یک کارگردان:
تحویل خانه سینما به متخلفین عامل اختلافات کانون کارگردانان است (اخبار ادبی و هنری)
یک کارگردان سینما معتقد است: بازگشایی عجولانه و بدون برنامه خانه سینما و تحویل آن به متخلفین از سوی دولت، عامل تنش در تشکلهایی چون «کانون کارگردانان» است.
سیدمسعود اطیابی، کارگردان و تهیهکننده سینما در گفتوگو با کیهان گفت: متأسفانه در خانه سینما، 50 نفر حاکمیت دارند که منافع فردی آنها اجازه نمیدهد پیگیر منافع جمعی باشند. آنها همیشه با ایجاد توهم توطئه و طرح این شایعه که عدهای قرار است به خانه سینما حمله کنند و آنجا را به تصرف خود درآورند، از فعالیت جدی برای پیگیری حقوق اهالی این تشکیلات خودداری کردهاند.
کارگردان فیلم «خاک و مرجان» درباره اختلافات و تنشهای به وجود آمده در کانون کارگردانان خانه سینما گفت: عامل اصلی مشکل کنونی کانون کارگردانها، عملکرد دولت است. من به هیچ وجه مدافع عملکرد مدیریت سینمایی دولت سابق نبوده و نیستم، اما اقدامات دولت جدید نیز نه تنها به بهتر شدن تشکیلات صنفی سینمای ایران کمکی نکرده که به اختلافات دامن زده است. اگر دولت جدید به جای بازگشایی نمادین خانه سینما، ترتیبی اتخاذ میکرد تا خانه سینما توسط اکثریت اعضای آن و به صورت واقعی بازگشایی میشد و با درایت و تدبیر، اقدام به باز راهاندازی تشکلهای صنفی کرده و مسیر ثبت قانونی اصناف را هموار میکرد، این اختلافات پیش نمیآمد و کارگردانهای سینمای ایران میتوانستند با هم متحد شوند.
رئیس سابق انجمن مدیران تولید، تصریح کرد: این مشکلات تنها به کانون کارگردانها محدود نمیشود، بلکه سایر تشکلهای خانه سینما، مثل انجمن منتقدان، انجمن فیلمنامهنویسان، انجمن مدیران تولید و ... نیز درگیر اختلافات هستند. وی افزود: همانطور که تعطیل کردن خانه سینما یک اشتباه دولت سابق بود، بازگشایی عجولانه و بیبرنامه خانه سینما و آن را در اختیار متخلفین قرار دادن هم یک اشتباه بزرگ دولت فعلی بود. چون درواقع، خانه سینما برای اهالی سینما به هیچ وجه بازگشایی نشده است و اگر نخواهیم بگوییم به سرقت رفته است، میتوانیم بگوییم به سود یک عده مصادره شده است.این کارگردان ادامه داد: ما با برگزاری جشن مشکلی نداریم، اما قانون به دولت اجازه نمیدهد که به هر گروهی کمک شود مگر آنکه آن گروه، دارای وجاهت قانونی باشد. الان کارگردانهای سینما نزدیک به 400 نفر هستند، اما فاقد یک صنف متحدند. فقط حدود نیمی از کارگردانها عضو کانون کارگردانها هستند و این تعداد نیز همه با هم اختلاف دارند. بیش از یک سوم کارگردانها نیز اصلا عضو این تشکل نیستند.
اطیابی در پاسخ به این پرسش که چرا کانون کارگردانها هیچ منفعتی برای سینمای ایران ندارد توضیح داد: دلیلش واضح است. چون هیچگونه فعالیت صنفی در این کانون و سایر تشکلهای وابسته به خانه سینما صورت نمیگیرد که بخواهد خروجی خاصی داشته باشد.
کارگردان فیلم «خاک و مرجان» درباره اختلافات و تنشهای به وجود آمده در کانون کارگردانان خانه سینما گفت: عامل اصلی مشکل کنونی کانون کارگردانها، عملکرد دولت است. من به هیچ وجه مدافع عملکرد مدیریت سینمایی دولت سابق نبوده و نیستم، اما اقدامات دولت جدید نیز نه تنها به بهتر شدن تشکیلات صنفی سینمای ایران کمکی نکرده که به اختلافات دامن زده است. اگر دولت جدید به جای بازگشایی نمادین خانه سینما، ترتیبی اتخاذ میکرد تا خانه سینما توسط اکثریت اعضای آن و به صورت واقعی بازگشایی میشد و با درایت و تدبیر، اقدام به باز راهاندازی تشکلهای صنفی کرده و مسیر ثبت قانونی اصناف را هموار میکرد، این اختلافات پیش نمیآمد و کارگردانهای سینمای ایران میتوانستند با هم متحد شوند.
رئیس سابق انجمن مدیران تولید، تصریح کرد: این مشکلات تنها به کانون کارگردانها محدود نمیشود، بلکه سایر تشکلهای خانه سینما، مثل انجمن منتقدان، انجمن فیلمنامهنویسان، انجمن مدیران تولید و ... نیز درگیر اختلافات هستند. وی افزود: همانطور که تعطیل کردن خانه سینما یک اشتباه دولت سابق بود، بازگشایی عجولانه و بیبرنامه خانه سینما و آن را در اختیار متخلفین قرار دادن هم یک اشتباه بزرگ دولت فعلی بود. چون درواقع، خانه سینما برای اهالی سینما به هیچ وجه بازگشایی نشده است و اگر نخواهیم بگوییم به سرقت رفته است، میتوانیم بگوییم به سود یک عده مصادره شده است.این کارگردان ادامه داد: ما با برگزاری جشن مشکلی نداریم، اما قانون به دولت اجازه نمیدهد که به هر گروهی کمک شود مگر آنکه آن گروه، دارای وجاهت قانونی باشد. الان کارگردانهای سینما نزدیک به 400 نفر هستند، اما فاقد یک صنف متحدند. فقط حدود نیمی از کارگردانها عضو کانون کارگردانها هستند و این تعداد نیز همه با هم اختلاف دارند. بیش از یک سوم کارگردانها نیز اصلا عضو این تشکل نیستند.
اطیابی در پاسخ به این پرسش که چرا کانون کارگردانها هیچ منفعتی برای سینمای ایران ندارد توضیح داد: دلیلش واضح است. چون هیچگونه فعالیت صنفی در این کانون و سایر تشکلهای وابسته به خانه سینما صورت نمیگیرد که بخواهد خروجی خاصی داشته باشد.