kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱
با حضور وزیر نیرو

عملیات ساخت سد خائیز در بوشهر آغاز شد




با حضور وزیر نیرو در آئینی عملیات ساخت سد خاکی خائیز در شهرستان تنگستان استان بوشهر آغاز شد.
وزیر نیرو در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این سد خاکی با حجم 16 میلیون مترمکعب برای تامین بخشی از حقابه نخیلات منطقه و بهبود وضعیت کشاورزی در شهرستان تنگستان با 620میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود که 3/5 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود و تلاش می‌شود در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.
رضا اردکانیان افزود: همچنین عملیات اجرایی سد خاکی بتنی دشت پلنگ با حجم مخزن 150میلیون مترمکعب با هدف تامین بخشی از آب شهرستان دشتی و سایر شهرستانهای جنوبی و آب مورد نیاز صنعت استان پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد.
وی یادآورشد: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این سد خاکی بتنی 2 هزار و 400 میلیارد ریال است که ازطریق فاینانس خارجی از کشور چین تامین مالی می‌شود و مدت زمان اتمام آن 48 ماه پیش‌بینی شده است و وزارت نیرو باید 15 درصد سهم آورده داخلی آن را تامین کند.
وزیر نیرو ادامه داد: در این سفر عملیات اجرایی خط آبرسانی سد باغان به شهرستان جم با ظرفیت انتقال هشت میلیون مترمکعب آب در سال با خط لوله تامین آب آشامیدنی با طول 27 کیلومتر برای شهرهای ریز و انارستان و روستاهای منطقه آغاز شد.
وزیر نیرو گفت: این طرح با 600 میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.
سد باهوش وخائیز در سفر استانی 93 رئیس‌جمهوری به بوشهر مصوب شد که از محل اعتبارات استانی اعتبار لازم برای اجرای این سد  تامین شده است. سد خائیز بزرگ‌ترین پروژه تنگستان است.
در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به بوشهر 150 میلیارد ریال اعتبار به پروژه سد خائیز مصوب شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه 9 هزار میلیارد ریال اعتبار در چهار طرح حوزه آب استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود گفت: در ارتباط با شیرین کردن آب نیز نیازمند یک سری تغییرات قانون بودجه هستیم تا اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.
اردکانیان در نشست بررسی مشکلات صنعت آب و برق استان بوشهر افزود: این طرح‌ها شامل سدهای خائیز، دشت پلنگ و دالکی و شبکه انتقال آب از سد باغان به جم است که سد دالکی در دست ساخت است و عملیات اجرایی مابقی طرح‌ها پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد.
وی بدون ‌اشاره به متوسط هدررفت آب کشور ادامه داد: میزان هدررفت آب در استان بوشهر 15 درصد فراتر از میانگین کشوری است.
وزیر نیرو در ارتباط با تملک شدن اراضی بستر رودخانه مند شهرستان دشتی نیز اضافه کرد : باید در قالب یک دستورالعمل بررسی مجدد صورت گیرد تا حقی از اراضی مسکونی و کشاورزی مردم حاشیه این رودخانه تضییع نشود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: از چهار سد کشور که اعتبار آن از محل فاینانس تامین می‌شود 2 سد متعلق به استان بوشهر است.
محمد حاج‌رسولیها افزود: در طرح‌های کنونی حوزه آب کشور میزان میانگین اعتبارات تخصیصی 65 درصد است که این شاخص برای استان بوشهرتا سقف 75 درصد حاصل شده است.