kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
نامه 26 مقام صهیونیست به ترامپ

برجام امنیت اسرائیل را تأمین کرده است از آن خارج نشوید

۲۶ مقام نظامی بلندپایه سابق رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای از آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آن کشور خواستند در توافق هسته‌ای با ایران بماند. در این بیانیه تاکید شده است که برجام امنیت اسرائیل را تامین کرده است و رئیس‌جمهوری آمریکا نباید این مسئله را اندک بشمرد.
سرویس سیاسی-

پایگاه اینترنتی جی استریت نوشت ۲۶ مقام نظامی بلندپایه سابق (رژیم صهیونیستی) اسرائیل در بیانیه‌ای از آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آن کشور خواستند در توافق هسته‌ای با ایران بماند.
بر اساس این گزارش، در این بیانیه ضمن تصریح بر کارایی داشتن توافق هسته‌ای به دونالد ترامپ گفته شده با این توافق اسرائیل امن‌تر شده است و رئیس‌جمهوری آمریکا نباید این مسئله را اندک بشمرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: اجماع در میان سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی در سراسر جهان -از جمله جامعه دفاعی اسرائیل- این است که برجام کارایی لازم را دارد و اگر آمریکا انتخاب کند در این توافق بماند منافع امنیتی اسرائیل تامین خواهد شد و آمریکا باید با همکاری با متحدان و دیگر طرف‌های توافق به سایر اقدامات سیاسی ایران در خاورمیانه بپردازد.
در این بیانیه آمده است: یک دولت و یک رئیس‌جمهور که ادعا می‌کند متحدی قوی برای اسرائیل است، باید این بیانیه را بسیار جدی بگیرد. ما از اعضای کنگره و دیگر‌اشخاص با نفوذ خواهش می‌کنیم استدلال‌های این کهنه‌کاران نظامی اسرائیل را مد نظر داشته باشند و به هر روش ترامپ را متقاعد کنند در برجام بماند زیرا در غیر این‌صورت ممکن است عواقب وخیمی در انتظار امنیت اسرائیل، خاورمیانه و متحدان ما باشد و هنوز برای جلوگیری از این بحران دیر نشده است.
رژیم صهیونیستی، حامی برجام
این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی از برجام حمایت کرده است. مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این بارها و بارها از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کرده‌اند.
برای نمونه «گادی ایزنکوت» رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی-فروردین 97- در مصاحبه با «هاآرتص» گفته بود: «توافق هسته‌ای با ایران با همه نواقصی که دارد، اثربخش بوده و تحقق چشم‌انداز هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال متوقف کرده است.»
ایزنکوت تلویحا نسبت به تبعات احتمالی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. وی درباره محدود کردن برنامه موشکی ایران گفت: فکر می‌کنم اراده بین‌المللی بیشتر بر حل تهدید موشکی ایران است، نه بازگشایی توافق هسته‌ای.
علاوه‌بر این در فروردین 97 چهار نظامی ارشد سابق رژیم صهیونیستی (از جمله دو وزیر جنگ پیشین این رژیم) مخالفت خود را با لغو برجام اعلام کردند. شائول موفاز، بنی گانتز، دن هالوتز و موشه یعلون، در جریان یک پنل برگزار شده در کنفرانس روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، مخالفت خود را با لغو برجام ابراز داشتند. از این چهار نفر، شائول موفاز و موشه یعلون سابقا سمت وزارت جنگ را در فلسطین‌اشغالی برعهده داشته‌اند.
همچنین- تیرماه 96- در دوسالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس‌‌اسبق شین‌بت) در فارن پالیسی نوشت:«برجام برای اسرائیل یک موهبت بود».
«جان کری» وزیر اسبق امور خارجه آمریکا نیز سال 95 در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها - گفت: «هیچ چیز بهتر از توافق هسته‌ای(برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
روزنامه جروزالم‌پست نیز- مهرماه 95- در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور جداگانه دیدار کرد و در این دیدارها تاکید شد که آمریکا در اجرای برجام با اسرائیل هماهنگ است. بسیاری از کار‌شناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.
روسیاهی حامیان برجام
پس از امضای برجام - تیرماه 94- برخی از مقامات ارشد دولت روحانی در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات با اجرای «عملیات روانی علیه منتقدین برای جا انداختن و تحمیل توافقات پرخسارت» مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با آل‌سعود و اسرائیل همنوا شده‌اند! و شعار می‌دادند که «کیهان، اسرائیل، پیوندتان مبارک»! همچنین برخی دولتمردان تاکید داشتند که برجام میان دشمنان ایران تفرقه ایجاد کرده است.
چندی پس از این ادعا - شهریور 94- «عادل الجبیر» وزیر خارجه آل‌سعود اعلام کرد که «ریاض از ضمانت‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (برجام) داده خرسند است».
«ترکی الفیصل» رئیس‌‌اسبق دستگاه اطلاعاتی آل‌سعود نیز در اندیشکده دولت‌های عربی خلیج ‌فارس در واشنگتن ضمن دفاع از برجام گفت:«تصور نمی‌کنم نیازی باشد ترامپ برجام را لغو کند؛ اگر توافق هسته‌ای را لغو کند، پیامدهایی درپی خواهد داشت».
تصویب طرح ضدایرانی
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند را به تصویب رساند.
طرح موسوم به «قانون مسئولیت‌پذیری ایران در زمینه گروگان‌گیری و حقوق بشر» با 410 رأی موافق و تنها 2 رأی مخالف به تصویب قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا رسید.
هدف طرح در نسخه‌ای از متن آنکه روی وب‌سایت کنگره آمریکا قرار گرفته «اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر» عنوان شده است.
این طرح پیشتر در اسفندماه سال گذشته به تصویب کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا رسیده بود و اکنون بایستی برای طی مراحل قانونگذاری و تبدیل شدن به قانون در مجلس سنا هم به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.
طرح شماره 4744 در صورت تبدیل شدن به قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند ظرف حداکثر 270 روز بعد از اجرایی شدن، گزارشی را درباره آن دسته از مقام‌های ارشد حکومت ایران که مرتکب «نقض حقوق بشر» طبق شرایط مطروحه در قانون‌های قبلی آمریکا شده‌اند تهیه کرده و آن را به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند.
بند دیگری از این طرح، ایران را به «گروگان‌گیری» و «بازداشت خودسرانه» شهروندان ایالات متحده متهم کرده و از وزیر خارجه آمریکا خواسته ظرف حداکثر 120 روز بعد از اجرایی شدن، گزارشی شامل راهبرد این کشور برای جلوگیری از اقدام ادعایی مقام‌های ایران در این زمینه‌ها ارائه کند.
طرح شماره 4744 همچنین با تغییر مفاد قوانین قبلی آمریکا از دولت این کشور خواسته علیه‌اشخاص ایرانی که مرتکب «برخی اقدامات خاص» علیه شهروندان آمریکا یا‌اشخاص ایرانی می‌شوند تحریم‌هایی اعمال کند.
اقدامات و افراد قابل تحریم که در این طرح به آنها‌اشاره شده عبارتند از:
- افرادی که در ایران بنا به انگیزه‌های سیاسی دستور ارعاب، آزار، اخاذی، بازداشت یا محاکمه شهروندان ایالات متحده یا ساکنان دائمی این کشور را صادر کنند، سفارش به این کار کنند، بر این فرایندها نظارت کنند و یا در این موارد مباشرت داشته باشند؛
- افرادی که بنا به انگیزه‌های سیاسی دستور ارعاب، آزار، اخاذی، بازداشت یا محاکمه ایرانی‌ها، ساکنان ایران یا افراد دارای اصالت ایرانی در خارج از این کشور را صادر کنند، سفارش به این کار کنند، بر این فرایندها نظارت کنند و یا در این موارد مباشرت داشته باشند؛
برای نفراتی که مطابق ادعاها مرتکب اقدامات فوق‌الذکر تشخیص داده شوند تحریم‌هایی مانند منع صدور روادید برای سفر به آمریکا و مصادره اموال و دارایی‌ها اعمال خواهد شد.
به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران همواره اتهامات کشورهای غربی درباره «نقض حقوق بشر» را رد کرده و درباره استفاده از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه سایر ملت‌ها هشدار داده است.
هشدار به بوئینگ
«پیتر روسکام» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از شرکت «بوئینگ» خواست از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران خودداری کند.
روسکام در گفت‌وگو با واشنگتن‌اگزماینر گفت:وقت آن است که بوئینگ، ایرباس و تمامی شرکت‌های غربی که خواستار ورود به بازار ایران هستند اخلاقی و قاطع عمل کنند و از فروش هواپیما به ایران خودداری کنند.
در روزهای گذشته، دنیس میلینبرگ از مقام‌های شرکت بوئینگ در یک کنفرانس خبری گفت از سیاست دولت آمریکا برای تحویل هواپیمای مسافربری تبعیت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دادستان‌های فدرال آمریکا یک زن اهل ایالت «نیوجرسی» را به عضویت در یک باند بین‌المللی برای انتقال بیش از ۲ میلیارد دلار قطعات هواپیما از ایالات متحده به ایران متهم کرده‌اند.
دادستان‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند «الیاباکوس» ۵۵ ساله با شبکه‌ای همکاری کرده که به طور مخفیانه از شرکت‌های آمریکایی قطعات هواپیما خریداری می‌کرده و از طریق امارات و ترکیه به ایران منتقل می‌کرده است.
همنوایی اروپا با ترامپ
واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک مقام اروپایی که نامش اعلام نشده، گفته که در صورت خروج واشنگتن از برجام، بدون توافق اتحادیه اروپا با خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های اروپایی با ایران تعامل نخواهند کرد.
علاوه‌بر این، «دیوید سالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ از مواضع رئیس‌جمهور فرانسه که خواستار همکاری با دولت آمریکا علیه ایران در زمینه برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران شده بود حمایت کرد.
سالیوان گفت: همان‌طور که می‌دانیم مشکلات دیگری با ایران وجود دارند که ما بسیار تمایل داریم با این دولت (دولت ترامپ) و جامعه بین‌الملل برای مقابله با آنها همکاری کنیم.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه هفته گذشته در موضعی همسو با مقام‌های آمریکایی و اروپایی، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا متهم کرد و گفت ناتو از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران نگران است.
خروج از برجام
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت ترامپ تصمیمی برای خروج از برجام نگرفته است.
متیس افزود: می‌توانم به شما اطمینان دهم که [هنوز] هیچ تصمیمی درباره خروج از برجام اتخاذ نشده است. مباحث میان اعضای تیم امنیت ملی و ما که مسئول مشاوره دادن به رئیس‌جمهور هستیم، همچنان و همین حالا که داریم با هم صحبت می‌کنیم، در جریان است.
وی در ادامه گفت: روشن است که جنبه‌هایی از توافقنامه برجام وجود دارد که می‌توان آنها را ارتقا داد و داریم در این مورد با متحدان اروپایی خود کار می‌کنیم. اما هیچ تصمیمی درباره اینکه آیا این توافق به اندازه کافی اصلاح‌پذیر هست که در آن بمانیم یا اینکه رئیس‌جمهور تصمیم به خروج از آن می‌گیرد، اتخاذ نشده است.
گفتنی است علیرغم دیوانه بازی‌های نمایشی ترامپ، آمریکا به هیچ عنوان با اصل برجام مخالف نیست، بلکه اساسا موضع دولت ترامپ این است که چرا امتیازگیری از ایران کم بوده و چرا محدودیت‌های برجام تاریخ انقضاء دارد و چرا صرفا مربوط به حوزه هسته‌ای است.
حفظ برجام، حذف موشک!
یک مقام آلمانی گفت طرح پیشنهادی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر افزودن عناصر تازه‌ای به این توافق است.
پیش از این، رئیس‌جمهور فرانسه هدف از اصلاح برجام را محدود کردن برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران عنوان کرده بود.
در روزهای گذشته، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در نهمین نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره جهان در شهر سوچی روسیه ،با بیان اینکه هر توافقی بین اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام و برنامه هسته‌ای از نظر ما بی‌اعتبار و فاقد ارزش است، تاکید کرده بود:رویاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد.
تغییر در برجام؛غیرممکن
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد.
«زاخارووا» گفت: درخصوص برجام باید بگویم عمیقا در این باره نگران هستیم. به‌طور خاص، درباره بیانیه‌های روسای جمهور آمریکا و فرانسه صحبت می‌کنم. بارها اعلام کرده‌ایم هرگونه تغییر در این سند، غیرممکن است.