kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
ضمن احضار سفیر این کشور

روسیه به دیپلمات‌های انگلیسی 7 روز فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند

در ادامه تنش‌ها بین مسکو و لندن‌، روسیه ضمن احضار سفیر انگلیس‌، به 23 دیپلمات انگلیسی تنها یک هفته فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. انگلیس 23 سفیر روسیه را اخراج کرده بود.

پس از آنکه انگلیس 23 دیپلمات روسیه را به بهانه مسمومیت یک جاسوس از خاک این کشور اخراج کرد‌، مسکو در اقدامی متقابل «لوری بریستو» سفیر انگلیس در مسکو را احضار کرد تا مراتب اعتراض کرملین را به وی برساند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تأکید کرده بود  مسکو در هر لحظه از زمان ممکن است با اقدامات تنبیهی خود، پاسخ اقدامات ضدروسی انگلیس را بدهد. روسیه در حالی سفیر انگلیس را فراخوانده که لندن روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد تا 23 دیپلمات روسی مقیم در انگلیس را در واکنش به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه که اخیراً در انگلیس دچار حادثه شده است، اخراج کند.
به گزارش فارس‌، هفته گذشته این جاسوس روسی‌تبار به همراه دختر 33 ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است. انگلیس این اتفاق را اقدامی از جانب روسیه دانسته اما مسکو در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است انگلیس با این اتهامات قصد در انحراف جامعه جهانی دارد از طرف دیگر، در یک بیانیه مشترک نادر، رهبران انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، حمله به «سرگئی اسکریپال» و «یولیا» دختر وی را به عنوان «حمله به حاکمیت انگلیس» محکوم کردند. روسیه نیز اوایل هفته اعلام کرد که دیپلمات‌های انگلیسی را در واکنش به اقدام لندن در اخراج دیپلمات‌های روس، اخراج می‌کند و اقدامات دیگری را علیه بریتانیا در پیش خواهد گرفت که این اقدام «به بهترین شکل در راستای منافع مسکو خواهد بود.»