کد خبر: ۱۳۱۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
از سوی برخی کارخانه‌ها صورت گرفت

کم‌فروشی و افزایش خودسرانه قیمت لبنیات ‌طی‌ چند روز اخیر

طی یک هفته اخیر، چند برند لبنی علاوه‌بر کم فروشی، قیمت شیر، ماست و پنیر خود را بدون مجوز سازمان حمایت ۱۰ درصد افزایش داده‌اند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس از سطح شهر حاکی از آن است که برخی برندهای لبنی ازجمله برند «چ» و «د» 10 درصد قیمت شیر و سایر محصولات لبنی خود را افزایش داده‌اند، به طوری که قیمت شیر کم‌چرب در برند د از 2500 به 2700 تومان و شیر پرچرب از 2700 به 2850 تومان افزایش یافته است. همچنین شیر کم‌چرب برند «چ» از 2700 به سه هزار تومان رسیده است.
برومند صاحب یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر در مورد وضعیت تغییر قیمت محصولات لبنیات طی یکی دو هفته اخیر گفت: بسته‌های 12 عددی شیر فرادما که داخل محتویات بطری معلوم نیست، با دو بطری خالی به سوپرمارکت‌ها تحویل داده می‌شود و پس از آنکه می‌خواهیم بسته‌بندی را در یخچال بچینیم متوجه می‌شویم از 12 عدد دو بطری خالی است و وقتی به شرکت فروشنده اعتراض می‌کنیم زیر بار نمی‌روند و کار به جایی رسیده است که بسته‌های شیر فرادما را روی ترازو وزن می‌کنیم تا بطری‌های خالی مشخص شوند.
او همچنین با تأیید این موضوع که اکثر برندهای لبنی از هفته گذشته تاکنون قیمت محصولات خود را 10 درصد افزایش داده‌اند، خاطرنشان می‌کند: قیمت شیر کم‌چرب را از 2700 تومان به سه هزار تومان و برخی برندها از 2700 به 2850 تومان افزایش داده‌اند.
اما این تمام ماجرا نیست، نکته جالب‌تری که نگرانی از آن را به دنبال دارد، این است که برخی برندهای دولتی که فشار بیشتری در افزایش ندادن قیمت را باید تحمل کنند نیز روبه روش‌های دیگری برای کاهش قیمت تمام‌شده از جمله کم‌فروشی آورده‌اند.
به شهادت یکی از فروشندگان لبنی بسیاری از برندها یا از وزن محصول خود در پنیر یا ماست کم کرده‌اند که گاهی آن را هم روی بسته‌بندی درج نمی‌کنند یا وقتی بسته‌بندی را باز می‌کنیم، بخش بیشتری از آن آب است و تا می‌توانند این‌گونه قیمت‌ها را سرشکن می‌کنند.
او به این نکته ‌اشاره می‌کند که کیفیت برخی محصولات مثل شیر و ماست مثل سابق نیست و مشتریان ترجیح می‌دهند لبنیات سنتی خریداری کنند.
پیام محبی رئیس ‌جامعه دامپزشکان نسبت به کیفیت و سلامت محصولات لبنی سنتی هشدار داده و در جمع خبرنگاران گفته بود: شیرهای برگشتی از کارخانه‌ها که بار میکروبی بالایی دارند، روانه کارگاه‌های لبنیات سنتی می‌شود که می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.
تمام این مسائل در حالی است که رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی نیز گفته بود که دو سال است، می‌خواهند افزایش قیمت لبنیات را پس از انجام کارشناسی، اعلام کنند، اما هنوز خبری نیست و با افزایش نرخ دلار، نرخ نهاده، هزینه‌های سربار و دستمزد کارگران به نظر می‌رسد که کارخانجات لبنی کم‌کم روبه افزایش خودسرانه قیمت لبنیات بیاورند.