معطلی کامیونهای حامل قیر در گمرک تبریز
کامیونهای تانکردار حامل قیر به دلیل بروز مشکلات اداری بالادستی در گمرک تبریز معطل ماندهاند.
تعدادی از کامیونداران نسبت به این معطلی اعتراض کرده و اظهار داشتند این معطلی برای ما هزینه زیادی دارد.
به گفته آنان، عوامل گمرک تبریز در شرایطی که اظهار و مجوز سفر کامیونهای تانکردار حامل قیر نیز صادر شده است، اقدام به فک پلمب تانکرها و ارجاع کامیونها به کارخانههای قیر میکنند.
آنان مدعی هستند که هیچ کس پاسخگوی سؤالاتشان نیست و این در حالی است که به گفته آنان معطلی هر دستگاه کامیون روزانه 70 میلیون ریال ضرر مالی دارد.
مدیرکل گمرک تبریز در مورد این مشکل اظهار داشت: بر اساس یکی از مصوبات جلسه نهم اردیبهشت هیئت دولت، صادرات قیر منوط به اخذ مجوز از وزارت نفت شده است.
علیاصغر عباسزاده افزود: بر این اساس با تصویب دولت، صادرات هرگونه قیر (به جز قیر معدنی و قیر صادراتی از محل ورود موقت) از تاریخ ابلاغ این مصوبه و با رعایت سایر مقررات، به موافقت وزارت نفت مشروط شده است.
وی گفت: بر اساس این مصوبه، گمرک ایران در بیست و سوم اردیبهشتماه سال جاری، گمرکات اجرایی را ملزوم به رعایت مصوبه یاد شده جهت صدور اجازه صادرات قیر کرد.
عباسزاده با بیان اینکه تولید و فروش قیر زیر نظر شرکت نفت است، گفت: شرکت نفت باید این موضوع را مدیریت کند.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه آذربایجان شرقی نیز گفت: مدیریت توزیع قیر، روغن و حلالهای نفتی از دست شرکت نفت خارج شده و توسط بخش خصوصی انجام میشود.
ابوالفضل روح اللهی اضافه کرد: خرید و فروش این فرآورده نفتی هم از طریق بورس انجام میشود.
صادرات قیر درحالی منوط به اخذ مجوز از وزارت نفت شده است که عدم آماده بودن ساز و کار ارائه مجوز در این وزارتخانه، صادرکنندگان قیر را با مشکل مواجه کرده است.
به نظر میرسد هنوز هیچ راهکار قانونی و روند مشخصی برای کسب مجوز مربوطه از سوی وزارت نفت تعیین و اعلام نشده است و متولی آن مشخص نیست و محمولههای قیر در مبادی خروجی کشور معطل مانده است.