kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
جواد اردکانی، کارگردان:

هنرمندان و رسانه‌ها اشتیاق مردم به خرید کالای ایرانی را افزایش دهند(اخبار ادبی و هنری)






یک فیلمساز معتقد است که هنرمندان و اهالی قلم و رسانه می‌توانند در مردم‌اشتیاق مصرف کالای ایرانی را ایجاد کنند.
جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره نامگذاری «حمایت از کالای ایرانی» برای سال 97 اظهار کرد:آنچه رهبر انقلاب به عنوان شعار سال 97 تعیین کردند مثل سال‌های گذشته در مسیر استحکام اقتصادی است و پیام روشنی دارد. بعید است که کسی با «حمایت از کالای ایرانی» مخالف باشد، نه تنها در کشورمان بلکه در هر کشوری، هیچ کس با حمایت از کالاهای تولید آن کشور مخالف نیست. اما این هدف یک سرش به مردم و مصرف‌کنندگان برمی‌گردد که باید به این مسئله توجه کنند و وظیفه خود بدانند که از کالاهای تولید داخل کشور استفاده کنند.؛ نه صرفا به این دلیل که از سوی رهبری سفارش شده است، بلکه به خاطر مصلحت خودش و همه مردم.
وی تأکید کرد: برای اینکه مردم این نقش را ایفا کنند، نقش رسانه‌ها بسیار مهم است. به طور طبیعی به هر میزان که رسانه‌ها، هنرمندان و اهالی قلم در این زمینه تلاش کنند ، شوق و ‌اشتیاق مردم نیز به مصرف کالای تولید داخل کشور افزایش خواهد یافت.
اردکانی درباره اینکه هنرمندان و رسانه‌ها چگونه می‌توانند این هدف را عملیاتی کنند، گفت: متأسفانه اغلب فعالیت‌های ما درباره همه موضوعات، عقبه مطالعاتی ندارد. یعنی هم آمارها شفاف نیستند و هم اینکه من هنرمند هیچ گاه به آمار و اطلاعات واقعی دسترسی پیدا نمی‌کنم. این درحالی است که اگر هنرمندان و رسانه‌ها از طرف مراکزی که کار علمی و تحقیقاتی درباره این گونه موضوعات کرده‌اند حمایت شوند، می‌توانند تأثیر بیشتری بگذارند. به طور مثال، یک هنرمند می‌تواند با داشتن پشتوانه تحقیقاتی و اطلاعاتی قوی به این بپردازد که ارتباط بیکاری با مصرف کالای خارجی چیست. همچنین یک هنرمند یا رسانه می‌تواند با رو کردن پشت پرده فعالیت باندها و افرادی که با واردات کالای خارجی به اقتصاد ملی ضربه می‌زنند، دست آنها را کوتاه کند و مسیر را برای تولید کنندگان داخلی باز‌تر نماید.
کارگردان «شور شیرین» ادامه داد: فرهنگسازی برای حمایت مردم از کالای ایرانی، امری زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت که در عرض دو سه ماه، نوع مصرف مردم متحول شود. از الان باید در این زمینه کار فرهنگی صورت گیرد تا بعد از چند سال هم مصرف عمومی مردم به سمت کالای ایرانی تغییر کند و هم تولیدکنندگان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و حداقل خودشان بتوانند تولیدات خود را مصرف کنند تا‌اشتیاق مردم برای خرید تولیدات آنها بیشتر شود. چون متأسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی، مثلا خودروها، خودشان حاضر نیستند خودروی تولید شده خود را مصرف کنند. باید این مسئله اصلاح شود تا مصرف نزد مردم نیز منطقی قابل دفاع داشته باشد.
اردکانی در پایان تصریح کرد: در سال‌های گذشته، واکنش بسیاری از مسئولان به شعاری که توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شد، یک مشت شعار بود، نه عمل و به جای ساختارسازی، فقط به تکرار شعار می‌دادند. امیدوارم امسال این رویه تغییر کند و مدیران، شعار سال را عملیاتی کنند.