kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

راهپیمایی علیه تبعیض، نژادپرستی و بی‌عدالتی در ۵ کشور اروپا

هزاران تن از مردم اروپا در کشورهای خود ضمن برپایی تظاهرات، علیه ظلم، بی‌عدالتی و تبعیض شعار دادند.

خبرگزاری‌ها نوشته اند، اروپایی‌های معترض که شمار آنها به هزاران تن می‌رسید، در 5 کشور تظاهرات کردند و در اعتراض به نژادپرستی و تبعیض دینی شعار سر دادند. آنها همچنین حمایت خود را از حقوق پناهجویان و مهاجران اعلام کردند. معترضان در لابلای شعارهای خود از رشد تفکر نژادپرستی در اروپا هم به شدت ابراز نگرانی کردند. این اعتراض‌ها در کشورهای انگلیس، اتریش، فرانسه، اسکاتلند و یونان همزمان با مراسم سالانه «هفته اقدام اروپایی سازمان ملل علیه نژادپرستی» برگزار شد.
در تظاهرات لندن، مردم برای نمایش انزجار خود از وجود نژادپرستی و بی‌عدالتی، زنجیرهایی را به دور گردنشان آویزان کرده بودند. روی دست نوشته‌های معترضان هم جملات جالبی دیده می‌شد مثل، «لباسشویی تنها جایی است که شما باید رنگ‌ها را از هم جدا کنید.»
به گزارش ایندیپندنت و به گفته سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها در گلاسکوی اسکاتلند، ۱۵۰۰ فعال از ائتلاف سازمان‌های مدنی، اتحادیه‌های تجاری، گروه‌های سیاسی و سایر نهادها در اعتراض به نژادپرستی به خیابان‌ها آمده بودند. هزاران معترض فرانسوی هم به‌رغم بارش برف در پاریس علیه خشونت پلیس و در دفاع از مهاجران و اتباع غیر قانونی در این کشور راهپیمایی کردند. روی پارچه نوشته‌های معترضان فرانسوی هم نوشته شده بود: «نژادپرستی دولتی، هیچ مصونیتی برای خشونت پلیس علیه مهاجران بدون مجوز وجود ندارد.»
اعتراض‌ها به اینجا ختم نشد در آن سوی اروپا و در آتن نیز صدها یونانی در اعتراض به نژادپرستی و سیاست اتحادیه اروپا علیه مهاجران، دو سال پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، به خیابان‌ها آمدند. معترضان خواستار «آزادی» و «مرزهای باز» شدند و سایر معترضان هم تصاویری از کودکان را در دست داشتند که در کشورهای جنگ‌زده خودشان هدف حمله قرار گرفته و مجروح شده بوند.
این اعتراضات واقعیت‌های تلخ اروپا و غرب را بار دیگر برای جهان فریاد می‌زند تا برای چندمین بار ثابت شود که آنهایی که دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند و دیگران را به خاطر نقض آن مورد شماتت قرار می‌دهند ، خود هیچ بویی از آن نبرده‌اند و بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر، رهبران سیاسی همین کشورهای غربی‌اند.