kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
وزیر خارجه آمریکا:

ایران باید نرمال رفتار کند!

در حالی که کمتر از یک هفته از تعیین ۱۲ شرط و شروط وزیر خارجه آمریکا برای ایران می‌گذرد، او حالا گفته که واشنگتن به دنبال ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.




به گزارش فارس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتر نوشت:«استراتژی ما در قبال ایران، ایجاد یک اجماع جهانی است که در آن فقط از رژیم ایران خواسته شود مانند آنچه که ما از تک تک دیگر کشورها می‌خواهیم، مانند یک ملت عادی و نرمال رفتار کند».
گفتنی است پیش از این یکی از اندیشکده‌های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما »- رئیس‌جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال سازی ایران» را پیشنهاد کرد.براساس این پروژه آمریکا می‌بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند.
اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که  مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی.
در حقیقت برجام نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم‌ها، بلکه نقشه راهی برای نرمال سازی ایران است. به همین دلیل است که تاکنون تقریبا و تحقیقا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین 95- در نشست امنیت هسته‌ای گفته بود:«ایران تا کنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیز نخواهد کرد.وقتی آنها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند».
همراهی اروپا با آمریکا
«جاکیچ کژاپوتویژ» وزیر خارجه لهستان با حمایت از ادعاهای آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد اتحادیه اروپا باید در مذاکراتی که برای حفظ برجام انجام می‌دهد، دلایل واشنگتن را درنظرگرفته و با آن بیشتر همراهی کند.