kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵

ضرورت نظارت بر اسباب بازی و تولید الگوهای اسلامی (گزارش خبری)



ایرج نظافتی
امروز اسباب بازی دنیای خاص خود را دارد و کودکان و نوجوانان با هر شرایط سنی با یک نوع اسباب بازی ارتباط برقرار می‌کند.
چند سال پیش در همین صفحه گزارش روز کیهان به بحث و بررسی شیوه‌های نظارت بر اسباب بازی پرداختم و در گزارش دیروز و امروز نیز به نمایشگاه فوق در تهران و نیازهای کودکان و نوجوانان ‌اشاره کردیم.
اما در این دو گزارش نکته‌ای که تقریبا فرصت پرداختن به آن دست نداد و در مجال دیگری مفصل بدان خواهیم پرداخت، موضوع نظارت بر ساخت و نوع واردات اسباب بازی از کشورهای غربی است.
کنترل و نظارت بر اسباب بازی امروز امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد و مسئولان مربوطه و اتحادیه ناظر بر اسباب بازی در این بین وظیفه مهم و خطیری دارند و خصوصا باید مراقب ورود برخی اسباب بازی‌های غربی و مبتذل که بعضا با فرهنگ اسلامی - ایرانی ما در تضاد کامل است، باشیم و اجازه ندهیم مثلا فلان چهره عروسکی غرب الگوی رفتاری کودکان ما باشند، گرچه در این زمینه قصور فراوان است و واقعیت را باید پذیرفت و اذعان داشت که در این زمینه‌ها کوتاهی‌های فراوانی صورت گرفته و هنوز نتوانسته‌ایم الگویی راستین و اسلامی برای یک کودک مسلمان ارایه کنیم.
اما اینجا فقط بحث کشور خودمان نیست، بلکه کشورهای اسلامی همسایه نیز به نوعی قربانی همین موضوع هستند و آنان نیز به ناچار به واردات اسباب بازی‌هایی روی آورده‌اند که هیچگونه سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارند و به دلیل مراوداتی که مردم ما با آنان پیدا کرده اند، خواه‌ناخواه چنین اسباب بازی‌هایی به کشور ما هم رخنه خواهند کرد.
امروز اگر به بازار اسباب بازی در ایران و حتی برخی کشورهای همسایه مسلمان نگاهی بیندازیم خواهیم دید که متاسفانه نه تنها هیچ‌گونه الگوی اسلامی برای اسباب بازی کودکان در نظر گرفته نشده بلکه کاملا بازار اسباب بازی در دست شخصیت‌های عروسکی غربی است.
به عنوان مثال کشور عراق و در شهر بغداد به عنوان پایتخت این کشور یا حتی در شهرهای مذهبی و شیعه‌نشین آن، تمام مغازه‌های اسباب بازی فروشی مملو از همین الگوی‌های غربی است و مردم و زائران ناگزیر اقدام به خرید این عروسک‌ها برای فرزندان یا کودکان اقوام و نزدیکان می‌کنند، چرا که مثلا در بازار کربلا یا نجف به غیر از این مدل عروسک‌ها دیگر هیچ‌گونه مدل عرسک اسلامی در زمینه اسباب بازی دیده نمی‌شود و اینجاست که ضرورت ایجاب می‌کند تولید کنندگان ایرانی و مسلمان به فکر ارایه الگوهای اسلامی برای اسباب بازی کودکان و نوجوانان باشند و میدان الگو را از دست رقیب غیر اسلامی غربی بگیرند.
ضرورت این کار به حدی است که اگر تا چند سال دیگر این کار صورت نگیرد قطعا مبارزه با کالای مبتذل غربی که مناسب سن کودک و نوجوان ساخته شده است بسیار سخت و غیرممکن می‌شود و از همین رو ضرورت ایجاب می‌کنند تولیدکنندگان اسباب بازی با همکاری و همراهی دولتمردان به فکر تولید و خلق الگوهایی باشند که با معیارهای اصیل اسلامی همخوانی دارند.