kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
20 سال حبس در انتظار بازداشت‌شدگان

دستگیری و سرکوب گسترده مخالفان اصلاحات بن‌سلمان در عربستان

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد، ولیعهد سعودی با صدور فرمان دستگیری افرادی که ظاهرا دیدگاه مشترکی با وی دارند، دروغین بودن اصلاحات در عربستان را اثبات کرد. شبکه الجزیره نیز اصلاحات عربستان را یک توهم دانست.




اصلاحات ماه‌های گذشته در عربستان باعث شده بود تا برخی رسانه‌ها از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان معمار عربستان مدرن یاد کنند. اما گذشت زمان باعث شده است که چهره واقعی این اصلاحات بر ملا شود. مرکز حقوق بشر شورای همکاری خلیج‌فارس اخیرا اعلام کرد که مقامات امنیتی عربستان ۱۲ فعال اجتماعی از جمله 7 زن را دستگیر کرده است. برخی از این زنان به جرم تلاش برای آزاد شدن رانندگی زنان بازداشت شده‌اند؛ همان وعده‌ای که بن سلمان به زنان عربستان داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سی ان ان در گزارشی اعلام کرد، دستگیری و سرکوب اخیر فعالان حقوق زنان در عربستان ادعای جنجال برانگیز محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای ایجاد اصلاحات را زیر سؤال برده است. بر اساس اعلام گروه‌های حقوق بشری دستکم 11 فعال حقوق زنان در هفته‌های اخیر در عربستان دستگیر و بازداشت شدند. بیم آن می‌رود که این افراد با برچسب اتهامات تروریستی به 20 سال حبس از سوی عربستان محکوم شوند.  خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد بازداشت شدگان پیش از دستگیری تحت نظارت دستگاه امنیتی وابسته به محمد بن سلمان، که در سال 2017 تاسیس شد، قرار داشتند. در حالی که خبر دستگیری این فعالان حقوق زنان در رسانه‌های عربستانی مورد تمجید قرار گرفت، اکثر کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری که بسیاری از آنها نیز با دولت سعودی روابط دوستانه دارند، اعلام کردند این بازداشت‌ها به هیچ وجه قابل دفاع نیست. رسانه‌های سعودی افراد بازداشت شده را «خائن» نامیدند و آنها را «ناقض اتحاد ملی» دانستند.
طبق گزارش سی ان ان یکی از فعالان حقوق بشر در عربستان که پیش از این از برنامه‌های بلندپروازانه محمد بن ‌سلمان برای ایجاد اصلاحات حمایت می‌کرد، گفت، در هفته‌های اخیر واقعیت برنامه‌های ولیعهد سعودی بر او آشکار شده است و دیگر قصد بازگشت به این کشور را برای پیشبرد برنامه‌های دفاع از حقوق بشر ندارد. بسیاری دیگر از طرفداران برنامه‌های اصلاحاتی محمد بن سلمان نیز به شدت مخالفت خود را با سرکوب فعالان حقوق بشر اعلام کردند. در ادامه این مطلب آمده است: «این دستگیری‌ها پس از سفرهای اروپایی و آمریکایی محمد بن سلمان و نمایش ژست اصلاح‌طلبی و مدرن گرایی وی و همچنین در آستانه لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان در 24 ژوئن(3تیرماه) صورت گرفت. بسیاری از افراد دستگیر شده همان افرادی هستند که بارها اعتراض خود را نسبت به قانونی که زنان را از رانندگی کردن منع می‌کند، اعلام کرده بودند. همین امر این پرسش را در ذهن کارشناسان مطرح می‌کند که چرا ولیعهد جوان سعودی که دم از آزادی و اصلاحات می‌زد، افرادی را دستگیر می‌کند که ظاهرا دیدگاه مشترکی با وی دارند.»برخی کارشناسان نیز معتقدند محمد بن سلمان با دستگیری فعالان حقوق بشر می‌خواهد این باور را القاء کند که در حکومت آل‌سعود با اعتراض و پویش‌های اجتماعی نمی‌توان به تغییر رسید و اصلاحاتی که در دست انجام است تنها خواسته خودِ دولت سعودی بوده است. در حال حاضر، گروه‌های حقوق بشری بیش از هر چیز نگران وضع فعالان دستگیر شده هستند. این گروه‌ها منتقد جدی اتهامات وارده به افراد بازداشت شده، یعنی نقض اتحاد ملی، هستند. این اتهامات، افراد بازداشت شده را با حکم احتمالی 3 تا 20 سال حبس مواجه خواهد کرد.
شبکه الجزیره نیز با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد دستگیری و بازداشت اخیر فعالان حقوق بشر نشان داد با وجود ژست اصلاح‌طلبی شاهزاده سعودی، عربستان همچنان روال سابق خود را در پیش گرفته است و در واقع، اصلاحات توهمی بیش نیست. طبق این گزارش، در واقع عربستان به شرکت‌های مستقر در آمریکا میلیون‌ها دلار پول می‌پردازد تا وجهه این کشور را در رسانه‌ها ترمیم کنند؛ اما دستگیری فعالان حقوق بشر در عربستان پشت پرده ژست اصلاحات در این کشور را نمایان می‌کند.
از سوی دیگر «سایمون هندرسون» پژوهشگر و تحلیلگر مشهور اندیشکده واشنگتن اعلام کرد، سعودی‌ها محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را شبیه صدام دیکتاتور پیشین عراق می‌دانند و نگران عواقب زمامداری او هستند. هندرسون در این گزارش به گوشه‌ای از تغییرات پرشتاب حاصل‌ شده در عربستان به‌دست محمد بن سلمان ‌اشاره کرد و افزود: «بعد از این مرحله، همه چیز فروپاشید زیرا گزارش‌ها حاکی است که فعالان زنی که برای اجرای تغییر در سیاست در عربستان فشار آوردند، اخیراً بازداشت و زندانی شدند.» هندرسون سپس این سؤال را مطرح می‌کند که «چه‌اتفاقی در عربستان روی داده است؟» او سپس خود به این سؤال این‌گونه پاسخ می‌دهد که «چه‌بسا بن‌سلمان می‌خواهد هرگونه اعتراضات مردمی که برای تغییرات اجتماعی یا سیاسی بیشتر تلاش می‌کند، خنثی کند.» هندرسون افزود، این درحالی است که یک مسئول آمریکایی به من گفت که بازداشت‌ها بیانگر روش شخصی بن‌سلمان است؛ حتی اگر به‌طور علنی با نام او پیوند نخورده باشد. این پژوهشگر اندیشکده واشنگتن می‌گوید: «در عربستان گاهی محمد بن سلمان را به صدام تشبیه می‌کنند. اکثر سعودی‌ها به صدام «خوب» ‌اشاره می‌کنند که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور نیروی محرک مدرن کردن کشورش در دهه هفتاد قرن گذشته بود اما در مرحله بعدی یعنی در دهه 80 و 90 قرن گذشته نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد. من با سعودی‌هایی که در هراس از تغییر رفتار محمد بن سلمان به‌صورت مشابه (نظیر تغییر رفتار صدام) هستند، صحبت کردم.»