kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
فؤاد ایزدی:

خروج آمریکا از برجام تقلا برای گرفتن امتیاز بیشتر در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای بود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دلیل خروج آمریکا این بود که احساس کرد توافق بهتری را می‌تواند داشته باشد؛ در واقع توافق خوب را به توافق بهتر تبدیل کند. یعنی امتیازهای گسترده‌ای که در رابطه با هسته‌ای جمع شد و دستاورد هسته‌ای که برای طرف مقابل داشت این‌ها باشند بعد در حوزه موشکی و منطقه هم امتیازهایی گرفته شود؛ اینکه قابلیت امتیاز در حوزه‌های دیگر وجود دارد را باز مقامات دولت دوازدهم گفتند.

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در سیاست خارجی دولت در رابطه با برجام ما دو مشکل راهبردی داشتیم، اظهار داشت: در زمانی که برجام مذاکره می‌شد، طرف مقابل به این یقین رسید که تیم ایرانی از پای میز مذاکره بلند نمی‌شود؛ این موضوع را از کجا فهمیدند؟ از اظهارات برخی از مقامات ارشد دولت و اینکه آقای روحانی در همان زمان که مذاکرات داشت انجام می‌شد، گفت حتما به توافق می‌رسیم. وی تصریح‌کرد: حتماً به توافق می‌رسیم، در نگاه طرف مقابل یعنی دولت ایران به شدت به برجام نیاز دارد و از این گره زدن وضعیت اقتصادی کشور به برجام، طرف مقابل پیامی را دریافت کرد.
ایزدی بر همین اساس به تعریف‌های اغراق‌آمیز و بسیار گسترده نسبت به برجام در آن دوران‌اشاره کرد و افزود: طرف مقابل احساس کرد با توجه به این سرمایه‌گذاری و اهمیتی که دولت روی برجام دارد که ایران حتما باید به توافق برسد، از این جهت ایران امکان این را ندارد که از پای میز مذاکره بلند شود و یا اگر از پای میز مذاکره بلند شود، دوباره بازمی‌گردد. کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: این پیامی که داده شد که حتما ما به توافق خواهیم رسید، نتیجه‌اش این شد که طرف مقابل احساس کرد ایران از میز مذاکره بلند نمی‌شود و این مشکل راهبردی اصلی در زمان مذاکره بود. وی در ادامه این گفت‌وگو به یک مشکل راهبردی دیگر در ماه‌های گذشته‌اشاره کرد و گفت: در دوره ترامپ و زمانی که طرف مقابل تهدید به خروج کرد دولت و باز هم آقای روحانی در راس این ادبیات بود که اعلام کرد اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران در برجام می‌ماند و با اروپا ادامه می‌دهد؛ آقای روحانی در سفر به خراسان رضوی و در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایران با اروپا برجام را ادامه می‌دهد و روز بعد ترامپ اعلام خروج کرد و چند روز هم زودتر نظرش را بیان کرد.
ایزدی در پاسخ به این سؤال که چرا اینگونه شد؟ اظهار داشت: چون گزینه مطلوب برای آمریکا این بود که ایران در برجام باشد و آنها نباشند تا دستش برای تحریم، فشار و گسترش فعالیت‌های ضدایرانی باز باشد؛ برجام در نهایت توافق خوبی برای آمریکا بود اما می‌خواست مطمئن شود که اگر از برجام خارج شود تا به آن گزینه مطلوبش برسد، ایران می‌ماند. کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه هدف آمریکا این بود که ایران در برجام بماند، محدودیت هسته‌ای بماند و نظارت‌های گسترده بماند، تصریح کرد: وقتی این را مطمئن شدند که ایران در برجام می‌ماند آنها از برجام خارج شدند؛ این دفعه از کجا مطمئن شدند این را هم باز آقای رئیس‌جمهور گفت. وی با تأکید بر اینکه در نهایت اینکه برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها بود، گفت: دلیل خروج آمریکا این بود که احساس کرد توافق بهتری را می‌تواند داشته باشد در واقع توافق خوب را به توافق بهتر تبدیل کند. ایزدی در پاسخ به این سؤال که منظور از توافق بهتر چیست؟ بیان داشت: یعنی امتیازهای گسترده‌ای که در رابطه با هسته‌ای جمع شد و دستاورد هسته‌ای که برای طرف مقابل داشت این‌ها باشند بعد در حوزه موشکی و منطقه هم امتیازهایی گرفته شود؛ اینکه قابلیت امتیاز در حوزه‌های دیگر وجود دارد را باز مقامات دولت دوازدهم گفتند.
کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در واقع زمانی که گفته شد برجام 2 و 3 می‌خواهیم و برجام منطقه‌ای می‌خواهیم، تفسیری که طرف مقابل از برجام 2 و 3 دارد این است که ایران امتیاز بیشتر را هم در این حوزه‌ها می‌دهد چون برجام یعنی مذاکره و مذاکره یعنی بده بستان، بده بستان یعنی قابلیت امتیاز دادن هم داریم و این منطقی برای طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها است که دولت رسماً اعلام می‌کند من می‌توانم امتیاز بیشتر به شما بدهم. وی با بیان اینکه ادبیات براندازی و سرنگونی توسط مقامات آمریکایی‌ ارائه می‌شود، اظهار داشت: از این رو تفکر منطقی این است که فشار را افزایش می‌دهند، دشمنی براندازانه که صحبت‌های رهبری هم بود اینجا سندیت پیدا می‌کند؛ اگر جمهوری اسلامی در یکی دو سال آینده سرنگون شد مسئله حل شده و اگر هم سرنگون نشد ایران پای میز مذاکره می‌آید و امتیاز بیشتر با توجه به ضعفی که وجود دارد می‌توان گرفت.
ایزدی افزود: پس طرف مقابل از خودش یک منطقی دارد؛ منطق خروج این بود که آمریکا از برجام خارج شود و ایران می‌ماند و توافق بهتری حاصل می‌شود، اینکه ایران می‌ماند را هم مقامات دولتی ما گفتند، اینکه دادن امتیاز بیشتر قابلیتش وجود دارد را هم باز مقامات دولت گفتند. کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: هم در زمان مذاکرات و هم بعد از مذاکرات و در دوره ترامپ ما دو ‌اشتباه راهبردی داشتیم که نیاز هست این‌اشتباهات با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد اصلاح شود؛ اینکه دولت ادبیات خودش را نتواند کنترل کند در برابر طرف مقابل و‌اشتباهات این چنینی داشته باشد به نفع منافع ملی کشور نیست.