوانسته آن طور که باید و شاید پیشرفت کند و بتواند خواسته‌های به حق مردم را برآورده سازد.