kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

کوتاه از سراسر جهان


 
  ترکیه
دویچه‌وله: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به کاهش ارزش پول ملی این کشور گفت: برادران من که دلار و یورو در زیر بالشت‌های خود نگه داشته اید، بروید و این ارزها را به پول ملی (لیر)
تبدیل کنید.
 اردوغان که این صحبت‌ها را در شهر ارزروم ترکیه به زبان می‌آورد همچنین به مردم وعده داد که با همراهی آنها، این بازی (کاهش ارزش پول ملی ترکیه) را خنثی خواهد کرد. استفاده اردوغان از کلمه «بازی»، از آن جهت است که به اعتقاد مقامات، مخالفین اردوغان در تلاش هستند با سفته‌بازی، ارزش لیر را کاهش دهند تا او در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده میلادی شکست بخورد.
انگلیس
گاردین: تحقیقات اداره خبرنگاری تحقیقی (بی آی جی) نشان می‌دهد مرگ صدها نفر از بی‌خانمان‌های آسیب‌پذیر در انگلیس و جزایر ولز بدون رسیدگی و تشکیل پرونده رها می‌شود. براساس داده‌های جمع‌آوری شده، از سال 2013 تا کنون نزدیک به 300 بی‌خانمان فوت کرده‌اند. از میان این 300 نفر، 102 تن در بازه زمانی اکتبر سال گذشته به بعد مرده‌اند که به طور متوسط هر هفته، سه نفر را شامل می‌شود.
 کارشناسان هشدار داده‌اند که مقامات نمی‌توانند اقدامی برای جلوگیری از وقوع مرگ‌های آتی افراد بی‌خانمان انجام دهند.
افغانستان
خبرگزاری صداوسيما: حمله انتحاری روز گذشته  در استان «هلمند» افغانستان، شش کشته وزخمی برجای گذاشت.« عمر زواک»  سخنگوی استانداری هلمند گفت: در شهرستان « نادعلی » استان هلمند یک عامل انتحاری خودروی بمب‌گذاری شده خودرا در برابر کاروان نیروهای ارتش منفجر کرد. وی افزود: دراین انفجار دو سرباز افغان کشته و چهارنفر دیگر زخمی شدند. هنوز فرد یاگروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
نیکاراگوئه
ایسنا: در تازه‌ترین تظاهرات شهروندان نیکاراگوئه علیه رئیس‌جمهور این کشور و معاونش، 8 تن کشته شدند. کمیسیون حقوق بشر کشورهای آمریکایی تخمین زده است که از آغاز این اعتراضات(28 فروردین) تا ۲۴ مه(5 خرداد)، در مجموع ۷۹ تن کشته و بیش از ۸۰۰ نفر دیگر در جریان تظاهرات ضددولتی زخمی شده‌اند. معترضان ناامیدی خود را از فساد، سیستم انتخاباتی کشور و تسلط رئیس‌جمهور بر کنگره، دادگاه‌ها، ارتش و کادر انتخاباتی ابراز کرده‌اند.آنها با مسدود کردن بزرگراه‌ها، نسبت به سبک حکومتی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه معترض هستند و حکومت وی را استبدادی می‌دانند.
آمریکا
تسنیم: «وولفگانگ ایشینگر»، رئیس‌کنفرانس امنیتی مونیخ در مصاحبه‌ای با نشریه «بیلد» آلمان به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل رد دیدار با رهبر کره شمالی، شدیدا مورد انتقاد قرار داده و گفته است که ترامپ باید «قهرمان ایجاد اختلال و نابودی» نامیده ‌شود.
نیجریه
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین: رئیس‌جمهور نیجریه تصمیم به لغو قرارداد تسلیحاتی 200 میلیون دلاری کشورش با رژیم صهیونیستی گرفت که ظاهرا به خاطر شبهات مطرح شده درباره رد و بدل شدن رشوه میان مسئولان دو طرف بوده است. منابع صهیونیست در قدس ‌اشغالی فاش کردند که «محمد بو هاری» پس از اطلاع از رد و بدل شدن رشوه میان مسئولان نیجریه و مسئولان رژیم صهیونیستی در شرکت «اسبانوت»، قرارداد تسلیحاتی میان دو طرف به ارزش 195 میلیون دلار را لغو کرد. قرار بود رژیم صهیونیستی در قالب این قرارداد تسلیحاتی، 3 فروند هواپیما، همین تعداد بالگرد، یک کشتی جنگی، دو قایق جنگی و تعدادی تجهیزات نظامی دریایی به نیجریه تحویل دهد.