سینماگران ما چون کمدی را نمیشناسند به شوخیهای غیراخلاقی رو آوردهاند(اخبار ادبی و هنری)
یک کارگردان، بیسوادی فیلمسازها را عامل گسترش ابتذال در سینما دانست.
سید ضیاءالدین دری، کارگردان «کیف انگلیسی» در بخشهایی از گفت وگو با جوان اظهار داشت: در مقطعي از تاريخ سينماي ايران و در اواخر رژيم پهلوي نوعي از كمدي كه مخلوطي از لودگي و موقعيتهاي اروتيك بود، رواج پيدا كرد. همان روند فيلمفارسيسازيها به سينماي ايران لطمه زد و آن را تا مرز ورشكستگي برد.
وی افزود: نكتهاي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه سرگرمي را در سينما نبايد دست كم گرفت ولي برخي آثار به خنده اصالت ميدهند نه به هنر و فرهنگ و اين است كه كارها را سخيف و مبتذل ميكند. واقعيت اين است كه سينماگر يا فيلمساز ما براي ارتقاي كار خود درست آموزش نديده است. وقتي اسلوب و سبك را نميشناسد و فقط روحوضي را ميداند نتيجه كارش هم از يك حدي فراتر نميرود. فضاي مديريت سينما و رسانه از او بيلي وايلدر نميخواهد.واقعيت اين است كه كمدي يكي از جديترين و بااهميتترين ژانرها در سينماست، چون سینماگر ما نميشناسد صرفاً به شوخيهاي اروتيك و پايينتنهاي اشاره ميكند.
دری تصریح کرد: معتقدم تا سينماي ايران ارزش متن و فيلمنامه را درك نكند و در كنار سلبريتيپروري به تربيت نويسندههاي خوب مبادرت نورزد، وضع همين است كه هست، البته اين تغيير به نفع فرهنگ و هنر نياز به سياستگذاري دارد و شما الان مشاهده ميكنيد كه در اين زمينه نه تنها سياستگذاري نميشود بلكه اساساً فهم درستي هم از ريشهها و معضلات سينما مشاهده نميشود.