kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
به جای تقویت بخش خصوصی

دولت باز هم کسری بودجه خود را از صندوق توسعه ملی جبران کرد

در ادامه برداشتهای دولت از منابع صندوق توسعه ملی، رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:‌ برای جبران کمبود درآمد نفت در بودجه سال ۹۶ از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت در پاسخ به این موضوع که ظاهرا دولت برای جبران کسری بودجه سال 96 از بانک‌ها پول قرض گرفته، بیان داشت: «نه چنین موضوعی صحت ندارد و درست نیست. در بند یک تبصره «ز» قانون بودجه 96 نوشته شده اگر دولت از محل 106 هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی بیشتر از آن درآمد کسب کرد به حساب ذخیره ارزی ببرد و اگر به این رقم نرسید می‌تواند، از منابع صندوق توسعه ملی تا همان رقم استفاده کند.»رئیس‌سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: «در صندوق توسعه ملی حدود یک میلیارد دلار موجودی بود و بیش از 13 میلیارد دلار منابع وجود داشت. در این رابطه آنچه توانستیم استفاده کنیم، تلاش کردیم با هماهنگی مراجع نظارتی از این بند استفاده کنیم.»
در شرایطی که صندوق توسعه ملی جهت انجام کارهای زیر بنایی و به منظور حرکت به سمت استقلال از درآمدهای نفتی ایجاد شده، هرچند وقت یکبار دولت درباره برداشت از این صندوق خبر می‌دهد.
برداشتهای چندباره دولت از منابع صندوق در شرایطی است که قرار بود برای برای نسل‌های آینده و مصارف مشخص در حمایت از بخش خصوصی باشد، اما ظاهرا به قلک دولت بدل شده است.هنوز مدت زیادی از انتشار گزارش تفریغ بودجه 95 نگذشته که جزئیات بیشتری از آن درباره صندوق توسعه ملی حاکی از همین مدیریت غلط دولت بوده است.در همین زمینه عبدالرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفته است: «دولت 26هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرده و در حالی که باید 42 درصد به صندوق واریز می‌کرد 32 درصد واریزی داشته است.»ثروتی می‌افزاید: «جای تاسف دارد که در موضوع حل مشکل ریزگردهای جنوب ایران و بهبود محیط‌زیست مردم خوزستان باز هم به مقام معظم رهبری متوسل شدند، ملاحظه کنید از زمان روی کار آمدن دولت تاکنون چقدر صندوق توسعه ملی را خالی کرده‌اند؟ آیا با صندوق خالی از پول می‌توان به ‌اشتغالزایی کمک کرد؟»دولت حق ندارد هزینه‌های سرسام‌آور خود را به صندوق تحمیل کند و هر جا کم آورد رهبری را در فشار بگذارد و مجوز برداشت بگیرد.
در همین رابطه، رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان با ایشان فرمودند: «صندوق توسعه‌ ملّی در اختیار دولت است و هیچ چیزِ این در خارج از دولت نیست؛ خود صندوق در اختیار دولت است، مسئولین صندوق را دولت نصب می‌کند، سیاست‌های صندوق، برداشت از صندوق، همه‌چیزش دست دولت است منتها در یک مواردی چون یک برداشت غیر قانونی برای دولت ضرورت پیدا می‌کند و فرصت اینکه بروند از مجلس اجازه بگیرند نیست، می‌آیند سراغ این حقیر، از این بنده مجوّز میگیرند برای اینکه این پول را مثلاً بردارند [برای] این کار، وَالّا این صندوق در اختیار دولت است. این صندوق مهم است و توصیه‌ مؤکّد ما این است که این صندوق را برای مصارف جاری و هزینه‌های جاری کشور نباید صرف کرد؛ این فقط بایستی در اختیار فعّالان اقتصادی بخش خصوصی قرار بگیرد برای اینکه بتوانند کار کنند. مسئله را این‌جوری باید نگاه کرد و این‌جوری باید دید.»