وزیر علوم تاکید کرد
ضرورت ورود دانشگاهها به موضوع رفع مشکلات و چالشهای مهم کشور
وزیر علوم گفت: آموزش عالی در شرایط فعلی شرایط خاصی دارد که برنامهریزیهای آن باید با هم اندیشی با پیشکسوتان صورت بگیرد.
به گزارش ایسنا، منصور غلامی صبح دیروز در نشست هم اندیشی با استادان، صاحب نظران و روسای دانشگاههای برجسته کشور که در وزارت علوم برگزار شد، استفاده از نظرات اساتید و پیشکسوتان در رفع مشکلات کشور را تاثیرگذار دانست و افزود: در شرایط کنونی باید برای تحقق آرمانهای کشور بیشتر تلاش کنیم و این تلاش شامل تلاش فردی و جمعی است اما بدون هماندیشی و شنیدن سخنان اساتید راه به جایی نمیبرد.
غلامی با اشاره به مشکلات آموزش عالی کشور اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستیم، مراکز آموزشی است که در سطح کشور به طور پراکنده طی سالهای گذشته ایجاد شده، زیرا رشد این مراکز باعث افزایش کمیت گرایی شده است.
وی افزود: متاسفانه برخی مراکز آموزشی فاقد برنامه راهبردی هستند و حتی از بدو تاسیس و شکلگیری آنها برنامهای وجود نداشته است.
وزیر علوم علت شکل گیری بیش از حد مراکز آموزشی در کشور را تعداد بالای داوطلبان متقاضی ورود به دورههای آموزش عالی و تحصیل در دانشگاهها در سالهای گذشته دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی کشور که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها مواجه هستیم شاهد تخلیه این مراکز پراکنده در سطح کشور به ویژه در شهرستانهای کوچک هستیم.
غلامی با بیان اینکه در سالهای گذشته در بخش نشریات و تالیف کتب آمار خوبی داشتهایم و با رشد علمی امیدوارکننده روبرو بودهایم، گفت: رشد علمی آموزش عالی کشور باعث امیدواری بوده است اما نقدی که به دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور وارد است و باید درباره آن هماندیشی انجام شود حضور دانشگاهها در حل مشکلات مبتلابه جامعه است و مقولاتی که نتایج پژوهشهای کاربردی میتواند برای رفع آنها تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه چالشهای بزرگی در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: گاهی سوال میشود چرا دانشگاهها به مسائل و معضلات ورود نکرده یا نقش کم رنگی دارد؟ مشکلات مهمی مانند چالش محیط زیست، مشکلات اجتماعی که در ایران سابقه طولانی دارند و امکان تمهیداتی برای رفع آنها وجود داشته است. مشکلاتی برای اشتغال، صنعت، کسب و کار و... در کشور وجود دارد که دانشگاه برای رفع آنها باید تلاش کند.
وزیر علوم گفت: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه با ساختار آموزش عالی با مشکل مواجه هستیم که نیاز به چاره اندیشی دارد، درباره کارکرد و ماموریت اصلی آموزش عالی نیز در برابر جامعه مورد سوال قرار گرفته ایم.
غلامی اظهارداشت: آموزشعالی کشور در سالهای اخیر برنامههایی داشته است که این برنامهها برای آینده باید تقویت و تسریع شوند. موضوعاتی مانند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ساماندهی کنکور سراسری و... باید مورد اهتمام وزارت علوم قرار گیرد.
پذیرش دانشجوی غیرحضوری
در موسسات آموزشی تخلف است
وزیر علوم همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران درخصوص اقدام برخی از موسسات آموزشی که بدون اینکه کلاس برگزار کنند فقط از دانشجویان بعد از ثبتنام در موعد امتحانات آزمون میگیرند، گفت: تنها دانشگاه غیرحضوری ما در آموزش عالی کشور دانشگاه پیام نور است و به غیر از آن هیچ زیرنظامی نداریم که بدون حضور در کلاس آزمون برگزار کند و این تخلف است. مواردی که گزارش شده بود توسط بخش نظارت و ارزیابی برخورد شده و اگر موردی نیز باشد با آن برخورد میشود.
وی درخصوص بودجه سال ۹۷ نیز گفت: با تلاشهایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، در حوزه پارکهای علم و فناوری که محل عملیاتی شدن نتایج تحقیقات هستند و به شکل گیری شرکتها و استارت آپها منجر میشوند، توفیقات خوبی داشتیم و با حمایت نمایندگان رشد ۵۰ درصدی بودجه را در زمینه پارکهای علم و فناوری شاهد بودیم.
غلامی با اشاره به مشکلات آموزش عالی کشور اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستیم، مراکز آموزشی است که در سطح کشور به طور پراکنده طی سالهای گذشته ایجاد شده، زیرا رشد این مراکز باعث افزایش کمیت گرایی شده است.
وی افزود: متاسفانه برخی مراکز آموزشی فاقد برنامه راهبردی هستند و حتی از بدو تاسیس و شکلگیری آنها برنامهای وجود نداشته است.
وزیر علوم علت شکل گیری بیش از حد مراکز آموزشی در کشور را تعداد بالای داوطلبان متقاضی ورود به دورههای آموزش عالی و تحصیل در دانشگاهها در سالهای گذشته دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی کشور که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها مواجه هستیم شاهد تخلیه این مراکز پراکنده در سطح کشور به ویژه در شهرستانهای کوچک هستیم.
غلامی با بیان اینکه در سالهای گذشته در بخش نشریات و تالیف کتب آمار خوبی داشتهایم و با رشد علمی امیدوارکننده روبرو بودهایم، گفت: رشد علمی آموزش عالی کشور باعث امیدواری بوده است اما نقدی که به دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور وارد است و باید درباره آن هماندیشی انجام شود حضور دانشگاهها در حل مشکلات مبتلابه جامعه است و مقولاتی که نتایج پژوهشهای کاربردی میتواند برای رفع آنها تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه چالشهای بزرگی در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: گاهی سوال میشود چرا دانشگاهها به مسائل و معضلات ورود نکرده یا نقش کم رنگی دارد؟ مشکلات مهمی مانند چالش محیط زیست، مشکلات اجتماعی که در ایران سابقه طولانی دارند و امکان تمهیداتی برای رفع آنها وجود داشته است. مشکلاتی برای اشتغال، صنعت، کسب و کار و... در کشور وجود دارد که دانشگاه برای رفع آنها باید تلاش کند.
وزیر علوم گفت: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه با ساختار آموزش عالی با مشکل مواجه هستیم که نیاز به چاره اندیشی دارد، درباره کارکرد و ماموریت اصلی آموزش عالی نیز در برابر جامعه مورد سوال قرار گرفته ایم.
غلامی اظهارداشت: آموزشعالی کشور در سالهای اخیر برنامههایی داشته است که این برنامهها برای آینده باید تقویت و تسریع شوند. موضوعاتی مانند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ساماندهی کنکور سراسری و... باید مورد اهتمام وزارت علوم قرار گیرد.
پذیرش دانشجوی غیرحضوری
در موسسات آموزشی تخلف است
وزیر علوم همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران درخصوص اقدام برخی از موسسات آموزشی که بدون اینکه کلاس برگزار کنند فقط از دانشجویان بعد از ثبتنام در موعد امتحانات آزمون میگیرند، گفت: تنها دانشگاه غیرحضوری ما در آموزش عالی کشور دانشگاه پیام نور است و به غیر از آن هیچ زیرنظامی نداریم که بدون حضور در کلاس آزمون برگزار کند و این تخلف است. مواردی که گزارش شده بود توسط بخش نظارت و ارزیابی برخورد شده و اگر موردی نیز باشد با آن برخورد میشود.
وی درخصوص بودجه سال ۹۷ نیز گفت: با تلاشهایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، در حوزه پارکهای علم و فناوری که محل عملیاتی شدن نتایج تحقیقات هستند و به شکل گیری شرکتها و استارت آپها منجر میشوند، توفیقات خوبی داشتیم و با حمایت نمایندگان رشد ۵۰ درصدی بودجه را در زمینه پارکهای علم و فناوری شاهد بودیم.