kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

جنگ رسانه‌ای خاموش بین آل‌سعود و امارات

پروژه جدید عربستان برای احداث شهرک رسانه‌ای و مقابله با دست برتر امارات در میان کشورهای منطقه، به سرفصل تازه‌ای برای اختلاف و دشمنی ابوظبی و ریاض تبدیل شده است.



با وجود همکاری نزدیک عربستان و امارات در برخی مسائل منطقه‌ای اما اختلافات و رقابت‌های زیادی بین این دو کشور وجود دارد.
 یکی از ابعاد این رقابت به مسائل مربوط به رسانه است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق قطر، خبرنگاران فرانسوی اعلام کردند که عربستان طرحی برای تاسیس یک شهرک رسانه‌ای مانند شهرک رسانه‌ای دبی تدارک دیده که بتواند تمام رسانه‌های سعودی را به آنجا منتقل کرده و اکثر روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی این کشور را از آنجا مدیریت کند.
این خبرنگاران به سایت الشرق اعلام کردند که ریاض نسبت به پراکنده بودن رسانه‌های این کشور در خارج به ویژه در دبی و قاهره ناخرسند است و معتقد است که به این ترتیب نمی‌تواند آنها را تحت کنترل کامل خود داشته باشد. به همین علت به دنبال تاسیس یک شهرک رسانه‌ای در منطقه الشرقیه در عربستان است تا بتواند مجتمعی برای تمام رسانه‌های این کشور ایجاد کرده و آنها را به صورت کامل تحت کنترل خود داشته باشد.
کارشناسان اطلاع‌رسانی فرانسوی معتقدند که این طرح می‌تواند آغاز قریب‌الوقوع درگیری میان ریاض و ابوظبی باشد که در حال حاضر تمام رسانه‌های خصوصی عربستان را در درون خود جای داده است.
گفته می‌شود عربستان سعودی اصرار زیادی بر سرعت بالای انجام کار و تاسیس این شهرک دارد که قرار است به عنوان رقیب بزرگ شهرک رسانه‌ای دبی آغاز به کار کرده و تمام رسانه‌های خصوصی عربستان به آنجا منتقل شود.
بنا بر اعلام شرکت‌کنندگان در نشست‌های مقدماتی، ریاض به دنبال تسلط بر رسانه‌های منطقه‌ای و خارج کردن قدرت رسانه‌ای از دست امارات است. این در حالی است که امارات به همراه مصر بیشتر رسانه‌های جمعی را در اختیار دارند. حتی بیشتر روزنامه‌های خصوصی و شبکه‌های تلویزیونی عربستان از شهر دبی به فعالیت می‌پردازند و همین موضوع نگرانی‌هایی را برای رژیم آل‌سعود ایجاد کرده است.
فابیان مینیون کارگردان شبکه یک فرانسه و کارشناس مسائل ارتباطاتی در این مورد معتقد است که این بدان معنا است که اعتماد عربستان به متحدانش به ویژه امارات و مصر کاهش پیدا کرده است.
 این در حالی است که شهرک رسانه‌ای مصر که بیشتر شبکه‌های سعودی نظیر شبکه ام بی‌سی و روتانا و... از آنجا برنامه‌های خود را پخش می‌کنند و شهرک رسانه‌ای دبی نقش عمده‌ای در پیشبرد برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای عربستان داشته‌اند.
به عنوان مثال جنگ تبلیغاتی اخیر ضدقطر بعد از بحران خلیج‌فارس توسط رسانه‌های امارات و مصر دنبال شده و رسانه‌های عربستان نقش قابل توجهی در آن نداشتند. شراره‌های این بحران نیز از رسانه‌های امارات و عربستان و مصر که در دبی مستقر هستند، آغاز شد.
 کمیل سانتامانس مدیر موسسه مشاوره رسانه‌ای « اینوِرمی لوویتو» در پاریس پروژه شهرک رسانه‌ای عربستان که خبرهای آن منتشر شده را به معنی آغاز جنگ رسانه‌ای بین عربستان و امارات دانست.
وی معتقد است که رژیم ابوظبی رژیمی مغرور است و از حدود دو دهه پیش تاکنون با تاسیس شهرک رسانه‌ای دبی تلاش کرده رسانه‌های منطقه عربی را در اختیار گرفته و آنها را برای ترویج افکار و پروژه‌های سیاسی خود مورد استفاده قرار دهد.
هدف از تاسیس این شهرک رقابت با رسانه‌های مصری بود که در منطقه عربی پیشتاز بودند. امارات به این ترتیب موفق شد رسانه‌های مصری را از میدان به در کرده و آنها را از محتوا خالی کند.
 طبق نظر کارشناسان این پروژه حتی ممکن است سبب بروز دشمنی میان ریاض و ابوظبی شود و رسانه‌های تبلیغاتی دو طرف را به سمت مقابله و عرض اندام در برابر طرف مقابل وادار کند.