kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد

توزیع ۷۰ هزار تن برنج و شکر برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن شکر، 10 هزار تن روغن خام و 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، یزدان سیف صبح دیروزدریک نشست خبری در مورد خرید تضمینی گندم در سال جدید گفت: تا 14 اردیبهشت 928 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته‌ایم که سال 96 در همین زمان 663 هزار تن تحویل گرفته شده بود.
وی به این نکته هم‌اشاره کرد که امسال خرید گندم صرفا از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده و کشاورزانی که اطلاعاتشان مشکل داشته باشد، عملا امکان انتقال وجه برای آنها فراهم نیست.
سیف در مورد توزیع اقلام مربوط به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان هم گفت: برای تثبیت بازار با هماهنگی انجمن‌های صنفی و صنایع کشور اعم از روغن نباتی، شکر و ماکارونی تلاش کرده‌ایم که بازار کم تنش و بی‌تنشی را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های کارگری توزیع می‌شود که قیمت هر کیلوگرم برنج 1121 هندی به صورت عمده برای تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 5200 تومان و برای مصرف‌کنندگان 5500 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج درجه دو هندی PR11 درب انبار عمده‌فروشی 2300 تومان و برای مصرف‌کننده 2600 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. برنج تایلندی شمالی هم تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 3600 تومان و برای مصرف‌کننده هر کیلوگرم 3900 تومان خواهد بود.
سیف از تخفیف 10 درصدی برای روغن‌نباتی توزیعی در فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد و گفت: شکر هم 20 هزار تن برای صنایع از جمله شیرینی،‌ شکلات به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد و 10 هزار تن به صورت بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین به خرید تضمینی دانه‌های روغنی‌اشاره کرد و گفت: تا 14 اردیبهشت نزدیک به 48 هزار تن دانه کلزا خریداری شده که این رقم سال گذشته 19 هزار تن بود ارزش این میزان کلزا 140 میلیارد تومان برآورد شده که 50 درصد پرداخت اول آن تا پایان همین هفته پرداخت می‌شود.
سیف همچنین با اشاره به اینکه علی‌رغم ممنوعیت‌ها 67 هزار تن گندم دروم وارد کشور شده بود تصریح کرد: از اردیبهشت امسال واردات هر نوع گندم ممنوع شده است و کشاورزان هم هیچ نگرانی درمورد خرید تضمینی گندم نداشته باشند، چرا که هر تغییری هم قرار باشد در این زمینه رخ دهد در حوزه بازرگانی گندم است که روش سازوکارها و روش خرید ممکن است تغییر کند.وی پیش‌بینی کرد در سال جاری با شرایط موجود 10/5 میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین درمورد پرداخت مطالبات چغندرکاران هم گفت: 15 درصد مطالبات به ارزش 500 میلیارد تومان هنوز باقی مانده که تا آخر اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود.
وی در پاسخ به این موضوع که برخی معتقدند کیفیت آرد و گندم ما چندان مطلوب نیست، با رد این موضوع گفت: ما اعتقاد داریم، کیفیت گندم ما بالا است، چرا که طبق آمار مرکز پژوهش غلات و همچنین طبق میانگین 5 ساله گذشته 65 درصد گندم تولیدی در کشور درجه یک محسوب می‌شود و چه از لحاظ گلوتن و چه از لحاظ پروتئین در وضعیت خوبی قرار دارد.