kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
نگاهی به مشکلات پرداخت بهای خدمات مصرفی از سوی مشترکان - بخش نخست

یک قبض کاغذی و این همه مشکل!

فریده شریفی

چندی پیش یکی از دوستان با روزنامه کیهان تماس گرفت و از مشکلات و مسائلی که در مورد قبض آب برایش پیش آمده بود گله کرد و از گزارشگر کیهان خواست تا گزارشی در این باره تهیه کند، وی چند بار تاکید کرد، لطفا گزارشی درباره قبض‌های آب تهیه کنید... با احترام به درخواست این دوست عزیز تصمیم گرفتیم گزارش مبسوطی درباره گلایه‌های مردم از قبوض آب، برق، تلفن و گاز تهیه کنیم و نظر مسئولین و دست‌اندرکاران را نسبت به درخواست‌های مردمی جویا شویم... در این شماره گلایه‌های مردم منعکس می‌شود و در شماره بعدی پاسخ مسئولان را منعکس می‌کنیم.
مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه‌های زندگی، کاهش درآمدها و... موجب شده که مردم بیش از هر زمان دیگر نسبت به قبوض آب، برق، گاز و تلفن حساس و دقیق باشند و کوچک‌ترین تغییرات را به دقت پیگیری کنند، بسیاری از مردم از این مسئله گله دارند که مبالغ قبوض ارسال شده به در خانه‌هایشان از میزان مصرفی بیشتر است و گاهی آیتم‌ها و مواردی به قبض‌های آب، برق و گاز اضافه می‌شود که پرداخت آنها با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است.
اما و اگرها، چراها و گله‌هایی که پاسخ مسئولان دستگاه‌های مربوطه را طلب می‌کند و سؤالات بی‌پاسخ مصرف‌کنندگان همچنان به گلایه‌های آنان می‌افزاید!
گلایه‌های مردم و پاسخ مسئولان
قبل از پرداختن به موضوع گلایه‌های مردم بهتر است تعریفی از قبوض داشته باشیم و شرایط پرداخت، نحوه پرداخت و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد روشن نماییم. قبض هزینه استفاده کردن از خدماتی مانند برق، گاز، آب، تلفن ثابت، گوشی همراه و اینترنت است که به صورت پیامک یا برگه‌های ارسالی به در خانه‌ها فرستاده می‌شود.
راه‌های متفاوتی نیز برای پرداخت قبض‌ها وجود دارد، یا از طریق تلفنی، اینترنتی یا مراجعه مستقیم به بانک‌ها و سیستم‌های «آی.تی.ام»I.T.M)) می‌توان این قبوض را پرداخت کرد.
این قبوض معمولا هر دو ماه یک بار صادر می‌شود و چنانچه در پرداخت آنها تاخیری صورت گیرد بلافاصله اخطار قطع آب، برق و گاز یا تلفن به مصرف‌کننده ارسال می‌شود و زودتر از هر زمان در اختیار آنها قرار می‌گیرد! گاهی مواقع نیز مصرف آب با رقمی که در قبض می‌آید از زمین تا آسمان تفاوت دارد که صدای مردم را درمی‌آورد و آنها را به شکوه و گلایه می‌کشاند.
خانمی که خود را «آرزو» معرفی می‌کند در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان از رقم نجومی قبض آب منزل خود گلایه می‌کند و می‌گوید: «چندی پیش قبض آب مصرفی ما رقمی در حدود یک میلیون تومان را نشان می‌داد که با توجه به مقدار مصرف خانواده از این رقم نجومی بسیار تعجب کرده و تصور کردیم سازمان آب در این مورد اشتباه کرده و حتما عدد 100 هزار تومان را با یک صفر اضافه تبدیل به یک میلیون تومان کرده که باید هرچه سریع‌تر به این سازمان مراجعه و درصدد اصلاح این اشتباه برآییم. به همین دلیل با پدرم به سازمان آب مراجعه و علت را جویا شدیم که مسئولین این سازمان تصورات ما را نقش بر آب کردند و گفتند رقم درج شده در قبض آب صحیح است و اشتباهی صورت نگرفته و مصرف آب شما همین مقدار بوده است!
وی اضافه می‌کند: «با کمال ناباوری به آنها توضیح دادیم که مگر ممکن است ما ظرف مدت دو ماه یک میلیون تومان آب مصرف کرده باشیم که اظهار داشتند آدرس خود را به ما بدهید تا ماموران این سازمان به این مسئله رسیدگی کنند و پس از مراجعه به منزل ما تشخیص دادند که آب در یک نقطه از ساختمان نشتی داشته و این مبلغ زیاد مربوط به همین نشتی می‌باشد و این در صورتی است که ما به هیچ وجه از آثار نشتی در ساختمان خبر نداشتیم چرا که هیچ‌گونه اثری از ریزش آب یا خیس شدن سقف، کف ساختمان و یا دیوارها مشاهده نمی‌شد.»
این شهروند اضافه می‌کند: «در مواقعی که به سازمان آب مراجعه می‌کردیم با افرادی مواجه می‌شدیم که مواردی مانند ما و چه بسا فاجعه‌آمیزتر از ما داشتند. «مثلا خانم و آقایی مسن و سالمند آمده بودند که بهای آب مصرفی آنان در طول دو ماه دو میلیون تومان شده بود و خانم سالمند در حالی که به سختی می‌توانست راه برود به مسئولین سازمان آب می‌گفت، آخر من با این وضعیت که حتی نمی‌توانم راه بروم چگونه دو میلیون تومان آب مصرف کرده‌ام و همسرش هم تایید می‌کرد. یا اینکه دختر دانشجویی آمده بود که می‌گفت من چند ماه است که آپارتمان کوچکی کرایه کرده‌ام و بیشتر مواقع در دانشگاه هستم و مصرف آب چندانی ندارم اما نمی‌دانم چرا این مبلغ زیاد برای من آمده است؟!»
وی می‌گوید: «البته مسئولین سازمان می‌گفتند که ممکن است در ساختمان نشتی آب وجود داشته باشد یا کنتور خراب باشد اما سوال من این است که قبل از اطمینان پیدا کردن از وجود چنین نقایصی چرا قبض آب صادر می‌کنند؟ آیا فکر نمی‌کنند که برخی شهروندان مانند همان افراد سالمندی که با پای خود به سازمان آب مراجعه کرده بودند مشکلات جسمی دارند و قادر نیستند با این شرایط شخصا به سازمان آب مراجعه و مشکلات خود را بازگو کنند؟ آیا بهتر نیست قبل از اینکه قبض‌های آب و برق و تلفن به دست مردم برسد و ارقام نجومی در آنها درج شود در آنها بازبینی کنند و اگر مشکل یا نقیصه‌ای وجود دارد ابتدا آن را بررسی و سپس قبض صادر نمایند؟!
تبصره‌ها و بندهای تازه
 در برخی قبوض
یکی از مشترکان آب می‌گوید: «گاهی تبصره‌های جدید و بندهای عجیب و غریب به قبض‌ها اضافه می‌شود که واقعا از این بندها و تبصره‌ها سر درنمی‌آوریم فقط می‌بینیم که رقم جلوی آن گاهی از مبلغ آب بهای مصرفی هم بیشتر می‌شود.»
وی اضافه می‌کند: «وقتی به سازمان آب مراجعه می‌کنیم کارمندان پاسخ می‌دهند برخی مشترکان پرمصرف این تبصره‌ها را باید پرداخت کنند تا مصرف خود را کاهش دهند یا اینکه برخی از آنها می‌گویند چون قیمت آب افزایش نیافته این تبصره‌ها را به عنوان افزایش آب‌بها آورده‌اند و برخی دیگر از کارمندان می‌گویند این مبلغ صرف بازسازی زیرساخت‌ها از جمله تعمیر کنتور یا فاضلاب می‌شود.»
در هر صورت افزایش بی‌رویه قیمت آب چه مربوط به تبصره‌ها باشد یا موارد دیگر باعث نارضایتی مردم شده است.
گلایه از قبوض تلفن همراه
گلایه‌های مردم از ادارات و سازمان‌های مختلف و مشکلاتی که بر سر راه صدور قبوض و بهای خدمات مصرفی وجود دارد محدود به آب، گاز یا برق نمی‌شود و شهروندان از سرویس‌دهی بسیاری از خدمات از جمله تلفن همراه گله‌مندند.
«باقری» یکی از مشترکان تلفن همراه است که درباره مبلغ پرداختی در قبض کاغذی گله دارد و می‌گوید: «چندی است که برای صرفه‌جویی و حمایت از محیط زیست به مخابرات پیامکی ارسال داشتم و از دریافت قبض کاغذی تلفن همراه انصراف دادم. اما دقیقا از همان روز مشکلات من آغاز شد چرا که با وجود اینکه مبالغ ارسالی از طریق پیامک را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنم اما همیشه بدهکارم و پیامک‌هایی که برای من ارسال می‌شود همیشه مرا بدهکار نشان می‌دهد.»
وی اضافه می‌کند: «پرینت حسابم را گرفتم و به مخابرات بردم اما آنها قبول نمی‌کنند و می‌گویند پول به حساب مخابرات واریز نشده است پس تکلیف پولی که من اینترنتی ریخته‌ام چه می‌شود و از چه کسی باید پیگیری کنم، به خصوص که الان بحث دولت الکترونیک مطرح است و از مشترکان و شهروندان خواسته می‌شود به جای مصرف کاغذ و اتلاف وقت و هزینه اضافی با استفاده از اینترنت قبوض را پرداخت کنند!»
یکی از مشترکان دیگر نیز گلایه می‌کند که مامورین توزیع قبوض، برگه‌ها را از لای در منزل به درون خانه رها می‌کنند و به طور مستقیم و حضوری به ساکنان آن منزل تحویل نمی‌دهند به همین دلیل بیشتر این قبوض در راه‌پله‌ها یا در پارکینگ‌ها و حیاط منازل گم یا پاره می‌شود و به دست مشترکان نمی‌رسد چرا که برخی مواقع باد قبض‌ها را به این سو و آن سو می‌برد یا بارش باران آنها را پاره و تکه‌تکه می‌کند آن وقت تکلیف ما چه می‌شود که از مراجعه ماموران بی‌خبر می‌مانیم و قبضی به دست ما نمی‌رسد!
وی اضافه می‌کند: «حالا تصور کنید که این برگه‌ها اخطاریه قطع برق، آب یا گاز باشد آن وقت مشکل ما صدچندان می‌شود و برای جلوگیری از قطع آب، برق، تلفن یا گاز باید به این اداره و آن اداره برویم و پله‌ها و اتاق‌ها را یکی‌یکی طی کنیم تا برق یا آب ما را قطع نکنند!»
مجازات عدم پرداخت بهای آب، برق، تلفن و گاز
مشکل مشترکان آب، گاز، برق و تلفن از عدم ارائه خدمات مناسب از سوی سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط زمانی دوچندان می‌شود که مصرف‌کنندگان با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره مجازات عدم پرداخت بهای آب، برق، تلفن و گاز آشنا شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 9 خرداد سال گذشته ماده‌ای را به تصویب رساندند که برطبق آن مشترکان خدمات مصرفی باید بهای خدمات مصرف‌شده را در موعد مقرر پرداخت کنند در غیر این صورت پس از اتمام مهلت مناسب که از سوی دستگاه ذی‌ربط داده می شود، خدمات آب، برق، گاز و تلفن آنها قطع می‌شود.
در صورت استنکاف مشترک از پرداخت بهای خدمات، بدهی معوق، مطابق مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا قابل وصول می‌باشد.
هرگونه تأخیر در پرداخت قبوض، موجب قطع جریان آب، برق، گاز و... می‌شود و وصل مجدد آن با دریافت هزینه اتصال و تسویه حساب امکان‌پذیر خواهد بود.
شهروندی که خود را «کاظمی» معرفی می‌کند در این باره می‌گوید:‌ «چرا کوچکترین سستی و کوتاهی در امر پرداخت خدمات مصرفی منجر به قطع فوری آب، برق یا سایر خدمات مصرفی می‌شود به نحوی که باید هزینه‌ای اضافی برای وصل مجدد آن بپردازیم اما زمانی که مبالغ قبوض را به موقع پرداخت می‌کنیم و هیچ تأخیری در پرداخت آنها نداریم جایزه خوش‌حسابی خود را دریافت نمی‌کنیم یا زمانی که در مسافرت هستیم یا به هر دلیلی به موقع نمی‌توانیم بهای قبوض را پرداخت کنیم سازمان آب، برق یا گاز مامورانی درب منازل نمی‌فرستد که علل را بررسی کند و فرصتی به مشترکان بدهد تا آنان بهای خدمات مصرفی را پرداخت کنند نه اینکه سریعا آنها را قطع نمایند!»
به گفته این شهروند آیا منطقی است که با قبض اول مشترک را تهدید می‌کنند که اگر مبلغ را نپردازی برق را قطع می‌کنیم یا آب را قطع می‌کنیم، شاید در آن منزل کودک یا بیماری وجود داشته باشد که قطع آب، برق یا گاز با سلامتی و جان آن شخص در ارتباط باشد آیا شایسته است که تأخیر در پرداخت بهای قبوض چنین تاوان سنگینی داشته باشد؟!
وی همچنین می‌گوید: «اگر مسئولان نهادها و سازمان‌های خدمات‌رسان به مردم اینقدر دقیق و سختگیر هستند آیا برای دفاع از حقوق مردم در حوزه همان سازمان هم همین سختگیری را اعمال می‌کنند به طور مثال برخی مواقع به خاطر قطع ناگهانی برق به وسایل خانگی آسیب می‌رسد. برای جبران این بخش از خسارت مردم چه اقدامی شده است؟
در شرایط کنونی بازار که قیمت یخچال، فریزر، لباسشویی، تلویزیون و یا هر وسیله برقی سرسام‌آور است آیا تضمینی هست که اگر این وسایل به دلیل قطع برق بسوزند و خراب شوند قیمت واقعی آن را پرداخت می‌کنند؟!