kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱

اروپایی‌ها اگر صداقت دارند باید علیه آمریکا قطعنامه بدهند(خبر ویژه)

«نگارش قطعنامه علیه آمریکا؛ آزمون عملی ساده‌ای که فاصله حرف و عمل اروپا را مشخص می‌کند»

به گزارش رجانیوز، از جمله شروط ترسیم شده رهبر انقلاب برای مذاکره با کشورهای اروپایی نگارش قطعنامه‌ای توسط این کشورها علیه آمریکا به خاطر نقض قطعنامه 2231 است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام با ترسیم شروط ایران برای مذاکره با کشورهای اروپایی که در واقع باید آن را «خطوط قرمز» مذاکرات پیش‌رو دانست، خاطرنشان کردند:
«آمریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ آنهایی که عضو شورای امنیت‌اند بایستی در مقابل این حرکت آمریکا، قطعنامه‌ای علیه او به شورای امنیت ببرند؛ یک قطعنامه علیه آمریکا به‌عنوان اینکه این [کشور] ناقض قطعنامه‌ ۲۲۳۱ است. یکی از کارهایی که باید بکنند این است.‌»
 نگارش قطعنامه توسط کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت موضوعی است که پیش‌تر منتقدان برجام نیز به آن ‌اشاره کرده بودند اما متاسفانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اقدامی برای عملیاتی کردن آن انجام نداد. تاسف‌آورتر آن‌که مطابق اخبار خبرگزاری‌های روسی، مقامات روسیه پیشتر و در زمانی که آمریکا به نقض آشکار برجام می‌پرداخت خواهان اجرای همین طرح و محکومیت ایالات متحده در مجامع بین‌المللی بودند اما با مخالفت تیم ایرانی، خواست روسیه  هیچگاه وارد فاز عملیاتی  نشد.
  شرطی که رهبر انقلاب  به آن ‌اشاره کردند همان راه‌کار مورد ‌اشاره‌ منتقدان بود که پس از  تصویب تحریم کاتسا توسط  آمریکا برای مقابله با آن طرح شد.
رجانیوز 11 ماه قبل درباره راهکار مقابله با تحریم‌های کاتسا نوشت: برای مقابله با تحریم جدید می‌توان دو راه‌حل حقوقی و عملیاتی درنظر گرفت. در باب راه حقوقی باید ‌اشاره کرد که انگلستان، فرانسه، روسیه و چین همگی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. دیدگاه‌های روسیه و چین به‌طور سنتی به ایران نزدیک‌تر است و انجام رایزنی‌های کوتاهی می‌تواند آن‌های را متقاعد سازد که تحریم جدید آمریکا نقض قطعنامه 2231 است البته روسیه از آن‌جایی که خود نیز به تحریم‌ جدید آمریکا اضافه شده به‌طور قطع همراهی بیشتری خواهد کرد. موگرینی مسئول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا هم معتقد است که ایران توافق هسته‌ای را به شکل کامل اجرا کرده است.
 با توجه به این شرایط وزارت امور خارجه باید از طرف‌های اروپایی، روسیه و چین بخواهد که با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت از آمریکا که به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 پایبند باشد. در واقع ایران باید همان مدل رفتاری  از طرف‌های اروپایی، روسیه و چین مطالبه کند که آنها پیش‌تر در رابطه با ایران به کار بردند.