kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
پس از ساخت توسط مهندسان ایرانی

نخستین سکوی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نصب شد

مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: نخستین سکوی دریایی این طرح جمعه شب با ثبت رکورد کمتر از 2 ساعت از زمان بلند کردن سکو توسط متخصصان ایرانی در موقعیت استقرار پایه‌های سکوی فاز 22 این طرح در خلیج‌فارس نصب شد.




فرهاد ایزدجو افزود: با اتمام عملیات حفاری در دریا و آماده‌سازی سکوی 22، مراحل نصب این سازه 2 هزارو 300 تنی توسط شناور نصاب 5000 HL انجام شد و پیش‌بینی می‌شود با راندن لوله‌های CRA و تکمیل عملیات هوک آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها) و راه‌اندازی توسط تیم‌های فنی ویژه، تا پایان آبان ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.
وی اضافه کرد: سکوی فاز 22، نخستین عرشه فراساحلی از میان 10 سکویی است که در قرارداد همکاری مشترک شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، پس از پایان کار ساخت و پیش راه‌اندازی در یارد این شرکت، با استفاده از جرثقیل بارج 5000 تنی HL روی شناور 124 FLB  بارگیری و بعد از عملیات مهاربندی و حمل، در موقعیت دریایی فاز ٢٢ نصب شد.
ایزدجو با اشاره به اینکه این سکو، نخستین سکوی تولیدی و انتقال مواد هیدروکربوری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی است که نصب شده است اضافه کرد: با نصب و بهره‌برداری از این سکو، روزانه 500 میلیون فوت مکعب گازشیرین (14/2 میلیون متر مکعب) معادل یک دوم یک فاز استاندارد گازی پارس جنوبی به توان تولید گاز کشور افزوده خواهد شد. وی افزود: تمامی مراحل مهندسی، ساخت و اجرای عملیات این سکو توسط شرکت‌های ایرانی انجام گرفته و بخش عمده‌ای از کالاها و تجهیزات مورد نیاز این سازه از منابع تولید‌کننده داخلی سفارش گذاری و تامین شده است.